За Северната тангента ще има толтакси, но за Южната дъга - не
От близо 10 хиляди километра републикански пътища в началото на обсъжданията в последния вариант за обхвата на националната толсистема са останали едва 6050 километра. Толтакси няма да се събират за нито един километър от третокласните пътища, а само за магистралите и пътищата първи и втори клас. Това стана ясно след поредното заседание на обществено-държавната работна група за въвеждането на толсистемата.
„Камионите над 3,5 тона ще плащат за преминаване по всички магистрални отсечки у нас, по 2322 км първокласни пътища и по 2932 км шосета втори клас“, обясни след заседанието членът на управителния съвет на АПИ проф. Олег Асенов. Следващата седмица ще бъде публикуван окончателният проект за новите тотакси, като той ще е близък до стойностите, с които в момента се тества системата. Например преминаването на разстоянието между София и Бургас за най-големите камиони ще струва около 70 лв.
Заедно с тарифата за толтаксите ще се направи и пълна промяна на тарифите за пътните такси, като винетките няма да се пипат, каза Асенов.
Предстоят обаче преговори с общините за това дали да се събират толтакси за пътища, които свързват близки селища около големи населени места.
От обхвата на пътищата с толтакси е отпаднала например Южната дъга на софийското околовръстно с мотива, че тя се стопанисва от общината. Със същия мотив обаче е отпаднала и Източната дъга, която е част от републиканската пътна мрежа и прави връзката между магистралите „Тракия“ и „Хемус“.
За Северната тангента обаче ще се събират толтакси и наскоро Националното толуправление е поставило там кантар за мерене на теглото на превозните средства в движение, както и преброителен пункт, за да се види кое преобладава – транзитният трафик или локалният.
„Ще се водят още преговори с общините, защото някои предпочитат да нямат ангажименти с такива пътища, но други може да приемат да ги поддържат и да държат да си останат общински“, каза Асенов. Той допусна дори вбъдеще за някои такива пътища да се приеме смесен модел на стопанисване - едновременно от АПИ и от общината.
За Северната дъга например от години има спорове дали трябва да се плащат винетки или не, след като населението на близките Ихтиман, Божурище, Негован, Бухово, както и някои квартали на София ползват по принуда тангентата, защото иначе трябва да обикалят десетки километри.
По същия начин Източната дъга на околовръстното разсича на две Казичене и жителите на източната му част могат да се придвижат до западната само като преминат през съоръжението.
Преди няколко дни приходите от винетки са достигнали и вече надминават 358 млн. лв., колкото беше приходът от тях за цялата 2018 г., съобщи проф. Асенов.
Най-четени
-
Галерия Хлапе прави първия атентат срещу Живков, лелята на Луканов спасява „атентатора"
4 знакови случки на репресирано семейство, описващи целия абсурд на социализма Въпреки че 10 ноември отмина, тази дата си остава своеобразен рубикон – тогава България обърна гръб на социализма и
-
Как умря Александър Стамболийски: Македонска чета го реже парче по парче
Жестока смърт застига Александър Стамболийски. Мъките му са сравними само с тези на Стефан Стамболов. Него го секат с ятагани, Стамболийски го режат с ножове парче по парче
-
Галерия Заплахата "Боянски разлом" - безопасни са сградите до 3 етажа и над 16
Най-застрашени са живеещите в стари кооперации в центъра на София, където са избивани колони, за да се разшири площта на магазините Зачестилите земетресения в София, в цяла България
-
Защитен свидетел насочил германските власти към Ружа в Южна Африка
Задействали се преди 1 г. и 6 месеца след разстрела на издирвания с червена бюлетина Красимир Каменов-Къро Показанията на защитен свидетел изпратили германските власти по следите на Ружа Игнатова в
-
Галерия А трябва ли да знаеш за Белчо и Сивушка?
На млада участничка в “Стани богат” ѝ звучи като да са зайци. В мрежата едни се забавляват, а други отбелязват: На себе си се смеем Отговорът на млада участничка в тв предаването “Стани богат”