Накратко: за акумулатора
Акумулаторът представлява устройство, което приема, съхранява и освобождава енергия. В същината си това е вид батерия – източник на електричен ток. В акумулаторите електрическата енергия се превръща в химична и обратно. Поради тази причина силно се влияе и е чувствителен от температурните условия. Затова е толкова важно да проверявате състоянието на батерията и дозареждате при необходимост.
Кратка история на акумулатора
Гастон Планте, френски физик и откривател, е познат в историята със своето изобретение – електрическия акумулатор. През 1859 г. той разработва оловно-киселинен акумулатор и така на практика се появява първата акумулаторна електрическа батерия. Моделът на Планте се състои от спирална ролка от два листа чисто олово, разделени от ленена кърпа, потопена в стъклен съд, съдържащ разтвор на сярна киселина. През следващата година той усъвършенства модела си като разработва оловно-киселинна батерия с девет клетки. 22 години по-късно Камил Алфонс Фор проектира по-надежден модел, който бележи значителни успехи в първите електрически автомобили и през 1899 г. точно този тип модел позволява автомобил да премине скоростта от 100 км / ч. Практически това е първият тип акумулаторна батерия, която влиза в продажба. В днешно време батериите по същество работят на същия принцип макар и с променена конструкция.
Видове акумулатори
Акумулаторът може да бъде:
- Стартерен акумулатор – доставя електричество до стартера, светлините и запалителната система на двигателя. Обикновено има повече плочи и по-голяма площ, която позволява отдаването на по-голям ток. Стартерният акумулатор съдържа антимон, калций, кадмий – елементи, които подобряват експлоатационните му качества.
Стартерните батерии се използват за автомобили с различно приложение: леки, лекотоварни и тежкотоварни превозни средства, които се различават по капацитет, тегло и размери. При тежкотоварните автомобили напрежението обикновено е 24V за разлика от леките и лекотоварни, които използват 12-волтови батерии. Затова камионите използват най-често две подобни последователно свързани 12 v батерии.
- Тягов акумулатор - използван като основен източник на енергия. Тяговите акумулаторни батерии са предназначени за постоянно подаване на ток за дълъг период от време (например електрокари или други транспортни средства, задвижвани от електрическа енергия). Те постигат по-голям капацитет и позволяват повече цикли на зареждане / разреждане. Тяговите акумулатори намират приложение при хибридните автомобили, които използват електрически двигател и двигател с вътрешно горене.
5 задачи, които стартерният акумулатор изпълнява в превозното средство:
1. подготвя процеса на стартиране на двигателя (чрез подаване на напрежение към управляващите устройства, инжекционна система, запалителна бобина, система за подгряване)
2. акумулаторът захранва стартера с енергия
3. в случай на внезапна повреда на двигателя доставя енергия за аварийно осветление и за по-нататъшни опити за стартиране
4. изглажда пиковете на напрежение от алтернатора
5. в режим на готовност доставя енергия на часовник, радио, контролен блог.
След като двигателят заработи, алтернаторът поема захранването на цялата система и зарежда стартерната батерия.
Нови технологии на проектиране на акумулаторите
В зависимост от използваната технология акумулаторите биват:
- EFB (Enhanced Flooded Battery) – акумулатори, специално създадени за съвременните автомобили със START-STOP система. Технологията позволява двойна стабилност на цикъла за разлика от стандартните оловно-киселинни акумулатори. Това подсигурява по-дълъг живот, дори след дълбоко разреждане. EFB не изискват обслужване, имат защита срещу изтичане, устойчиви са на вибрации, стабилни са при цикъл заряд/разряд и нисък саморазряд.
- AGM (Absorbent Glass Mat) – старт стоп акумулатори, които намират приложение в превозни средства със START-STOP система и при високотехнологични и луксозни автомобили, притежаващи повече електрически консуматори. Достигат най-малко три-четири пъти повече цикъла на зареждане спрямо обикновените акумулатори и са защитени от изтичане. Характерното за акумулатори, изградени на принципа AGM технологията е, че са много податливи на високи температури. Това е причината да не се монтират в горещото отделение на двигателя, а в купето или в багажника.
Как да се грижим за акумулатора през зимата?
С наближаването на зимния сезон собствениците на автомобили се заемат с подготовката им за по-суровите метеорологични условия. Една от важните проверки, които е необходимо да направят, е да видят състоянието на акумулатора си и при необходимост да го дозаредят.
Независимо от вида и технологията, акумулаторите имат ограничен живот, който зависи от условията, при които работят. Ако поддържате и зареждате правилно акумулатора си, може да удължите живота му от 2 до 3 пъти. А това означава, че можете да разчитате на автомобила си и да икономисате парите от акумулатор за нещо по-приоритетно и належащо.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха