Една история за нещо, което не познаваме и не разбираме - децата със синдром на Даун
Миналата седмица се озовах в Пловдив.
Обичам Пловдив.
Пловдив и Търново са градове, в които има особен дух, който липсва другаде.
Няма да казвам, че на централната улица видях повече познати, отколкото виждам в София, защото ще кажете, че си измислям.
Но не това е историята, която искам да ви поднеса на старта на новата седмица.
Отидох в Пловдив, защото синът ми, както и негови съученици, заедно с една фондация - "Консонанс" - се включиха в благотворителен концерт, посветен на нуждите и потребностите на децата със синдром на Даун.
В качеството си на баща изпълнявах своят бащински дълг - а именно да съм шофьор и публика (щото, нали, ние звезди вече бяхме, стига ни толкова, нека сега младите да поемат тая тежест от плещите ни).
Та както и да е - пристигнахме в града на тепетата, влязохме в някакво адско задръстване (такива и в София няма), после обикаляхме известно време по тесните улички около историческия музей, но най - накрая успяхме да намерим място за паркиране.
След това обичайните неща - репетиция за участниците, бързо хапване на крак преди концерта (наблизо правят едни катми - толкова са големи, че аз с моят талант да поглъщам тестени закуски успях да изям половин катма със сирене и кашкавал).
И концерта започна в 18,30, както бе обявено.
С жена ми седнахме почти най-отзад.
А концерта беше повече от як - пловдивската и софийската школа с най - доброто.
Редуваха се какви ли не изпълнения - от сложните китарни танга до Прокофиев на пиано.
И от камерни формации - две пиана и китара и флейта, до пиано и чело, както и пиано и цигулка, пиано и кларинет.
Музика от най - висока класа и нахъсани млади хора, които вече са артисти, въпреки крехката си възраст.
И в този момент едно момченце със синдром на Даун, седейки с майка си пред нас, се обърна, погледна ме и по някакъв начин си ме хареса.
Пресегна се назад и взе ръката ми.
След това я придърпа напред и държейки ме за показалеца започна да пляска с другата си ръчичка върху моята.
Погледнах смутено, но после разбрах какво е това.
И започнах да пляскам с него.
В някакъв си негов ритъм.
Не, това не беше пляскане, а възприемане на околната действителност.
Музиката продължаваше.
Соната от Прокофиев.
Хумореска и песен от Владигеров.
Прелюд и фуга от Шостакович.
А момченцето понякога спираше да пляска, но когато прибирах ръката си, то отново се обръщаше, улавяше показалецът ми и отново започваше да пляска с малката си ръчичка върху моята голяма длан.
Нищо повече.
Майка му погледна притеснено, но аз и дадох знак, че няма никакъв проблем.
"Той много обича музиката" - каза тя.
Бях го разбрал вече.
От начина, по който, в зависимост от развитието на дадена пиеса малкия пляскаше - ту по - бързо, ту по - бавно.
И от начина, по който драматургията на отделните пиеси се сгъстяваше или разреждаше момчето реагираше с дланта си.
Без външни белези.
Без никакъв знак.
Но аз знаех, че вътре в него усещането за музика го има.
В някакъв момент моят нов приятел реши да излезе и двамата с майка му станаха и изчакаха краят на концерта навън.
На тръгване (Лазар и неговият приятел Петър свириха последни) видях момченцето и майка му.
Той вече общуваше с други хора.
Пак така - по същият начин.
Държеше ръцете им и пляскаше с неговата малка ръчичка.
Доближих го, за да се сбогувам.
Той обаче не ме позна.
Беше зает да вижда и общува с многото хора, които си тръгваха от концерта.
Тогава го погалих по главичката и му подадох ръка.
Той пое ръката ми.
И плесна няколко пъти върху нея.
И тогава аз разбрах - той ме помнеше.
Усетих го по начина, по който пое ръката ми.
Аз бях онзи, който сподели с него няколкото мига музика вътре в залата.
С това моята история завършва.
История за нещо, което не познаваме и не разбираме.
Децата със синдром на Даун.
Чисти души, които искат да ни кажат нещо.
Но ние не го разбираме.
И за това си мислим, че ние сме нормалните, а другите - не.
А истината е, че ние, с нашите паранои, предубеждения, регулации и хиляди табута сме като че ли хората, които слагат огромни каменни огради около душите си.
Аз знам какво ни трябва.
Трябва да слушаме повече сърцето и душата си.
И по - малко - смачканите си мозъчни гънки.
Пробвайте.
Отпуснете се.
Вземете нечия ръка в своята.
И пляскайте.
Пляс-пляс-пляс...
Не, не заслужаваме ръкопляскане.
Но поне можем да се опитаме да го заслужим...
*От фейсбук!
Най-четени
-
Килър изважда спокойно оръжието си и изстрелва 30 куршума в тялото на Фатик. Свидетелите са убедени, че гледат сцена от филм
15 април 2005 г., 11,30 ч, кръстовището на булевардите “България” и “Гоце Делчев”. Сребристосив “Мерцедес” спира на светофара, престроява се в най-лявата лента в посока пазара “Красно село” и чака
-
Секретно Непознатите факти за историческия Исус
В навечерието на светлия християнски празник Рождество, и вярващи и невярващи се сещат за християнската религия и нейния основател. Въпросът дали Исус Христос наистина е съществувал възниква
-
Секретно Тайни подривни послания в песни на Емил Димитров: Властта виждала обръщение към емигрантите в "Моя страна, моя България", прикрит туист в "Нашия сигнал" и насърчаване на просията в "Ако си дал"
Само народната любов спасява певеца от репресии И в естрадните хитове на родения на днешния ден през 1940 г. Емил Димитров комунистическата власт е съзряла подривни послания
-
Галерия Щастие. Една Коледа, на един континент, за който мечтая отдавна
Актрисата Теодора Духовникова е прекарала Коледа в Африка. Това става ясно от снимки, споделени от нея в социалните ѝ мрежи. "Щастие. Една Коледа, на един континент, за който мечтая отдавна"
-
Коментар №1 на седмицата: Предателството на Европа към самата себе си
С тези редове няма да съобщя новина, няма да кажа нищо ново и кой знае колко необичайно - ще анализирам, от позицията на своя опит, факти и случки, които на всичкото отгоре не са нови и вероятно са