Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Километричните опашки за преминаване през ГКПП Маказа са ежедневие през летните месеци.
Километричните опашки за преминаване през ГКПП Маказа са ежедневие през летните месеци.

Гърция пренасочва гранични полицаи за справяне с емигрантския натиск

Еднодневното море, което допреди година жителите на Кърджали и региона практикуваха през летните месеци, вече се оказва мисия невъзможна. Въпреки че най-близките плажове на Бяло море се намират на по-малко от 80 км, все по-малко кърджалийци имат кураж в почивен ден да се качат на колата, за да прекарат няколко часа на морския бряг.

Причината - изключително натоварен трафик, километрични опашки и часове чакане за преминаване през ГКПП Маказа. Най-лошото е, че почти

няма надежда

за разтоварване

на трафика

през летните месеци.

В края на миналата седмица пътуващите за Гърция попаднаха в задръствания и от двете страни на границата. В събота тапата беше на българска територия. Опашката беше над 4 км, а преминаването на гръцка земя отнемаше 2 часа. Два пъти повече се чакаше на влизане от Гърция в България в неделя следобед. Опашката от автомобили беше от рекордните 7 км.

До миналата година подобни задръствания се случваха само през август, когато е пикът на пътуванията от и към Бяло море. 

Областният управител на Кърджали Никола Чанев
Областният управител на Кърджали Никола Чанев

За кратко време от съществуването му пунктът стана вторият по натовареност на българо-гръцката граница и единственият, който през 2018-а е отбелязал ръст на преминаващите през него автомобили. С 15% се е увеличил трафикът през миналата година в сравнение с 2017-а.

През 2018 г. са преминали близо 1 млн. пътници според официалната статистика. Със сигурност през

2019 г. ще

постави рекорд

- тапите започнаха да се образуват още в края на април далеч преди началото на летния сезон.

От чуждестранните автомобили най-голям принос за големия трафик имат румънските. Стотици коли от северната ни съседка преминават транзитно през Кърджали. Жителите на града се шегуват, че по бул. “Беломорски”, който е част от международния път за Гърция, могат да се видят повече букурещки автомобили, отколкото кърджалийски. Пътят през ГКПП Маказа е най-прекият за жителите на румънската столица до Гърция.

“Опитвали сме се да пренасочим румънците и към други гранични пунктове и най-вече през Златоград. Това се прави още когато влязат на наша територия. Но те предпочитат ГКПП Маказа. Казват, че цялото пътуване им отнема 28-30 часа и не е проблем, да изчакат допълнително час-два”, казва областният управител на Кърджали Никола Чанев.

Освен сред румънците през последните години пътят през ГКПП Маказа набира популярност сред молдовци, украинци и руснаци. Не само нарастващият им брой увеличава чакането на пункта, а и проверката на документите им. Тя отнема значително повече време, защото не са от страни в Европейския съюз.

Принос към трафика имат и турците. Много от нашите изселници предпочитат да се връщат по родните си места през ГКПП Маказа. Пътят е по-кратък, а и се спестява чакането при ГКПП Капитан Андреево, където освен леки коли преминават автобуси и камиони.  

На пункта работят по 8 български служители на смяна и едва 2-3-ма гръцки.
На пункта работят по 8 български служители на смяна и едва 2-3-ма гръцки.

“Държавата прави всичко възможно, за да облекчи трафика на ГКПП Маказа, но за съжаление,

потокът от коли е

прекалено голям

Не разполагаме с повече инструменти, за да намалим чакането”, допълни областният Никола Чанев. Той поясни, че е издействано на Маказа и на Кулата проверките да не се извършват на 100%. На практика обработката на документите на пресичащите българо-гръцката граница отнема между 10 и 15 секунди.

“От наша страна на граничния пункт има по 8 служители на смяна. Не така обаче е с гръцките полицаи, които са не повече от 2-3-ма. Това означава, че преминаващите могат да се обработват на не повече от 2 ленти”, обясни Чанев.

Той е разговарял с гръцката страна, откъдето обещавали да увеличат броя на служителите, но досега това не се е случило. Неофициално станало ясно, че гръцката държава пренасочва граничните си полицаи за справяне с емигрантския натиск.

“Трафикът става все по-ужасен, не е човешко. Взехме решение през най-горещите летни дни съвместно с БЧК да раздаваме вода на чакащите да прекосят границата. До края на месеца ще сме готови да реагираме при необходимост”, заяви Шинаси Сюлейман, кмет на Кирково, на чиято територия се намира ГКПП Маказа. От администрацията са готови и да подпомогнат Гранична полиция материално.

“Готови сме да предоставим техника и консумативи или каквото е по силите ни, за да облекчим случващото се на границата”, каза още Сюлейман. Той има намерение да постави и няколко камери към пункта, които да предават в реално време каква е ситуацията на пътя.

Докато това стане, социалните мрежи са източникът на най-актуалната информация за трафика през пункта. Особено популярна е групата “ГКПП Маказа-Актуална информация и снимки”. Само за няколко дни от създаването си тя има над 3000 души, които редовно подават информация за трафика и от българска, и от гръцка страна.

Дали има тапа,

може да се

провери в групата

“I see you, КАТ - Кърджали”. Информация за трафика може да се получи и чрез приложения за навигация.

“На този етап не може да се говори за разширяването на ГКПП Маказа. Това би означавало освен огромния брой автомобили през центъра на Кърджали да преминават автобуси и камиони, което е недопустимо”, каза Никола Чанев. Според областния управител на Кърджали разширяването на пункта е обвързано с изграждане на околовръстен път на Кърджали. Процедурата за него вече стартира, но все още не е ясно кога ще започне строежът му. Още повече че, за да стане факт обходът, ще трябва да се построи огромно мостово съоръжение над яз. “Студен кладенец”.

Суперлинейка ще оказва помощ при инциденти на пункта

Супермодерна линейка ще оказва помощ на пострадалите при инциденти на пътя за ГКПП Маказа. Това става възможно благодарение на проект, който Центърът за спешна медицинска помощ в Кърджали реализира. Закупени са два нови автомобила, които са оборудвани като мобилни центрове за диагностика и терапия. Едната от колите ще бъде позиционирана в Кирково.

“Оборудването е последна дума на техниката. На практика автомобилите представляват подвижни реанимации. Целта ни е да бъдем максимално ефективно при спасяването на хора при кризисни ситуации”, обяви шефът на спешните медици д-р Атанас Митков. Той допълни, че новата техника може да бъде използвана и при трансгранични инциденти.