Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Два самолета L-39, единият от които се разби, бяха паркирани пред централната стоянка в авиобаза Граф Игнатиево, готови да участват в генералната репетиция за авиошоуто в събота.
Два самолета L-39, единият от които се разби, бяха паркирани пред централната стоянка в авиобаза Граф Игнатиево, готови да участват в генералната репетиция за авиошоуто в събота.
  • Три жертви за три години във ВВС, пилотите ни продължават да летят опасно малко
  • Разбилият се самолет на Дункин и Димитров се е върнал от ремонт през юни тази година

“Плаках, като научих какво ги е сполетяло двамата. Докога ще загиват летци?”. Този въпрос зададе пред репортер на “24 часа” военен пилот. Думите му дойдоха, след като в петък в авиобаза Граф Игнатиево загинаха при полет старши лейтенант Венцислав Дункин и майор Петко Димитров.

Самолетът им L-39ZA “Албатрос” се разби пред десетки свидетели около час след като президентът Румен Радев летя с F-16 над авиобазата. В петък в Граф Игнатиево се провеждаше генерална репетиция за авиошоуто, което трябваше да се проведе в събота, но беше отменено заради инцидента.

Телевизионни оператори и фотографи, дошли за полета на Радев, успяха да заснемат катастрофата на Дункин и Димитров. Първата работа на военните обаче бе да ги накарат да изтрият снимките и клиповете, въпреки че те

можеха да бъдат ползвани и за разследването на катастрофата

Министерството на отбраната пък първоначално съобщи, че Дункин и Димитров са пилотирали “военнотранспортен самолет” L - 39 ZA. Този вид машини обаче са учебно-реактивни самолети, на каквито всъщност се обучават пилотите, преди да се качат на изтребител. Те са чешко производство и са на въоръжение в армията ни от 1994 г. Неофициално се знае, че военните имат около 6 изправни бройки, част от тях бяха ремонтирани наскоро в Чехия.

Катастрофиралият самолет е върнат в България след ремонт на 24 юни тази година.

“Самолетът е излетял технически изправен. Да, той е реновиран. Повече не можем да коментираме, защото вече в базата се намира и Военна прокуратура”, каза в петък министърът на отбраната Атанас Запрянов. Той бе в авиобазата от ранни зори, за да наблюдава тренировките. Час след като стана инцидента на място пристигна и служебният премиер Димитър Главчев.

Полетът е бил планиран и рутинен, изпълняван е много пъти и за него двамата пилоти са се готвили от месеци.

“Тази задача беше изпълнена многократно в Долна Митрополия (двамата летци са служили в тази авиобаза - б.р.) и днес трябваше да бъде изпълнена като генерална репетиция за утрешното мероприятие. Майор Димитров е един от най-опитните летци на L-39 в България въобще, а ст. лейт. Дункин е млад, с отлични заложби и беше една от надеждите на базата”, разказа ген. Димитър Петров, ръководител на полета и командир на ВВС.

КОЛАЖ: МИНИСТЕРСТВО НА ОТБРАНАТА
КОЛАЖ: МИНИСТЕРСТВО НА ОТБРАНАТА

На въпрос дали ще подаде оставка, той отговори така: “Загубих един от най-добрите си приятели.

Мислите ли, че съм малко наказан от случилото се? Какво очаквате от мен?”

Причините за инцидента тепърва ще се изясняват. Начело на разследването е Военната прокуратура. След инцидента оттам съобщиха, че предстоят оглед на местопроизшествието, установяване и разпит на свидетели, както и на всички длъжностни лица, съпричастни към планирането, осъществяването на тренировъчния полет, поддръжката на летателната и наземната техника. Също така ще бъде иззета цялата документация около случая. Предстои назначаването и на множество експертизи.

Разследват се две версии - техническа неизправност или пилотска грешка, обяви военният министър Атанас Запрянов вечерта.

Служебният военен министър Атанас Запрянов СНИМКИ: ЙОРДАН СИМЕОНОВ
Служебният военен министър Атанас Запрянов СНИМКИ: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Неофициалната версия за катастрофата, която се появи сред военните авиатори, е, че от командния пункт наредили на Дункин и Димитров да направят няколко ефектни маневри и след това да кацат. При една от тях

самолетът се озовал в близката гора

Пилотите не са имали време да реагират, тъй като са летели на малка височина. Катапултът пък не бил заработил.

Причината изобщо не е в катапулта, както се твърди, а в липсата на време за реакция, твърдят обаче други летци. Те са потресени от поредната трагедия и описват двамата пилоти като изключителни професионалисти. Старши лейтенантът е трябвало скоро да се жени, а майорът бил инструктор и минавал сред колегите си за страхотен човек (виж още долу).

Командирът на ВВС генерал-майор Димитър Петров
Командирът на ВВС генерал-майор Димитър Петров

“Няма ли да свалите вече този ръководен състав на ВВС начело с началника на отбраната и най-висшия. Не стават!!! Колко жертви още???”, реагира след инцидента във фейсбук Димитрина Попова, вдовицата на подп. Валентин Терзиев, който загина на 9 юни 2021 г. при учение край Шабла. С него и двамата катастрофирали в петък летци ВВС за 3 години загуби трима бойни пилоти при учения.

Изтребителят МиГ-29 на Валентин Терзиев се разби в морето, след като поразил пусната мишена, която е била прекалено ниско. И в този случай летецът бе накаран да изпълни задача на опасна височина, а записите от черната кутия показаха, че никой от ръководителите му не му е забранил да довърши задачата, след като става ясно, че Терзиев е прекалено ниско над морето.

Разследването за смъртта му се води и до днес. Проверяващите казват, че причина за трагедията е оптическа илюзия, наречена “очарование”. Тя възниквала, когато пилотът концентрира цялото си внимание само върху един обект. Все пак сред причините бе посочена и “неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите”.

Обвинение за причиняване на смърт заради немарливост получиха двама военни - полк. Методи Орлов, който отговарял за стрелбите на пилотите по време на учението, и полк. Юрий Луканов - заместник-началник на Щаба на ВВС по операциите.

Вдовицата на Терзиев обаче обяви, че Орлов ще бъде оправдан още преди това да се случи, защото е обвинен за отговорности, които не са негови. Тя настоява, че отговорни за фаталния край на съпруга ѝ са командирът на ВВС ген. Димитър Петров, заместникът му Петьо Мирчев, шефът на авиобаза Граф Игнатиево ген. Николай Русев и полк. Юрий Луканов.

Последният публично известен инцидент при военните пък стана през 2022 г. На 28 септември изтребител бомбардировач Су-25 загуби контрол при заход за кацане и се разби край авиобазата в Безмер. Пилотът старши офицер Пейо Дончев успя да катапултира от малка височина. По-късно обаче той бе обвинен, че при изпълнение на бойно упражнение за полет и кацане в двойка като втори самолет (воден) е нарушил конкретни правила по техниката на пилотиране и е допуснал управляваният от него самолет да навлезе в образувана от самолета на водача вихрова въздушна спътна следа.

Произшествията с военни самолети са били 33 само за изминалата 2023 г.

Пет от тях са определени като “сериозни”, но нито едно не е било в резултат на човешка грешка, констатира пък докладът за състоянието на въоръжените сили за изминалата година.

Пилотите ни не летят достатъчно заради “ограничения брой неизправна техника”, сигнализират още в доклада си военните. С “гъвкаво планиране” и “ефективно разходване на наличните ресурси” са покрити 71% от планирания за годината брой летателни часове.

Малко часове е имал и Терзиев, стана ясно още при разследването на тази катастрофа. Летецът, макар и първи клас, е имал само 12 ч и 50 минути нальот от началото на 2021 г. до катастрофата на 9 юни. За цялата си кариера от 23 години във ВВС Терзиев пък е натрупал само 709 часа във въздуха на МиГ-29, което прави по около 30 часа на година според обявеното от тогавашния военен министър Георги Панайотов и началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов в дните след разбиването на изтребителя в Черно море.

За сравнение - нормативът на пилот от НАТО е по 180 часа полети на година.

“Роден да лети или да умре, опитвайки се”, Венцислав Дункин готвел сватба след седмица

С годеницата си очаквали и първото си дете

Старши лейтенант Венцислав Дункин
Старши лейтенант Венцислав Дункин

28-годишният старши лейтенант Венцислав Дункин, който загина при катастрофата на учебния изтребител, се е готвел да вдига сватба следващата събота, 21 септември. Тя е трябвало да бъде в родния му Разлог.

Наскоро Дункин и любимата му, която е от Плевен, са били в Разлог именно заради последните уточнения по сватбеното тържество. Двамата очаквали и първото си дете. И Дункин, и любимата му живеели в Плевен, защото летецът служи в Долна Митрополия.

Бащата на 28-годишния пилот е полицай, а майка му работи в голям супермаркет в града. Брат му Славчо, по-голям с две години, също е завършил военновъздушното училище в Долна Митрополия, а сега пилотира хеликоптер в Гранична полиция.

“Бъдете горди, че сте българи!”, е последният пост във фейсбук на Дункин. Той е пуснат за националния празник 3 март.

“Роден да лети или да умре, опитвайки се”, пък е девизът, качен на фейсбук профила му.

Венцислав Дункин е боен пилот от 2015 г., инструктор и една от надеждите на Долна Митрополия. Завършил е ВВВУ “Георги Бенковски” през 2020 г.

Другият загинал летец е майор Петко Димитров, на 51 г., който също като Дункин е бил инструктор. Колегите му го описват като страхотен професионалист и човек.

Майор Димитров е работил на длъжност началник на служба “Планиране и отчитане на летателната дейност” в отделение “Летателно-тактическа подготовка” във военно формирование 52 090-Долна Митрополия”. Той е бил семеен.

Според разпространеното от Министерството на отбраната съобщение Дункин и Димитров са били двамата най-опитни летци на учебния самолет L-39ZA.

Пеевски иска оставките на шефовете на ВВС и на базата

Делян Пеевски
Снимка: Пресцентър на ДПС
Делян Пеевски Снимка: Пресцентър на ДПС

“Командващият ВВС ген. Димитър Петров и шефът на авиобаза “Граф Игнатиево” ген. Николай Русев да подадат оставка незабавно!” Това поиска председателят на ДПС Делян Пеевски.

“Те трябва да поемат отговорността за трагедията, а компетентните разследващи органи да установят причините за тази тежка катастрофа и виновните да се стигне до трагичния инцидент и загубата на човешки животи”, заяви Пеевски.

“Изводът за тези 4 г. е пълен разпад и хаос. Това ли беше най-важното днес, преди да се разбере дали пилотите са живи - да ви изтрият записите, да ви заглушат гласа?” С тези думи пък лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов се обърна към медиите. “Мисля, че и аз съм ги виждал тези пилоти. Ако не ме лъже паметта, обучението сега за F-16 на пилотите е 10 милиона на година, 5 млн. долара. Такива пари се инвестират във ВВС. Има една песен, че се уважават тези офицери, които не на гърба на войниците си градят кариерите, а тези, които връщат войниците живи”, коментира Борисов.

Той напомни, че в неговото правителство бюджетът за отбрана бил 3,6 млн. лв. “И една “Пантера” падна във военноморските учения. Колко вече станаха случаите? Яд ме е, но знам колко много сме направили в тази сфера. В цял свят в момента в отбраната се инвестират страшно много пари”, каза Борисов.

Бойко Борисов КАДЪР: Фейсбук
Бойко Борисов КАДЪР: Фейсбук

“Дано този път виновните за катастрофата бъдат наказани според цялата тежест на закона”, коментира пък временният председател на БСП Атанас Зафиров. И призова политиците да работят заедно за модернизацията на ВВС, защото на карта вече е животът на летците ни.