Никога в историята на хомо сапиенс профана не е имал такава трибуна да си отваря голямата, шумна и невежа уста. Като днес
Нещо, за което все не намирам време да пиша… Попадам на редица коментари от типа — “Ирландецът” на Скорсезе бил дълъг и “равен”, историята била позната; “Жокерът” бил дълъг и тягостен и “равен”; “Имало едно време в Холивуд” на Тарантино — и там така — “равен” бил, скучен бил, някой си не бил разбрал какво става, нямало действие и т.н… Подобни думи срещнах и за албума на Tool — и той бил “равен”, с добре познати и повтарящи се музикални фрази и мотиви… Откъде да започна?
За “Ирландецът”… Зрял, бавен, силен, внимателен в това да изобрази баналността на злото, а не да го героизира. Вгледан в човешкостта на характерите, в тяхната оголена до крайност опростеност, а не в констелациите на гангстерско-политически тела. Филмът — освен образите на Пачино, Де Ниро и най-голямата роля на Джо Пеши в живота му (според мен) включва и още един видим образ —Време. Това, ако не са ти отворени сетивата няма как да го схванеш.
За “Tool” — когато си толкова голям, можеш да си и лаконичен. И да се самоповтаряш, когато си се самоизградил. Медитативен, многопластов, повторителен… апокалиптичен.
За “Жокерът” — Навярно един от последните голямобюджетни филми, които ще си заслужава да сме гледали през 2019.
За Тарнатино вече съм писал...
Общото между горните културни феномени е съзнателният им ОТКАЗ от популярна развлекателност, от така неизненадваща с нищо “неочакваност”, от екзалтиран "екшън"… Екшънът и насилието в гореизброените примери са всъщност умора от екшън и насилие. То е там, но те са уморени от него. Всеки един от горните артисти е войн (като в парчето на Tool “Invincible”) — изтощен до смърт, всеки момент мъртъв, но непредаващ се. И непобедим. Истината е, че и Скорсезе и Тод Филипс и Тарантино и Tool ще останат завинаги в историята на културата, ако не с този филм, или албум, то с други. За критиците им зная със сигурност, че не зная къде и как ще останат.
И накрая… Сигурно всеки го чувства, но това бръщолевене под път и над път, тази медийна логорея, това перманентно изказване по всичко в социалните мрежи илюстрира голямата беда, в която човечеството хлътна в последната фаза на изтичащата пред очите ни цивилизация. Никога в историята на хомо сапиенс профана не е имал такава трибуна да си отваря голямата, шумна и невежа уста. Никога в историята на човечеството мнението на ограничения ум не е имало толкова чуваемост, колкото в наши дни. И колкото по-профанно, толкова по-чуваемо. И колкото по-негативно, толкова по-звучно. Днес е достатъчно някой просто да се изкаже и дискредитира чужд авторитет, за да се обозначи, да легитимира сам себе си. И колкото по-голям е нападнатия авторитет, толкова по-значимо се чувства изказващия мнение. Става все по-трудно. И именно затова си заслужава да не се предаваме, а да отстояваме позициите си. Но пък — за какво по-напред да търсим време в този свят. Трябва да избираме битките си, нали?
*Захари Карабашлиев във фейсбук
Най-четени
-
Галерия Как иноватори в “Балкантурист” измислиха леденото хоро на Йордановден
Тестват атракцията за първи път през 1973 г., за да забавляват екскурзианти от Чехословакия Данни за калоферския обичай има чак през 2003 г. ЮНЕСКО отхвърля ритуала като традиция
-
Внезапната смърт на Жулиета Шишманова прекърши един талант
"Приносът, който направи - това обновяване на художествената гимнастика не само в България, а и в световен план изобщо, Жулиета Шишманова даде един нов тласък и нов път на този спорт
-
Провалят уникални проекти за многоетажни паркинги в София преди 32 г.
Разработили многоетажни паркинги с виенско колело или робокар за наместване на колите Генератори и резервен асансьор заради честото спиране на тока 20 типови проекта за многоетажни паркинги са били
-
Роднините те търсят само по две причини
Роднините те търсят само по две причини: 1. Безработни са и искат пари назаем 2. Не са безработни и искат пари назаем *От
-
Ти си софиянец
И никой не мой та върна на село 1. Имаш снимка в цял ръст пред НДК (и се гордееш с нея). 2. Караш електрическа тротинетка (срам те е от баничарката на баща ти