Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Инспектор Мария Ботева от Пътна полиция помага на инициативата.
Инспектор Мария Ботева от Пътна полиция помага на инициативата.

57 000 души участваха в най-мащабното онлайн проучване SDIndex

Млади, с основно образование карат 15-годишни коли от марките БМВ, “Ауди”, “Мерцедес” и “Алфа ромео” с мощни двигатели, качват се зад волана всеки ден и изминават по 30 хил. км годишно.

Това е обобщеният профил на високорисковите водачи в България, става ясно от проучване за самооценката на шофьорите “Индекс за безопасно шофиране” (SDIndex), организирано от SDI застрахователен брокер. 57 хил. души са участвали в онлайн изследването, което го прави най-мащабното проучване на самооценката на шофьорите не само в България, но и по света, каза в сряда Яна Спасова от агенция “Експлика” при представянето на доклада.

Националният индекс за безопасно шофиране сред водачите на леки коли тази година е 88, а миналата беше 89,6. Измерването е от скалата 0 до 100, т.е. шофьорите продължават да определят себе си като нискорискови на пътя. Сред тези, които карат камиони и автобуси обаче, се забелязва по-голяма самокритичност. При тях индексът е 83. Най-високорисковите професионалисти са млади, с малък стаж и основно образование. Признават, че най-често превишават скоростта и са участвали в катастрофи.

5% от всички, попълнили анкетата, или 140 хил. души от общо 2,8 млн. активни шофьори на леки коли у нас, са определили себе си като високорискови. 70% от тях са били глобявани за скорост и други нарушения на пътя през последните 12 месеца, а всеки 5-и е участвал в катастрофа. Сами признават, че са агресивни на пътя (42% от анкетираните), нетолерантни към останалите участници в движението, често са разсеяни и им липсват умения зад волана.

“Нужни са мерки за практическото обучение, по-строг контрол на работните часове при автобуси и камиони, въвеждане на образователен ценз, особено за професионалистите, и тестване на уменията им през определен период от време. Резултатите показват, че водачите продължават да неглижират безопасността си и тази на околните. За съжаление, придвижването по пътищата е в състезателен режим вместо във взаимоотношения на спокойствие, толерантност и партньорство. Необходима е промяна в регулациите, за което се борим с нашите партньори от SDIndex”, са изводите на експертите.

“Агресия, ниско образование, слабо обучение. Това е силно притеснително. Трябва да въведем непопулярни мерки, срещу които има съпротива, но ще дадат резултат”, каза зам.-министърът на транспорта Ангел Попов, след като чу доклада.

“Докладът на SDI и скатистиката от последния месец са притеснителни. Задачата ни е да изградим такава инфраструктура, която да помага на водачите да не грешат. Бяхме свидетели на челни сблъсъци с жертви в последните дни. Има една мярка в Швеция за разделянето на насрещните потоци. Инфраструктурно е невъзможно да има челен сблъсък”, каза Малина Крумова, председател на Българската агенция за безопасност на движението по пътищата (БАБДП). Тя обеща да ползва данните от доклада за формиране на политики. Партньори на проекта SDIndex са още МВР, МОН и Дружеството на психолозите в България.

Представители на няколко министерства и на SDI Застрахователен брокер представиха резултатите от мащабното изследване.
Представители на няколко министерства и на SDI Застрахователен брокер представиха резултатите от мащабното изследване.