Коканова усеща, че си отива и гори писмата си
В последния си филм "Дунав мост" играе себе си като подарък от режисьора Иван Андонов за 60-годишния ѝ юбилей и благославя лентата
В кадъра, специално създаден за нея, стиска ръката на младата Йоана Буковска и ѝ завещава отговорността да развива българското кино
Иконата на българското кино Невена Коканова празнува своя 60-годишен юбилей с близо месец закъснение, но получава един специален подарък. Въпреки че ги навършва на 12 декември 1998 г., отбелязва събитието в началото на януари на следващата година. Пред всички свои гости тя играе и една от последните си роли в постановката "Важно е да си желана" на режисьора Николай Поляков. Стоянка Мутафова й се покланя до земята, разплаква се й и казва: "Колкото си голяма актриса, толкова си голям човек, Невено!".
"Малко след това режисьорът Иван Андонов ѝ направи специалния подарък, като ѝ каза: "Венче, в понеделник започвам снимки на нов филм, каня те за един снимачен ден – спомня си пред "24 часа – 168 истории" журналистът Георги Тошев. – Това се случи пред очите ми, а Невена на вярваше на ушите си. Това е и последната ѝ роля в българското кино, а най-последният ѝ спектакъл е "Верандата" с Мария Статулова и режисьора Павел Павлов, който е направен в двора на къщата на Невена в Чомаци."
Всъщност в началото на януари 1999 г. Иван Андонов започва снимките на серийния филм "Дунав мост". Невена Коканова
играе себе си и влиза само в един кадър
Като икона, която благославя филма. В сцената тя играе заедно с една от най-близките си приятелки Мария Статулова и незавършилата все още актриса Йоана Буковска. В този магичен момент се случва още нещо, което е дело на режисьора.
"Тази роля на Невена не беше предвидена в сценария на "Дунав мост", но режисьорът Иван Андонов я направи като подарък колкото към нея, толкова и към мен, ще разберете защо по-нататък – разказва пред "24 часа – 168 истории" Йоана Буковска. - Те са били дългогодишни екранни партньори, близки приятели, играли са много постановки заедно, участват във филма "Отклонение", който е много специфичен и разказва за особена любов. Двамата винаги са се ценели, защото трудно се намират съмишленици със същата вибрация. "Дунав мост" беше възраждането на българското кино, защото 7 г. имаше дупка и нищо не беше правено. През 1992 г. бе последният заснет филм за онези години. Смятахме, че културата умира, а след това и киното.
Затова Невена Коканова се включи като иконата на българското кино, макар и в тази форма на филма. На Иван Андонов му се искаше тя да участва и за да може самата тя
да си върне надеждата, че нещата потръгват отново
Точно тогава той каза, че ще напише една сцена за мен и за нея, която я нямаше в сценария на Георги Мишев. Той използва факта, че с Мария Статулова са много добри приятелки, така че Коканова да дойде при нея, а Мария да й гледа на кафе и карти. Статулова беше типичен пенкилер като всичко останало в този филм, правеше всичко – гледаше на кафе, разваляше магии, преподаваше английски. Невена участва като себе си и Иван каза, че ще направи своеобразно предаване на щафетата в професията. Коканова трябваше да се ръкува с мен, а Мария да ѝ каже, че аз искам да ставам актриса, нещо, което не беше в контекста на филма, но аз самата исках. Бях трети курс в НАТФИЗ и тази роля се появи. Така че това е една сцена подарък, в която Невена предаде щафетата на мен като актриса да продължавам да развивам киното и театъра.
Сега, като ви го разказвам, леко настръхвам, защото това е твърде голяма отговорност и огромна чест и доверие, което той и тя ми гласуваха.
Сцената беше това, нямаше друго,
като тя, стискайки ми ръката, ми каза: "Ти сигурна ли си, моето момиче? Това е много трудна професия". Следващата година през януари ще станат 25 г., откакто снимахме този филм, и чак сега осъзнавам какво е имала предвид."
Точно на рождения ден на Невена Коканова, на 12 декември, когато щеше да навърши 85 г., Йоана Буковска се сеща за нейната последна роля в "Дунав мост" и дълго размишлява върху сцената си с нея.
"За мен това беше голям трепет и вълнение – посочва актрисата. - Мисля, че дори си личи във филма колко съм притеснена. Невена Коканова за мен беше като живо божество, а тогава не осъзнавах какво прави Иван Андонов с тази сцена и години по-късно си дадох сметка и се потресох от отговорността, която са ми връчили.
Да наследиш Невена не е лесно
Йоана Буковска никога повече не се среща с иконата на българското кино, но забелязва, че тя е повече от изключителен човек.
"Видях Невена в свободен разговор на вечерята след снимките, когато се събрахме целият екип – спомня си Буковска. - Тя беше един много земен и човечен човек. Знам, че изкара последните години от живота си в едно габровско село.
Искаше да е близо до природата, земята, до истинските неща. Затова беше толкова истинска и в ролите си, според мен. Но мисля, че никъде и никога преди това не е играла като себе си, освен в "Дунав мост".
Забелязах, че Невена трудно допускаше до себе си хора, които не познава, и това се среща при повечето известни личности. Казвам го от призмата на това, че
повече от 30 г. и аз вървя по този път
Успяла съм да заслужа да ме наричат известна и разпознаваема актриса и когато си такъв човек, всички хора ти влизат много директно в личното пространство, започват да ти говорят на "ти", все едно се познавате от малки, а пък ти ги виждаш за първи път. Затова мисля, че това беше изградило у Невена една по-скоро предпазливост, която отстрани можеше да се изтълкува като надменност и студенина, но всъщност - не. Това е маска, с която ти запазваш човещината и същността си, защото тези хора ни виждат от телевизора или от сцената толкова често, че си мислят, че сме част от техния приятелски кръг, а пък ние не сме.
Това са част от лошите странични ефекти на известността. С това свое участие в "Дунав мост" тя каза здравей и довиждане на българското кино."
Снимките на филма продължават до май 1999 г., а през ноември е премиерата му по телевизията.
Христо Мутафчиев също е част от екипа на "Дунав мост" и въпреки че не е бил близък с Коканова, е поразен от нея.
"Снимах се с нея в по-обща сцена, но не съм бил от обкръжението ѝ – споделя пред "24 часа – 168 истории" актьорът. - Били сме на терен заедно.
Това, което ми направи впечатление, е, че беше изключително деликатна, внимателна в кадър, много добре възпитана като отношение към всички колеги, които бяхме на терена."
Само Невена обаче знае, че това е последното й появяване като актриса. Осъзнава, че смъртоносното заболяване, с което се бори, вече надделява в битката. През 2000 г. състоянието ѝ се влошава.
"Тя беше много огорчена от жълтата преса, която се развихри на неин гръб, разбира се, – допълва Буковска. - Пишеха по първи страници за нея как мре от рак. Не може да се пише така за хората, които са личностите на една нация.
Беше много разочарована
и си отиде с голяма болка. Тя беше една от признатите личности от времето на соца и когато докажеш, че наистина си знаменателна личност, която формира облика на националната култура, и се превърнеш в икона на киното години наред, така да те изпратят, винаги е много грозно и нечовешко."
Малко преди да почине, Коканова започнала да се сбогува с най-съкровените си неща в къщата си в Чомаци, защото вече я обземали мрачни предчувствия за приближаващия край.
Един ден запалила голям огън и изгорила почти цялото си минало – всичките си писма. След това едно по едно изравяла хубавите си цветя от градинката си и ги раздала на бабите в селото. Това е споделял близкият ѝ приятел режисьорът Павел Павлов преди години пред "24 часа".
Последните дни от живота си иконата на българското кино прекарва в Правителствена болница. Състоянието ѝ е повече от лошо, а лекарите знаят, че вече няма надежда. Всички плачели и не можели да скрият сълзите си. Сестрите едва влизали при нея. Тя обаче се държала изключително мъжки. Когато я посетила Мария Статулова, от вратата я предупредила: "Можеш да влезеш само ако не плачеш". Приятелката ѝ едва сдържала сълзите си, но я видяла жива за последно.
На 3 юни, в последните минути от живота си, Невена видяла дъщеря си
Теодора Шарланджиева и заспала вечния си сън. Сърцето ѝ спряло. Починала само на 61 г., а новината била разпространена светкавично. България потънала в скръб. Два дни по-късно било поклонението първо в Сатиричния театър.
Хората, дошли да си вземат последно сбогом с голямата актриса, били хиляди. Най-разстроена била Мария Статулова. След това ковчегът ѝ бил преместен в църквата "Св. Седмочисленици", една от любимите й църкви, а по желание на Теодора само няколко човека присъствали на самото погребение.
За всички близки и приятели тя никога не си е отивала, а живее с незабравимите си роли.
"Това са люде без дубъл. Неповторими! Такава беше Невена", завещава й режисьорът Павел Павлов.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър