Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Досието на Дядо Мраз е по-чисто от на Санта Клос

Тиха нощ, свята нощ… само че кога е тази нощ? Ние, пенсиите, добре си спомняме, че Коледа се празнуваше на 7 януари, докато през 1967 г. синодът не я премести на 25 декември. А чии указания изпълняваше синодът тогава? Ясно чии - на комунистите.

На това може да се гледа като на удар по националното самосъзнание и подсъзнание. Векове наред българинът празнува на 7 януари и изведнъж, бум – две седмици по-рано!

Това обръща всичко наопаки.

В единия случай Исус е роден заедно с новото слънце, за да докара светлината, а в другия – 14 дни по-късно, когато светлината вече е докарана. В единия случай приемаме, че Рождество Христово е в началото на “мръсните дни”, а в другия – в края.

В единия случай Рождеството пуска духовете да вилнеят, а в другия ги прибира. И най-важното е, че в единия къркането тепърва започва, а в другия вече приключва. Кое е по-богоугодно?

Всичко, свързано с Коледа, е предпоследно. Например преходът изличи Дядо Мраз от нашата памет, той се оказа комунист. Но истината е, че Дядо Мраз е древно славянско божество и неговото досие е много по-чисто от това на Дядо Коледа.

Ако Дядо Коледа съвпада с американския Санта Клос, както днес вярват децата, то той би трябвало да е св. Николай, епископ на гръцкия град Мира, който се е намирал в днешна Турция. Но защо тогава гърците не свързват св. Николай с Коледа?

Техният Дядо се нарича Агиос Василеос и той идва на Нова година, а не на Рождество.

Значи имаме подмяна. Свети Николай не е нито Дядо Коледа, нито Санта Клос. Да, той е бил голям благодетел, дарявал е бедните, но няма данни да е разнасял подаръци тъкмо по Рождество. Неговото житие е богато, интересно и добре известно, но никъде няма нито шейни, нито елени. Освен това мощите на св. Николай са запазени и научният анализ е установил, че изобщо не е бил дебел. На стари години е страдал от тежък артрит и няма как да е нахлувал през комина с чувал подаръци.

Трансформацията на св. Николай в Санта Клос (Клоос, Клаус) започва като холандска народна приказка.

Протестантската реформация в общи линии уволнява св. Николай като светия, но холандците започват да го тачат като митично зимно същество. Така св. Николаус става на Синтерклаас, сдобива се с шейна, елени, джуджета и другите холивудски екстри. Някъде през XVIII век го възприемат и англичаните под името Санта Клос и пускат надолу по комина. Тогава той вече е приказен персонаж като Билбо Бегинс или Хари Потър и няма нищо общо с християнството.

Какво общо може да има всичко това с нас, българите? Дядо Коледа не идва от Николай. Етимологически той е нещо като “дядо календар” и следва да се разбира като “дядото, който се явява по Рождество Христово и не се казва Николай”.

И точно тук стигаме до най-болната тема – кога всъщност е роден Исус? Едва ли на 25 декември.

Никъде в Светите писания няма дата. Изследователите съпоставят историческите данни с отделни мъгляви фрази в евангелията и стигат до извода, че Исус Христос е роден между 4 и 6 години преди Христа, а месецът е някъде между август и септември. Но не и по Коледа.

Да се избере 25 декември за рожден ден на Исус е чисто политическо решение и то е взето някъде през IV век, когато християнството вече е официална религия в Римската империя. Императорът и неговото семейство са християни, а населението още си тачи езическите Сатурналии, с които посреща зимното слънцестоене. Това поражда опасно противопоставяне между народ и власт. Все едно днес властта да чества 10 ноември, а народът – 9 септември. Затова Римската църква решава денят на новото слънце да стане рожден ден на Исус, както преди това е бил рожден ден на Митра.

По източните земи не е имало Сатурналии и затова гръцкият клон на църквата решил да чества на 6 януари Теофанията или Епифанията, по-точно кръщението на Исус от Йоан Кръстител. Най-ранните сведения за този празник са от 361 година. Чествало се едновременно и кръщенето, и рождеството, тъй като се е смятало, че и двете са се случили на една и съща дата, но с 30 години разлика във времето. Днес теолозите са на друго мнение.

И когато в епохата на зрелия социализъм Световният патриарх мести гръцката Коледа от 6 януари на 25 декември, българският Синод козирува и изпълнява. За разлика от Московската патриаршия и братята сърби. Това е много тънък политически момент, който предвещава раздялата между София и Москва.

Парадоксът е необясним. Тогава Тито не се подчинява на Москва, но неговата патриаршия остава вярна на Кремъл. И обратното, Бай Тошо слушаше Москва безпрекословно, но Българската патриаршия се разведе с московската.

Когато бяхме във Варшавския договор, тя се подчини на Световната патриаршия, а днес, когато вече сме в НАТО, тя взе да гравитира към Москва.

Създава се впечатление, че държава и църква у нас взаимно се балансират. Когато държавата гледа на Запад, църквата гледа на североизток и обратното. Преди десетина години дори възникна движение на патриотични свещеници да върнат Коледа на 7 януари. Отделни енории го възприеха. Демокрация.

Преди 300-400 години тези ереси биха се наказвали сурово, но днес християнските богослови са толерантни. Според папа Франциск дори атеистите могат да спасят душите си. И никой не анатемосва тези професори, според които изобщо няма Коледа, тъй като Исус Христос не е съществувал, а образът му е компилация от деянията на предишни божества и месии.

Има даже една версия, че Светите Евангелия са сътворени в двора на римските императори Веспасиан и Тит. Според нея в евангелията Исус е аватар на Тит, тъй като деянията Христови алегорично пресъздават подвизите на Тит при потушаването на еврейския бунт през 66 – 70 година. Ако е така, то

Коледа е на 30 декември, когато е роден Тит Флавий?

Прекръстете се и плюйте в пазвата си. За някои Исус е Бог, за други той е житейска философия, която прави възможна модерността, защото само неговото учение разделя религията от държавата. Затова сега държавата предлага да се приеме Истанбулската конвенция, а църквата я анатемосва. При исляма това е невъзможно.

Днес в САЩ Коледа е под обсадата на мултикултурализма. Мине не мине и се появява новина, че в някоя община или училище забранили да се чества Коледа на обществени места. По домовете може, но не и публично, да не се обиждат мюсюлманите, евреите, будистите, феминистките и атеистите. Особено феминистките. Откъде накъде Св. Дева Мария ще бъде забременена и принудена да ражда, без да я питат? Това си е изнасилване!

Рано или късно битката за отмяна на Коледа ще дойде и у нас на крилете на грантоедите. Няма да се учудя, ако Брюксел приеме директива коледната елха вече да се нарича “Дървото на многото цветове”, а Коледа – “Празник на новото слънце”. Или на многото идентичности, не знам.

Тогава у нас ще се разрази обичайната словесна битка между европейските ценности и популизма на православието, зад което стои ръката на Путин. Как тогава да отговорим на детето, което гледа сутрешните блокове и в един прекрасен ден ни попита защо го будалкаме с Дядо Коледа? Има само един логичен отговор – като пораснеш, ще разбереш!