Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Матю Болдуин, Росен Желязков и Младен Маринов (от лявно на дясно) по време на конференцията в НДК.  СНИМКА: БЛАГОЙ КИРИЛОВ
Матю Болдуин, Росен Желязков и Младен Маринов (от лявно на дясно) по време на конференцията в НДК. СНИМКА: БЛАГОЙ КИРИЛОВ

95% от катастрофите са по вина на водачите. Младен Маринов: Агресията на пътя е заразна. Държавата и гражданите трябва да се справим заедно

Изпитът за шофьорска книжка да е само със специални държавни автомобили, кормуването по време на курса да се следи с електронна система, както и да се засили контролът над тези, които изпитват - това са част от идеите, които сподели във вторник транспортният министър Росен Желязков на конференция, организирана от МВР и Европейската харта за пътна безопасност. Според министъра така няма да има фиктивни курсове и изпити, а шофьорите ще излизат на пътя подготвени.

“96% от катастрофите в страната са заради човешки грешки, 95% по вина на шофьорите. По-голяма част от тях може да не се случват. Агресивното поведение на пътя е заразно. Държавните институции не могат да се справят сами, затова е нужно участието и на гражданското общество в каузата да намалим жертвите по пътя. Този проблем се използва за политика, което е ненужно”, каза вътрешнит министър Младен Маринов. 

Той посочи, че от началото на годината при катастрофи са загинали 24 деца - един учебен клас. Тревожните тенденции са, че загиват ученици, млади хора и все повече на възраст над 64 г. Ще се прави и нова стратегия за пътна безопасност за периода 2021-2030 г. Старата, която е от 2010 до 2020 г., предвиждаше намалявяне на убитите при катастрофи на 388 в края на периода.

“Все още сме далеч от тези цифри, макар и в последните години жертвите да намаляват. Необходимо е изграждане на транспортна система, която ще препятства грешките на шофьорите”, каза министър Маринов. На срещата си с европейския координатор Матю Болдуин МВР шефът е посочил, че до 12 декември ще внесе в правителството конкретни мерки за подобряване на безопасността на движението до 2020 г. Повече камери за скорост и инфраструктурни решения ще бъдат част от тях.

“По-сигурни автомобили и пътища и използване на предпазни средства са водещите направления в работата на ЕК”, заявил Болдуин.

“Хората повтарят едни и същи грешки на пътя въпреки стратегията от 2011 г. Там се предвиждаше увеличаване на глобите и превенция, но това явно не е достатъчно. Новата стратегия трябва да повлияе върху поведението на участниците в движението, безопасност на пътната инфраструктура, техническата изправност на автомобилите и подготовката на шофьорите”, заяви и транспортният министър Росен Желязков.

Той каза, че още има опити за кандидати за шофьорски книжки с фалшиви лични карти, което няма да се случва, след като се свържат системите на автомобилната администрация и МВР. Контролът върху практическите изпити обаче ще е акцент в мерките на транспортното министерство срещу войната по пътищата.

Обмисля се обучението и изпитите отново да се върнат на полигон, както и маршрутите да се задават от система на случаен принцип за всеки кандидат. Сега има съмнения, че за някои се избират по-лесни, за да могат да вземат изпита без проблеми. Ще има и звена, които ще контролират и оценяват работата на тези, които изпитват кандидатите. Има идея да се намали броят на въпросите на теория и да се въведе втора част на изпита с видеоказуси. При тях ще се следи реакцията на изпитваните в различни ситуации.

Законодателни промени предвиждат автосервизите да дават 6 месеца гаранция за ремонтите и да се следи произходът на частите.

Предвидено е заснемане на показанията на километража и съхранение на изображението при годишен технически преглед. В стикерите ще бъде внедрен чип за дистанционно четене на данните, като те ще бъдат с различни цветове и ще показват нивото на замърсяване от автомобилите.

Министър Желязков още веднъж посочи, че контролната дейност на автомобилната администрация ще бъде прехвърлена към МВР с предложение за промяна в законите.

54 часа по пътна безопасност в училище

56 часа на година по пътна безопасност предвижда нова учебна програма на министерството на образованието, каза по време на конференцията зам.-министърът Таня Михайлова. Освен това ситуации от движението по пътищата ще се разиграват и в детските градини.

“Трябва да направим пътищата по-сигурни. Никой не иска да има празна класна стая или сълзи в очите на дете, което е загубило родителите си”, каза Таня Михайлова. И сега министерството е партньор с МВР, Българския червен кръст и Съюза на автомобилистите в много инициативи и кампании. На техни експерти министерството ще разчита за обучението по пътна безопасност в училище. Занятията ще се провеждат в часа на класния от 1-и до 12-и клас.

“8 години от живота ни минават на пътя. Той трябва да бъде като наш дом”, каза инж. Алекси Кесяков, секретар на комисията по пътна безопасност към МВР, който е дългогодишен радетел на идеята за въвеждане на задължително обучение на децата в училищата.

Нова наредба ще осигурява качество при проектиране на пътища и контрол

Високи стандарти при проектирането на пътната инфраструктура се въвеждат с нова наредба на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, каза на форума зам.-министър Малина Крумова. “Целта е да се гарантира безопасна среда, за да може при грешка на водача да няма нараняване”, каза Крумова.

Наредбата към Закона за пътищата ще повиши качеството при строителството и поддръжката на шосетата, както и контрола върху фирмите изпълнители на обществени поръчки. Темата става актуална, след като автобус падна в пропаст край Своге и загинаха 18 души.

С документа се въвеждат норми за безопасно преминаване от кръстовища към пътни участъци, нови изисквания за отводняване и други. Изискванията са съобразени и отговарят на европейските директиви.

Толсистемата пък ще осигури пари за ремонт и поддръжка на пътищата, защитни съоръжения по тях, маркировка.

“От нас зависи дали по ремонтирания път ще караме със съобразена скорост", каза още Крумова.