Гняв и злоба
Вихрят се зловещи коментари,
отричане на различното мнение
- за протестите, коронавируса -
и това е по-заразително от COVID
“Гневете се, но не грешете; слънце да ви не залязва гневни.” Това ни съветва свети апостол Павел.
Гневът е мощно чувство, то трудно може да бъде подменено, освен ако актьорите са бездарни.
В това чувство има размах и плам, в Библията често се говори за гняв и почти винаги се казва, че гневът пламва. Когато пламне, в него няма нито смирение, нито търпение и като че концентрира в себе си всичкия грях. Затова изглежда парадоксален съветът на апостола “Гневете се, но не грешете”.
В гнева лицето и умът се обръщат нагоре – към небето, към съдбата и божественото провидение. Гневният човек не се страхува да иска сметка дори от Бога.
Многострадалният Йов е единственият праведник, който когато загубва всичко – воловете, овцете, камилите, слугите и накрая чедата си, не пита защо е наказан така, защо точно на него му е отнето всичко, защо плътта му е цяла възпалена в гнойни рани. По друг начин се обръща към Бога пророк Авакум: “Докога, Господи, ще викам, и Ти не ще чуваш, ще викам към Тебе за насилието, и Ти не ще избавяш?”
Недоволството на гневния човек струи из устата му като пълноводна река, излива се, защото иначе той би бил удавен в нея.
За гневния човек изразяването на гнева е въпрос на живот и смърт. Кой от нас в дните на личните си апокалипсиси не е изкрещявал с пълно гърло – несправедлив си, Господи, кажи ми защо, защо! В такива моменти трябва да си спомняме думите “Гневете се, но не грешете”, но най-често гневът замъглява разума ни и точно в такива моменти не си ги спомняме.
Гневният човек
раздава присъди,
осъжда, иска
обяснения,
настоява на своето, тропа, удря с юмруци, говори често като последна инстанция, но гневът е автентичен, цялостен, искрен, затова и предизвиква респект, макар и в някои случаи този респект да е парадоксално снизходителен.
Когато пламне гневът ни, ние считаме, че това е справедлива реакция спрямо някаква несправедливост. И наистина гневът може да е справедлив, някога го наричаме дори праведен, някога говорим даже за свещен гняв.
Гневът може да бъде лют, яростен, пламенен, опустошителен, че и гибелен като гнева на богоравния Ахил Пелеев, възпят от музата на Омир в безсмъртната “Илиада”:
Музо, възпей оня гибелен гняв на Ахила Пелеев,
който донесе безбройни беди на войските ахейски,
прати в подземното царство душите на много герои.
Друго нещо е злобата. Тя не е възпявана, а само презирана. В злобата
има стаена
подлост,
тя по принцип винаги е стаена. Гневът избухва, пламва, докато злобата се таи и дебне. Гневът е кралско чувство, злобата е робска. Така е усетил тези чувства и Гео Милев – уж говори за едно и също, но в действителност ги противопоставя:
Нощта ражда из мъртва утроба
вековната злоба на роба:
своя пурпурен гняв –
величав.
Безчет са примерите по нашата земя и в нашето време за това метастазиращо злокачествено образувание, което се ражда из мъртва утроба. Но особено ме е поразявал епизодът, описан от Илия Бешков в неговата “Черна тетрадка”. Сестра му – младо момиче – е изоставена от своя годеник и в отчаянието си всяка нощ излизала на двора до един прогнил и обрасъл с миризлив бурен плет и започвала да го клати със злокобни заклинания: “Както клатя плета, така да се разклати земята под него, да се провали в нея…”.
След няколко години бившият ѝ годеник се споминал и тя изразила пред брат си своето задоволство, че така му се падало, тя била предизвикала смъртта му, но с право, било му въздадено, задето я бил напуснал.
Поводът да се сещам днес, особено често днес, за тази случка, е безконтролно
развихрилата
се днес с
мрежите и
в медиите злобна
нетърпимост
към различния,
злобното отричане на различното мнение, на различната позиция – относно протестите, относно политиците, относно полицаите, относно метрото, относно църквата, относно коронавируса…
Всеки има право и основание да протестира. Но
всеки има
основание и
право да не
протестира
Но не, трябва да убедиш другия, че неговите основания са неоснователни.
Тази пандемия нараства лавинообразно. По-заразителна е и от коронавируса, и от чумата. Поразява наред – и бедни, и богати, и грозни, и красиви, и глупави, и интелигентни. Никакви ваксини и предпазни шлемове няма за нея. Уж си в пълно защитно облекло, ужким си с ръкавици, маски, очила, а ето изведнъж, без да се усетиш, само за миг и от устата ти са изпълзели хиляди змии и гущери, не! направо триглави лами, не! направо е излетял някой многозъб птерозавър, оцелял от юрската ера и адаптиран към нашия свят.Появи се информация, че на площада ще се проведе народен съд.
Информацията беше опровергана и веднага беше свалена от страницата на БНТ. В динамиката на събитията не е необичайно да се изпадне в подобна ситуация.
Шокиращото са
коментарите на
читателите
под съобщението, което описва случилото се. Четох ги с потрес. Не вярвах на очите си – жалко, жалко, че нямало да има народен съд. Ооооо, ще има съд, ще има!!! И килии ще има!!!!!! Да, трябвало да има.
Повечето коментари бяха в този стил. На другия ден повечето бяха изтрити, защото цапат светлата картинка и компрометират изданието.
Признавам, че докато пишех последния си роман, в мен така и не успя да се изтрие докрай недоумението
как е било
възможно онази
идеология да се
разпространи
така
светкавично,
да порази само за няколко месеца толкова хора, да ги приобщи така плътно и активно към себе си.
И докато четях тези злобни и зловещи читателски коментари, докато ми ставаше все по-лошо и по-лошо чисто физически, както и психически, разбрах: както при много лични и световни събития, двигателният механизъм е обидно прост – злобата. Онази примитивна злоба, която Илия Бешков описва с такава болка, защото е завладяла душата на собствената му сестра, която той като брат няма как да не е обичал, но и не е могъл да остане сляп за злото.
Гневът е яростен, жесток, пламенен, огнен, преливащ, изтребващ. Злобата е нечовешка, зверска, отмъстителна, коварна. “Слънце да ви не залязва гневни”, а злобата най-добре да не докосва сърцето ни.
---------------
Текстът е от
kultura.bg
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега