Една история за нещо, което не познаваме и не разбираме - децата със синдром на Даун
Миналата седмица се озовах в Пловдив.
Обичам Пловдив.
Пловдив и Търново са градове, в които има особен дух, който липсва другаде.
Няма да казвам, че на централната улица видях повече познати, отколкото виждам в София, защото ще кажете, че си измислям.
Но не това е историята, която искам да ви поднеса на старта на новата седмица.
Отидох в Пловдив, защото синът ми, както и негови съученици, заедно с една фондация - "Консонанс" - се включиха в благотворителен концерт, посветен на нуждите и потребностите на децата със синдром на Даун.
В качеството си на баща изпълнявах своят бащински дълг - а именно да съм шофьор и публика (щото, нали, ние звезди вече бяхме, стига ни толкова, нека сега младите да поемат тая тежест от плещите ни).
Та както и да е - пристигнахме в града на тепетата, влязохме в някакво адско задръстване (такива и в София няма), после обикаляхме известно време по тесните улички около историческия музей, но най - накрая успяхме да намерим място за паркиране.
След това обичайните неща - репетиция за участниците, бързо хапване на крак преди концерта (наблизо правят едни катми - толкова са големи, че аз с моят талант да поглъщам тестени закуски успях да изям половин катма със сирене и кашкавал).
И концерта започна в 18,30, както бе обявено.
С жена ми седнахме почти най-отзад.
А концерта беше повече от як - пловдивската и софийската школа с най - доброто.
Редуваха се какви ли не изпълнения - от сложните китарни танга до Прокофиев на пиано.
И от камерни формации - две пиана и китара и флейта, до пиано и чело, както и пиано и цигулка, пиано и кларинет.
Музика от най - висока класа и нахъсани млади хора, които вече са артисти, въпреки крехката си възраст.
И в този момент едно момченце със синдром на Даун, седейки с майка си пред нас, се обърна, погледна ме и по някакъв начин си ме хареса.
Пресегна се назад и взе ръката ми.
След това я придърпа напред и държейки ме за показалеца започна да пляска с другата си ръчичка върху моята.
Погледнах смутено, но после разбрах какво е това.
И започнах да пляскам с него.
В някакъв си негов ритъм.
Не, това не беше пляскане, а възприемане на околната действителност.
Музиката продължаваше.
Соната от Прокофиев.
Хумореска и песен от Владигеров.
Прелюд и фуга от Шостакович.
А момченцето понякога спираше да пляска, но когато прибирах ръката си, то отново се обръщаше, улавяше показалецът ми и отново започваше да пляска с малката си ръчичка върху моята голяма длан.
Нищо повече.
Майка му погледна притеснено, но аз и дадох знак, че няма никакъв проблем.
"Той много обича музиката" - каза тя.
Бях го разбрал вече.
От начина, по който, в зависимост от развитието на дадена пиеса малкия пляскаше - ту по - бързо, ту по - бавно.
И от начина, по който драматургията на отделните пиеси се сгъстяваше или разреждаше момчето реагираше с дланта си.
Без външни белези.
Без никакъв знак.
Но аз знаех, че вътре в него усещането за музика го има.
В някакъв момент моят нов приятел реши да излезе и двамата с майка му станаха и изчакаха краят на концерта навън.
На тръгване (Лазар и неговият приятел Петър свириха последни) видях момченцето и майка му.
Той вече общуваше с други хора.
Пак така - по същият начин.
Държеше ръцете им и пляскаше с неговата малка ръчичка.
Доближих го, за да се сбогувам.
Той обаче не ме позна.
Беше зает да вижда и общува с многото хора, които си тръгваха от концерта.
Тогава го погалих по главичката и му подадох ръка.
Той пое ръката ми.
И плесна няколко пъти върху нея.
И тогава аз разбрах - той ме помнеше.
Усетих го по начина, по който пое ръката ми.
Аз бях онзи, който сподели с него няколкото мига музика вътре в залата.
С това моята история завършва.
История за нещо, което не познаваме и не разбираме.
Децата със синдром на Даун.
Чисти души, които искат да ни кажат нещо.
Но ние не го разбираме.
И за това си мислим, че ние сме нормалните, а другите - не.
А истината е, че ние, с нашите паранои, предубеждения, регулации и хиляди табута сме като че ли хората, които слагат огромни каменни огради около душите си.
Аз знам какво ни трябва.
Трябва да слушаме повече сърцето и душата си.
И по - малко - смачканите си мозъчни гънки.
Пробвайте.
Отпуснете се.
Вземете нечия ръка в своята.
И пляскайте.
Пляс-пляс-пляс...
Не, не заслужаваме ръкопляскане.
Но поне можем да се опитаме да го заслужим...
*От фейсбук!
Най-четени
-
Галерия Дебют и авиокатастрофа - фаталният рожден ден на Мария Нейкова, която първа изпя "Синева"
Певицата на финалната песен от филма за Гунди скача през 1971 г. от горящата счупена опашка на самолета, в който загива Паша Христова Ванга ѝ казва: Знам те, ти си от джазовите
-
Галерия А трябва ли да знаеш за Белчо и Сивушка?
На млада участничка в “Стани богат” ѝ звучи като да са зайци. В мрежата едни се забавляват, а други отбелязват: На себе си се смеем Отговорът на млада участничка в тв предаването “Стани богат”
-
Галерия Заплахата "Боянски разлом" - безопасни са сградите до 3 етажа и над 16
Най-застрашени са живеещите в стари кооперации в центъра на София, където са избивани колони, за да се разшири площта на магазините Зачестилите земетресения в София, в цяла България
-
Защитен свидетел насочил германските власти към Ружа в Южна Африка
Задействали се преди 1 г. и 6 месеца след разстрела на издирвания с червена бюлетина Красимир Каменов-Къро Показанията на защитен свидетел изпратили германските власти по следите на Ружа Игнатова в
-
Софийската "Витошка" е 41-ва в световна класация за най-скъпите търговски улици за 2024 г.
Софийският булевард "Витоша" заема 41-во място в глобалната класация на най-скъпите улици за 2024 г. Традиционно всяка година консултантската компания Cushman & Wakefield публикува доклада