Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Къде гледат правозащитните грантоеди?

Желанието на КАТ да принуди възрастните водачи на МПС да се явяват на медицински преглед и да си вадят нови книжки на всеки 2 г. е не само грубо нарушение на човешките права, но и странна липса на познания по темата. Миналата година МВР се мотивира със статистика, че възрастните жертви на катастрофи са се увеличили – загиналите били 179, а ранените – 1297. Но това са жертви, а не виновници! Истината е, че възрастните водачи много рядко предизвикват произшествия, почти никога.

Очевидно е, че основният мотив са приходите. Ако на всеки 2 г. свидетелствата се преиздават, ще има повече за заплати и премии за служителите на КАТ. Но въведе ли се за възрастните, рано или късно бюрокрацията ще се сети да го въведе и за младите, защото те катастрофират 10 пъти по-често.

Чиновниците многократно са доказвали способността си

да създават

бюрократична

лудница

пред гишетата, която после е водила до загуба на избори за управляващите. Не е ли време политиците да се сетят какво ги сваля от власт? Разумно ли е да настройват срещу себе си 2-3 милиона избиратели? Мислете!

Тъкмо възрастните хора са най-примерните водачи. Те нямат излишъци на тестостерон като младежите, не се друсат с кокаин, не пафкат марихуана, не карат къркани до козирката и не се надуват пред гаджетата. Те са единствените, които спазват знаците!

Ако КАТ публикуваше статистики за причинителите на катастрофите по възрастови групи, а не само на жертвите, истината щеше да лъсне. Ако тогава трябва да отнемат някому правата за управление, това са младите хора от 18 до 30 г., защото те са опасните. Но на никой пенсионер не би му хрумнала подобна фашистка идея.

Новата шефка на агенцията “Безопасност на движението по пътищата”, която също припява на тази дискриминация, очевидно няма познания по темата. Тя по-скоро е повлияна от своите катаджийски съветници и от рекламите за разните лимонади, дъвки, вафли и мобифони, които се опитват да продават на консуматора усещането за младост, като го насъскват срещу старостта. За целта понякога те показват възрастните хора като злобни и алчни хищници, а тийнейджърите – като ангели небесни.

Но истината е тъкмо обратната - поради естествената промяна в хормоналния баланс възрастните хора са много по-внимателни и добродушни. В нормалните държави подобни реклами просто не се допускат. Къде гледат, питам аз, правозащитните грантоеди? Готови са да умрат на барикадата заради миналите под дъгата, а не си мърдат и пръста заради тези, които са ги сътворили в мигове на греховна хетеросексуална страст!

Огромното предимство на възрастните водачи (с изключение на тези, които карат от скоро) е в огромния опит. Опитът е хиляди пъти по-важен от светкавичните рефлекси на младежта, защото ако работата опре до гол рефлекс, значи вече е късно. В такива случаи младият и неопитен водач се паникьосва и вцепенява. Докато опитът реагира автоматически. Ако

безопасността

на движението

зависеше от

рефлекса,

всички МПС-та би трябвало веднага да се забранят. Мога да препоръчам на уважаемата шефка на агенция съответната психологическа и антропологическа литература, макар че тя би трябвало да я познава, преди да заеме този пост.

Опитният водач не разчита на бърз рефлекс, защото той предчувства конфликтната ситуация много много преди тя да настъпи. Когато човек е зад волана вече пето десетилетие, какъвто е случаят с вашия скромен репортер, той просто усеща какво иде зад ъгъла. Нищо и никога не го изненадва. Но и да го изненада, заработва човешката автоматика.

По какво познаваме, че един водач е неопитен и още е опасен? По това, че той постоянно ругае другите автомобили – типично за младежта. Всички пред него и зад него са идиоти, а най-големи идиоти са старците, защото те спазват ограниченията на скоростта. Това е така, защото младият шофьор е винаги изненадан и паникьосан, защото кара на ръба на възможностите си. И обратното, когато човек навърти над 1 млн. километра, вече нищо не го дразни, защото знае и очаква всичко, включително и метеорит да падне от небето. Ако навъртате по 20 хиляди на година, до 1 млн. стигате за 50 г.

Тъй като съм точно от тази набедена възрастова група, аз съдя по себе си. Вероятно на младини съм имал по-бързи рефлекси, но със сигурност бях много по-опасен.

През живота си не съм имал никакво ПТП, но именно на младини няколко пъти съм минавал на косъм от катастрофата и после съм си правил изводите. Така човек трупа мъдрост и предпазливост.

Ще призная, че в далечното минало се е случвало да седна зад волана след една-две ракии. Който няма този грях, нека пръв хвърли камъка. Но аз помня, че в началото алкохолът ме правеше по-самоуверен. Като понатрупах опит и мъдрост, стана точно обратното – ако пийна, карах 10 пъти по-предпазливо. После изобщо спрях да пия, като карам.

Причините за катастрофите нямат нищо общо с проблемите на третата възраст и не са нужни никакви медицински, камо ли психологически тестове, защото

възрастният

човек сам знае

кога трябва

да се откаже

Покойният Богомил Нонев (не Бонев) в миналото бе известен писател, дипломат и журналист, активен деятел на автомобилния туризъм.

Автомобилът беше важна част от творчеството му, но в един момент сам слезе от волана. “Не съм имал произшествия, но усетих, че вече ставам опасен”, каза ми той на чаша кафе в махалата.

Когато усетя, че вече съм опасен, и аз ще спра да карам. И не е нужно да ми го казва поредният пишман администратор.

Но питам аз - кога млад човек е имал подобно усещане, преди да смачка колата си и да убие цялата компания?

Истината е, че никоя прослойка не е получавала уважение и справедливост, преди да се организира и да се бори за правата си. Време е и ние, пенсионерите, да се организираме! Стига са ни мачкали!