Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Хора от племето игоро от Филипините забавляват публиката на световното изложение в Сейнт Луис
Хора от племето игоро от Филипините забавляват публиката на световното изложение в Сейнт Луис

Пигмей от Конго позира в клетката на маймуните в Бронкс

Една от най-срамните страници от историята на расизма е създаването на зоопаркове с човешки същества в тях. Абсурдното е, че това явление се появява в най-развитите страни и се оправдава с "научни аргументи".

През втората половина на ХІХ век, повлияни от т. нар. социален дарвинизъм в западните страни избуяват всякакви странни теории, които имат претенцията, че

прилагат “биологични концепции”

за естествения отбор и оцеляването на най-добрите в социологията и политиката.

Представянето на човешката история като конфликт между различни раси, класи и производствени отношения е предпоставка за огромни заблуди, които имат пагубни последствия.

Каквито и други причини да се изтъкват, за всички е ясно, че оттам се зараждат за първи път и корените на идеологически концепции за устройството на обществото като расизма, нацизма, фашизма, анархизма и комунизма. Впоследствие през 30-те години благодарение на тези лъжливи учения възниква и евгениката - изключително спорната научна дисциплина, която влиза в конфликт с морала и в крайна сметка окончателно е компрометирана с холокоста и експериментите в бившия СССР.

Но преди да се стигне до изстъпленията на нацистите, тези заблуди също водят до страдания за милиони. Най-фрапантните случаи са с принудителното докарване на хора от Африка, Южна Америка и Азия и показването им в клетки за забавление на публиката. Под формата на

“етнологични изложби” или

“шоу с хора”

антрополози отвеждат много представители на изостанали в развитието си племена от всички краища на света и ги излагат на показ пред "цивилизованите" европейци и американци. За целта "експонатите" винаги са били грижливо подбирани така че да контрастират със западната култура и по този начин да подчертаят "превъзходството" на бялата раса.

Примерите в историята са много.

В Британската империя търговията с роби е премахната през 1807 г., но не и самото робство, една от първите жертви е т.нар. "хотентотска Венера" - Сара Баартман. Тя е

доведена с

фалшиви обещания

от британски лекар в Европа от Южна Африка. Чернокожата жена страдала от заболяване, известно като "стеатопигия", което заради натрупването на мазнини води до изключително изпъкване на задните части. А точно тогава модата в Англия карала жените да се стремят тъкмо към подобни форми. Затова, когато за първи път я показали на Пикадили Съркъс, тя пожънала огромен успех. На всичкото отгоре я накарали да свири на различни музикални инструменти. След време програмата с нейно участие, озаглавена "Шоу на човешките изроди", се премества в Париж. На 26-годишна възраст обаче "експонатът" внезапно умира. Причината е странно възпаление, "възникнало вследствие на пневмония, сифилис или алкохолизъм", казват лекарите.

Рисунка на хотентотската Венера от вестник от ХІХ век
Рисунка на хотентотската Венера от вестник от ХІХ век

Но униженията не свършват с това Скелетът, консервираните й мозък и гениталии са изложени в парижкия музей на антропологията и остават публично изложени там чак до 1974 г.

През 1899 г. петдесет мъже от южноафриканското племе зулу пристигат в Обединеното кралство, излъгани, че ще работят като миньори. Вместо това им е наредено да играят ролите на туземци във филма "Дивата Южна Африка". На всичкото отгоре са изпратени да вземат участие като нагледно помагало в изложба в Лондон.

Отвъд океана през 1904 г. антропологът Уилям Макгий решава, че иска да създаде човешки зоопарк и за световното изложение в Сейнт Луис, Мисури. Неговата теория е, че всяка раса представлява различен етап от човешката еволюция. По същата логика африканските пигмеи, които са с нисък ръст и живеят в колиби, за учения са на дъното на човешкото развитие.

За целта той се опитва да докара хора от цял свят - Южна Америка, Африка и Азия, и успява да осигури доста пъстра изложба от представители на различни племена.

Гвоздеят на програмата

били членове на племето игоро от Филипините, които след Испанско-американската война са анексирани от САЩ. За да доставят удоволствие на белите посетители, накарали клетите островитяни всеки ден да готвят кучешко месо. Но със събирането на туземци е свързана и една трагична история.

Срещу заплащане със задачата да осигури хора за изложението се натоварва изследователят Самюъл Вернер, който първоначално отишъл при племето башелел в Белгийско Конго. Местните тъкмо били пленили един

пигмей и се готвели да го убият,

когато Вернер успява да го откупи срещу няколко торби сол и руло тел. Освободеният е 23-годишният Ота Бенга, който заедно с още няколко съплеменници наскоро е изпратен в САЩ. За тях заминаването в Америка било добра перспектива и те тръгнали на драго сърце. След като се научили да пушат пури, африканците припечелвали добре от посетителите на изложението, които има давали дребни суми, за да им показват заострените си зъби. С добрите си умения да общува с животни самият Бенга впечатлил не кого да е, а Уилям Темпъл Хорнадей, директор на зоопарка в Бронкс. Осъзнал, че може да припечелва добре от създаването на собствена "човешка изложба", предприемчивият американец веднага му предложил работа. Така през 1906 г. Ота Бенга се озовал в клетката на маймуните и за радост на тълпите бил обявен за "липсващото звено" в еволюцията.

Ота Бенга през 1906 г. в зоопарка на Бронкс
Ота Бенга през 1906 г. в зоопарка на Бронкс

Странно, но срещу тази позорна практика се обявяват не учените, а религиозните дейци. Преподобният Джеймс Гордън не само протестира срещу показването на Ота Бенга, а изготвя и петиция, с която настоява

да бъде освободен, за да го покръсти в християнството

и да го научи да живее като цивилизован човек.

Застъпничеството се увенчава с успех и африканецът е освободен. Въпреки че е бил пълнолетен, първоначално е изпратен в сиропиталище. Накрая дори бил отведен в Линчбърг, щата Вирджиния, и поверен на грижите на приемно семейство. Местните граждани се отнесли добре със злочестия пигмей и всячески се опитвали да му помогнат да се приспособи към съвременния начин на живот. Свикналият

да живее свободно сред природата

Бенга обаче бил много недоволен от "цивилизацията" и искал да се върне в родината си. За беда през 1914 г. заради започването на Първата световна война всички курсове на кораби към Африка били отменени. Изпаднал в тежка депресия, разочарованият Бенга казал, че щом не може да се върне у дома, поне ще изпрати душата си в Африка, и с взет назаем пистолет се самоубил.

След като човешките зоологически градини стават популярна атракция в западния свят, все повече бели хора си вярват, че са висша раса. Така Мадисън Грант, адвокат и самозван антрополог, създава своя лична теория, свързана с евгениката. Той вярва, че белите са на върха на еволюционната верига и заради това имат отговорността да поемат естествения подбор в свои ръце. През 1918 г. публикува книгата си "Краят на Великата раса", която става истински бестселър.

Още преди да напише "Моята борба", Адолф Хитлер изучавал с религиозно преклонение книгата на Мадисън Грант. Казват, че дори написал писмо на автора, в което я наричал "моята Библия".

Дори след като Втората световна война приключва и членовете на нацистката партия застават пред трибунала в Нюрнберг,

книгата на Мадисън Грант е използвана като доказателство

от тяхната защита. Нацистите твърдят, че вдъхновението им за превъзходството на бялата раса идва от американец, така че не могат да разберат защо в САЩ подобно отношение се смята за срамно.