Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Проф. Огнян Герджиков е юрист, политик, председател на 39-ото народно събрание (2001-2005) и народен представител в 40-ото НС, служебен министър-председател на България в периоаа януари-май 2017.

Носител на орден ,,Стара планина'', председател на Арбитражния съд на Българска стопанска камара от 1999 г., професор в СУ ,,Св. Климент Охридски''

Ръководител е на Катедрата по гражданскоправни науки при Юридическия факултет към същия университет (1993-1997)

Проф. Огнян Герджиков
Проф. Огнян Герджиков

Хубаво е, когато новоизбрани районни кметове и общински съветници страстно и публично се впускат в инициативи, от които очакват да получат “обществено” одобрение, да си направят труда да проучат нормативната уредба, практиката по прилагането ѝ и не на последно място - документацията по конкретните случаи.

Буди недоумение например първата публична акция на новоизбрания кмет на район “Лозенец”, който вместо като начало на мандата си да започне градежа на нещо ново и полезно за гражданите на района, със завидна страст се втурна да разрушава строежа “Златен век”. Не че разрушаването на сгради изобщо попада в компетентността му.

Не стига това, ами атакува компетентни общински и държавни органи с абсурдни от правна гледна точка искания като например искането за служебното изменение на действащия подробен устройствен план за имота, в който се строи нашумялата сграда.

Накратко, искането на кмета на район “Лозенец” за служебно изменение на плана се основава на общи разпоредби на ЗУТ, според които предвижданията на общия устройствен план (ОУП) са задължителни при изработването на подробните устройствени планове (ПУП). В този смисъл според районния кмет ПУП за имота на “Златен век”, одобрен преди влизането в сила на ОУП на София, сега трябвало да бъде променен служебно и приведен в съответствие с ОУП.

Дали поради незнание, пропуск или друга причина обаче районният кмет не е съобразил или пък не му е било удобно да съобрази, че в случая е приложима разпоредбата на § 2, ал. 7 от Закона за устройството и застрояването на Столичната община (ЗУЗСО), според която ПУП, по приложението на който е издадено разрешение за строеж към датата на влизане в сила на ЗУЗСО, не подлежи на привеждане в съответствие с правилата и нормативите към ЗУЗСО и ОУП. Още римляните са казали: “Незнанието на закона никого не извинява”. Това с още по-голяма сила важи за тези, които са облечени с власт.

Тъй като в последните месеци цялата документация по проекта беше публично разкрита, лесно може да се провери, че ПУП е одобрен през 1996 г., разрешението за строеж е издадено на 26.01.2007 г., а ЗУЗСО влиза в сила на 28.01.2007 г. Следователно, ПУП за имота на сградата “Златен век” не подлежи на привеждане в съответствие с ОУП. Просто така предвижда законът.

Нещо повече, в конкретния случай фундаментите на сградата са положени, което означава, че планът е вече приложен както по отношение на регулацията, така и по отношение на застрояването. След като планът е вече приложен, няма как законно да бъде реализирана идеята на районния кмет за спиране приложението на плана. Просто така предвижда законът.

Продължава да се дъвче и предъвква тезата за изтекло разрешение за строеж на “Златен век”, която вероятно от популистка гледна точка е удобна (макар и изтъркана), но не е вярна. Първоинстанционният съд вече се произнесе, че разрешението за строеж на “Златен век” е валидно - факт, който всъщност в нито един момент не е бил оспорен от ДНСК.

Друг аргумент, който критиците на “Златен век” използват “научно-популярно”, е огромният трафик, който построяването на тази сграда според тях би генерирал. От публикувани в интернет пространството материали обаче се вижда, че инвеститорът надлежно е възложил извършването на транспортен анализ, според който в зоната на трафик между бул. “Черни връх” и бул. “Джеймс Баучер” при реализирането на “Златен век” не са налице предпоставки за транспортно-комуникационен проблем в околната улична мрежа, а дори в случай на увеличаване на трафика вследствие от реализиране на други инвестиционни проекти с минимални промени в организацията на движение този евентуален нов трафик може да бъде поет от наличната мрежа.

Нещо повече, през април 2018 г. по възлагане на Столичната община е изработен подробен комуникационно транспортен план и проект за организация на движението в обхват бул. “Черни връх” - бул. “Джеймс Баучер”, който отчита изграждането на четири нови сгради в обхвата на плана, включително сградата “Златен век”. Видно от този план, проблем с трафика няма, а предложеното решение включва само малка промяна в организацията на движението без необходимост от публичен ресурс за инвестиции в транспортната инфраструктура.

Нормално е гражданите да желаят качествена, удобна и естетически издържана градска среда и да изискват от местната администрация изграждането на добра транспортна инфраструктура, достатъчно детски заведения и пр. Това в условията на лимитирани бюджети наистина представлява предизвикателство пред местните управници и изисква визия, енергия и воля. Решаването на проблемите обаче не трябва да се търси в посока спиране развитието на града, забрана на строежите, разрушаване на съграденото, а в посока намиране на оригинални, практични и икономически издържани решения, партньорство с бизнеса и диалог с гражданите.