Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

-Господин Белев, може ли при сегашното законодателство да се ремонтират и реновират съоръженията на Витоша?

- Не просто може да се ремонтира, но е препоръчително то да се направи и това го казва планът за управление, който е приет от Министерския съвет през 2005 г. Там се предвижда реновиране на всичките лифтове и съоръжения или премахването им - защото те са опасни. Когато не са реновирани, както в случая със “Заека” - има достатъчно скиори, които си счупиха краката

Трябва ли да загинат хора, за да се реновират тези съоръжения?! От "Витоша ски" не казват истината. Има възможност на съществуващите лифтове и влекове да се учредява право на строеж, без изключване от горските територии. Това е регламентирано в Закона за горите - член 54, алинея 1: право на строеж върху поземлени имоти в горски територии без промяна в предназначението на територията се учредява за изграждането на: и т. 6, която гласи - на съществуващи лифтове и влекове.

- Но те казват, че процедурата е сложна и скъпа, защото площта за всеки стълб трябва да се извади от горския фонд...

- Даже планът за управление изрично го казва в екологичната оценка: Капацитетът на новото лифтово съоръжение не може да надвишава капацитета на пистата, която обслужва, помощните помещения и постройки не трябва да излизат извън границите на съществуващите. А ако искат да ни кажат, че новите лифтове изискват повече площ от старите, явно не са ходили из Европа. Ограничават се в границите на съществуващите трасета -

за никакви стъпки

за лифтове

не става дума.

За капацитета Министерският съвет е решил да отговаря на този на пистите - просто за да не се блъскат скиорите. Така съгласно Наредба №3 за устройство на териториите за 1 хектар писта не можем да сложим 2000 души, защото тази площ има капацитет 50 души.

- Но защо тогава има писти, като "Витошко лале 2", които не се ползват?

- "Витошко лале 2" и други подобни не се ползват, защото собственикът на лифтовете и на влековете не желае да ги ползва. Площта, която е отделена в плана за управление е специална подзона - нарича се територия за ски спорт и туризъм, в която е описано, че

се включват изоставени писти и площи,

използвани за ски спорти и туризъм, и обхваща 205 хектара. За сравнение това е два пъти повече, отколкото е тази площ в Банско. В момента се използва само "Лале 1", плюс “Ветровала” и “Офелиите”. Но на "Витоша ски" всички им пречат и те нищо не можели да направят. Точно под действието на този план за управление и с този Закон за горите се поставиха и се регулираха 5 влека, само че не на "Витоша ски" - един на “Алеко”, един на “Ветровала”, два на Офелиите, един на Елица, а в момента се реновира шести или седми...

- Все пак не трябва ли да се промени планът за управление?

- Планът е приет през 2005 г. - тринайсет години оттогава, ако Витоша ски виждаха необходимост от промени щяха да поискат по съответния ред изменението му. А те нищо не са направили.

- А затрудненият достъп до планината?

- Не пречат еколозите на достъпа, а общинските съветници. СОС през 2003 г. закри линията 61 до Златните мостове, защото трябвало да я субсидира годишно с 200 000 лева. Мога да ви кажа имената на всички общински съветници, които го гласуваха.

А през 2007 г. същия този СОС приватизира въжени линии - Княжевската, Драгалевската, Симеоновската плюс Конярника срещу 8,3 млн. лева, защото трябвало да субсидира въжени линии с 300 000 лева годишно. И не постави никакво изискване - да се възобнови Княжевския, да се модернизира Драгалевския или нещо друго. Просто ги продаде за едни 8 млн. лева и с това затвори практически достъпът до планината.