Репресират създател на баладата за Гунди и Котков
Българофил и потомък на известен революционер, авторът Наско Джорлев от Струмица е низвергнат в тогавашна Югославия
У нас конфискуват плочата с песента за любимите футболисти, но феновете я внасят нелегално
Точно преди 50 години, когато Гунди и Котков загиват край Витиня, заради забраните на властта да бъде почитана паметта им всичко, свързано с тях - снимки, портрети, значки и дори изрезки от вестници - се превръща в истински съкровища за притежателите им. Тогава се появява и песента "Балада за Аспарухов и Котков". Най-изненадващо неин автор и изпълнител не е наш музикант, а Наско Джорлев - певец от тогавашна Югославия. Навремето хората слабо се интересуват кой е той, но самото споменаване на футболистите в нея е достатъчно веднага
да я превърне
в абсолютен хит в България
Плочата с песента за Гунди и Котков е издадена в звукозаписната компания "Дискос" в Александровац и незабавно жъне огромен успех. Показателно е, че навремето даже правоимащи представители на номенклатурата и репресивния апарат (в онези години обикновените българи не можеха да ходят свободно до западната ни съседка) пътуват до Югославия, за да пълнят куфари с нея, и тя се разпространява мълниеносно из цялата страна. Куриозното е, че дори митничарите, които са инструктирани да я конфискуват на границата, най-често го правят, за да я взимат за себе си, а от внесените нелегално екземпляри се размножават безброй магнетофонни презаписи.
В най-добрите традиции на сръбския фолклор песента е тъжна и протяжна с лесно запомняща се мелодия и следното начало:"Юни месец беше седемдусет
първа,
кога загинаа две големи звезди.
Славната деветка -
Георги Аспарухов,
Гунди го викаа навиячите,
и Никола Котков, славната
петорка,
славни футбалери на „Левски
Спартак"..."
За съжаление обаче, вместо заслужена слава нейният автор си спечелва само неприятности.
"Да. Казваше ми, че са го мъмрили заради песента - потвърждава и неговият колега Грациан Колев пред "24 часа - 168 истории". - Наско беше българофил и тогава този факт не се харесваше от властите в Югославия."
Но кой е Наско Джорлев, дръзнал да възпее нашите звезди въпреки забраните, издадени от два режима? Той има богата професионална биография и ненапразно още много преди да създаде баладата за обичаните български футболисти е
наричан "великан
на македонската музика"
Музикалният му талант го кара да учи фолклор в Белград, а след дипломирането си се връща в Струмица, където известно време работи като преподавател по акордеон и тромпет. Със сформирането на своя семеен ансамбъл той изцяло се отдава на изпълнителска дейност и постоянно е на път за турнета.
Ненапразно за негово откритие винаги са представяни изявени изпълнители на македонски народни песни като Петранка Костадинова, Виолета Митева, Усния Реджепова, както и инструменталистът Ферус Мустафов. Създава и многобройни хитове за онова време - "Земи огън, запали ме", "Не казвай, либе, лека нощ", "Дедо мили, златни" и други. Разбира се, сред най-успешните му проекти е и написаната от него балада за нашите велики футболисти Георги Аспарухов и Никола Котков, но в тогавашната СР Македония в рамките на СФРЮ няма място за подобни сантименталности, преследван е, пренебрегван е и песните му често нито се записват, нито се изпълняват."Спомням си и онези години - на погребението на Гунди и Котков бях пръв – продължава разказа си музикантът Колев, който от 1988 г. живее в Канада. - В този момент бях в квартал "Орландовци" и веднага отидох на гробището, а тълпата дойде чак след няколко часа. Песента веднага се превърна в хит - навремето и аз имах плочата, но тогава още не го познавах Наско. Когато през 1981 година свирихме с него из Херцеговина (за най-голямо съжаление не можахме да продължим заедно, именно
поради натиск от
"определени служби"
за премахването на "бугарина" от оркестъра ), той ми разправяше за всички онези гонения, на които е бил подложен, за цялата онази "масирана атака" срещу неговото самоопределяне. Особено тежко е бил преследван за написването на "Балада за Гунди и Котков" и
едва ли не го считали
за "вътрешен враг"
Дълго след това РТБ (Радио и телевизия Белград - бел. ред.) бойкотира неговите произведения, въпреки че плочата става "златна" благодарение, разбира се, на хилядите екземпляри, продавани из нашата страна "на черно".
Неслучайно той дори не е допуснат с тази песен и до по-известната държавна компания "Юготон". Тогавашната македонска "управна интелигенция" определя този вид музика за "шунд" (кич) и санкционира разпространяването й с допълнителни данъци. Да не говорим пък, че нашата през това време третира югофолка по същия начин и в България през онези години дори няма "официални" изпълнители на този род неофолклор.
Песните на Наско са любими и от двете страни на границата, но по конюнктурни причини ли, поради незнание ли, никой досега в България не съм чувал да е написал и ред за този скромен човек, чиито песни са любими на поколения българи и македонци."
Оказва се, че роденият през 1932 г. в Струмица певец е потомствено и емоционално свързан с България. Той е внук на известния революционер и съратник на Гоце Делчев Христо (Ицо, Ристо) Джорлев. Македонският комита, който е от Кукуш (дн. Килкис в Гърция),
се прочува в редица
акции на ВМОРО,
в една от които по заповед на Дамян Груев през май 1898 г. в Гевгели, заедно с други съратници, пред очите на каймакамина убиват Христо Цицов - виден доносник на османските власти.
Изтеглен по организационни канали от Солун в България, не след дълго той отново се включва в борбата за свобода.
Участва в четата на Кръстю Българията, а впоследствие по време на Илинденско-Преображенското въстание и в сборната чета на Ениджевардарския войвода Кръстьо Асенов. Загива в бой с османските войски в Тиквешко.
Синът на Наско Джорлев - Зоран, също е известен у нас. Той е музикант и композитор, дългогодишен шеф на ансамбъл "Танец", голям приятел на България, който е
получил и почетна грамота
за песента на баща си
от ПФК "Левски". Преди да почине от ковид през 2021 г., в едно свое интервю той разказа за баща си: "Голям космополит и човек, който много обичаше фолклора и много уважаваше македонската народна музика, баща ми търсеше интересни, запомнящи се, вдъхновяващи, спиращи дъха истории от живота и ги превръщаше в песни. Това бе негова страст. Много съм горд с него, всичките негови песни са много успешни, защото са част от живота, от битието ни. В тях няма нищо измислено, всички написани песни са за конкретни хора, за конкретна история, за конкретна трагедия. ...Той правеше много концерти в България в онези години - 50-те, 60-те на миналия век. Разказвал ми е за тях, споделял е, че е имал страшно много приятели в България, имаме и много роднини, които са избягали от Кукушко, за да дойдат в България. Много наши роднини са в София, родственици имаме и в Пиринския край. Той търсеше
да има интересна
история, за да я
превъплъти в песен
Така написва текста, а след това създава и музиката на "Балада за Гунди и Котков". Не е тайна, че именно тя е сред най-добрите му музикални начинания, както и че заради тази песен бяха най-големите му неприятности в тогавашна Югославия. По онова време, ако си привързан към България или към друга страна, не се подминаваше с лека ръка, не се позволяваше. И се преследваше.
Баща ми е обявен едва ли не за вътрешен враг заради тази балада, която бе посветена на трагичната смърт на двамата велики футболисти на България. Това е съдба, не можеш да спреш нито една песен, не може да я откраднеш, музиката няма граници. Каквото и да са правили, колкото и да са се мъчили, песента остана жива.
Нито нашите,
нито вашите
власти успяха
да я спрат
И ми е много драго за това."
В тази връзка е забележително, че въпреки негативното отношение на властите, до края на живота си (умира през 2006 г. и е погребан в родната Струмица) Наско Джорлев никога не се отказал от творчеството си, не се отрекъл от нито една своя творба. Напротив – както винаги става с големите творци, богатото му музикално наследство издържа проверката на времето и хубавият спомен за искрения певец продължава да живее, както и паметта за големите наши футболисти, възпети от него.
Най-четени
-
Галерия Как иноватори в “Балкантурист” измислиха леденото хоро на Йордановден
Тестват атракцията за първи път през 1973 г., за да забавляват екскурзианти от Чехословакия Данни за калоферския обичай има чак през 2003 г. ЮНЕСКО отхвърля ритуала като традиция
-
За тегавата 2024-а и новогодишната програма
Толкова тегава ми беше тая 2024-та, че даже новогодишната програма ми изглежда забавна. От
-
Галерия Веселина на Кирил Маричков - една любов на 40 години
Двамата се запознали на абитуриентския ѝ бал, а от красивите ѝ сини очи му омеквали коленете Като дете брат ѝ я излъгал, че песента "Веселина" е писана специално за нея “Весето е
-
Не ми се живее особено стар и грозен...
лежа с островърхи черни обувки до ръката ми ме гледа с кафяви очи бутилка джим бийм печката грее имам и храна - кашкавал не ми се живее особено стар и грозен - не е честно но навън притичва
-
Русия се готви за смяна на властта
"В Русия се води планомерна подготовка за "предаване на властта", подобна на тази, която бе реализирана през 2008 г. Като причина се посочва влошеното здравословно състояние на Путин"