44 изгубени души на изчезналата аржентинска подводница
Кислородът на борда стига за 8 дни, плавателният съд липсва от 11
На 15 ноември сутринта аржентинската подводница “Сан Хуан” изплува на повърхостта в района на залива Сан Хорхе, на около 435 км югоизточно от полуостров Валдес в провинция Чубут.
Дизелово-електрическият плавателен съд пътува с 44 души екипаж от южното пристанище на град Ушуая към военноморската база в Мар дел Плата.
В 7,30 ч сутринта на 15
ноември е осъществен
последният контакт
между “Сан Хуан” и сушата, след което подводницата изчезва. Въпреки международните усилия за търсене от десетки самолети, кораби и хиляди души персонал, отпуснати от редица държави, няма и следа от 67-метровата подводница.
Не е получен сигнал за бедствие, откакто капитан Педро Мартин Фернандес съобщава за късо съединение на един от акумулаторите на 15 ноември - проблем, който по-късно е отстранен.При все по-вероятния сценарий кислородът в подводницата да се е изчерпал семействата на екипажа и аржентинските власти се страхуват, че ще се стигне до най-трагичния край.
Произведената в Германия подводница е пратена да патрулира по протежение на аржентинското крайбрежие и тръгва от военноморската база на Ушуая. Аржентинското министерство на отбраната съобщи на 18 ноември, че е получило 7 опита за контакт от екипажа, но по-късно се оказа, че те не са били от “Сан Хуан”.
Преди да загуби контакт, капитан Фернандес информира властите на сушата, че
един от акумулаторите
отказал поради
“късо съединение”
Корабът се захранва със смес от дизелово гориво и електрическа енергия, съхранявана в 960 батерии. Фернандес заповядва курсът да бъде променен и да се тръгне по възможно най-директен маршрут към военноморската база в Мар дел Плата, на около 840 км на север.
Властите чакат цели 5 дни, преди да разкрият, че капитан Фернандес е докладвал за неизправност. Местни медии поставят под въпрос мотива за забавянето.
Подводницата, построена в началото на 80-те години, е подложена на основен ремонт през 2008 г., който удължава живота ѝ за експлоатация с 30 години, твърдят властите. Засега обаче те отказват да разкрият дали корабът е имал някакви механични проблеми оттогава.
Надеждата за спасяване на екипажа значително намаля, след като аржентинският флот обяви, че в деня, когато съдът изчезва,
е записан шум,
наподобяващ
подводна експлозия
Няма признаци взривът да е свързан с нападение, отбеляза говорителят на ВМФ Енрике Балби, цитиран от в. “Ню Йорк таймс”. Аржентинската подводница не е въоръжена с ядрени оръжия и експлозията не може да е свързана с ядрено оръжие, подчерта Балби.
Ключът към оцеляването на екипажа е кислородната система на борда. Освен ако подводницата не е успяла да излезе на повърхността, за да възстанови запаса си, откакто загуби контакт на 15 ноември, количеството въздух на борда би стигнало за максимум 7 - 8 дни, твърдят официални лица.
Тъй като плавателният съд липсва от 11 дни, се смята, че
“Сан Хуан” навлиза
в “критичен етап”
за оцеляването
на екипажа
Съдът вероятно лежи на океанското дъно поради повреда на механизма за изплуване нагоре или пък той не е активиран от член на екипажа, каза военноморският експерт Фернандо Моралес в интервю за Ройтерс.
Близките на екипажа всеки ден се събират във военноморската база в Мар дел Плата, откъдето се координира издирвателната операция, и с нарастващо отчаяние следят развоя ѝ, докато часовете се изнизват.
Появи се печалната версия, че 44-мата са мъртви. Роднините, загубили надежда, обвиняват аржентинския флот, че се опитва да потули истината.
Кои са сред загубените души?
В екипажа е първата жена подводничар в Латинска Амекира Елиана Мария Кравчик.
25-годишният подводничар
Луис Нил, който щял
да се жени след
3 седмици,
също бил на борда, както и 35-годишният Фернандо Сантили, наскоро станал баща. Още едно момиче няма да се омъжи за приятеля си, който бил в подводницата. Мария Еухения Уливари Роди била сгодена за 32-годишния Ренцо Мартин Силва и планирали да се оженят следващата година.
Президентът на Аржентина Маурисио Макри поиска щателно разследване. “Случилото се ще наложи сериозно, задълбочено разследване, за да се разбере как една подводница в отлично състояние е станала жертва на експлозия”, заяви Макри в централата на аржентинските военноморски сили.
САЩ, Великобритания, Бразилия, Франция, Перу, Чили, Колумбия, Германия и Уругвай се присъединиха към Аржентина в търсенето, изпращайки 17 самолета и 15 кораба в Южния Атлантик. Площта на издирване обхваща над 480 000 кв. км. Операцията
включва над
4000 военни от
различни страни
Американският военноморски флот предостави самолет P-8 “Посейдон”, а НАСА изпрати изследователски самолет, способен да открива подводници под или над океанската повърхност. Мобилизирана е спасителна камера с гмуркачи, способна да потъне на дълбочина от 260 м, както и безпилотни подводници, които могат да претърсват огромни площи от океанското дъно, използвайки сонарна технология. Русия също предложи помощ.
Основната въпросителна остава местонахождението на подводницата. На 20 ноември Аржентина съобщи, че два нейни военни кораба са засекли със сонар шум на 360 км от аржентинските брегове, където средната дълбочина е 200 м. Това място съвпада с маршрута, по който е трябвало да се движи подводницата, за да се върне в базата си. Шумът обаче не е идвал от “Сан Хуан”, заяви по-късно Енрике Балби и отбеляза, че той може би има “биологичен произход”.
Спекулациите около причината за изчезването са многобройни. Властите умуват какво може да се е объркало - като пожар на борда или сблъсък с нещо. Възможно е проблемите с акумулатора да са настъпили отново поради евентуални течове, когато подводницата е повдигала “шнорхела” при излизане на повърхността.
Министерството на отбраната на Аржентина започна 40 вътрешни разследвания за откриване на виновници за изчезването, предаде ДПА.
Мистерия е защо
не е получен
сигнал за бедствие
от плавателния съд. Колкото и объркващо да е изчезването на подводницата, очевидният неуспех да използва някой от многобройните си сигнали или механизми за указване за проблем е обезпокоителен. Командирите можеха да пуснат аварийна буйка, която щеше да укаже местоположението на подводницата чрез SOS радио сигнали.
“Сан Хуан” е оборудвана и с изваждащ се цилиндър, който освобождава зелена течност с диаметър 800 м, когато достигне повърхността. Освен това корабът разполага с големи спасителни салове, които могат да бъдат освободени, ако се очаква сериозен проблем.
Експерти предполагат, че или търсещите все още не са открили нито един от тези сигнали за бедствие, или подводницата е била бързо и опустошително унищожена от катастрофално събитие на борда.
“Кралицата на моретата” - първата жена подводничар в Латинска Америка, е на борда
Първата в историята на Латинска Америка жена - член на екипаж на подводница, е една от 44-те изгубени души на борда на “Сан Хуан”. Елиана Мария Кравчик е и единствената жена на борда, пише Би Би Си.
В началото на кариерата си Кравчик не е била свързана с морето и не можела да си представи, че някога ще се качи на подводница. Тя израства в селцето Обера в североизточната част на Аржентина. За първи път вижда океана, когато е на 21 години. Никой от семейството ѝ не служи във флота.
През 2004 г. тя преживява две лични трагедии. Първо при автомобилна катастрофа загива брат ѝ, а скоро след това губи и майка си. По това време работи като инженер, но решава да промени коренно живота си и се записва във флота.
През 2009 г., след като завършва Военноморския колеж в Буенос Айрес, е обучена за техник на подводници. На “Сан Хуан” служи от миналата година. През януари аржентинското министерство на отбраната публикува видео във фейсбук, в което Кравчик споделя, че би искала някой ден да стане капитан на подводница.
“Представете си, че сте под водата, следите маршрута и в същото време сте единствената жена на борда - това е странно чувство, но в същото време е вълнуващо и интересно. Всяка жена е способна на това, стига само да поиска”, разказва Кравчик. В интервю баща ѝ Едуардо казва, че дъщеря му е изключително щастлива да служи на подводницата.
Близките ѝ шеговито я наричат “кралицата на моретата” и казват, че е родена за тази работа, виждайки страстта, която проявява. Един от братята ѝ - Роберто, казва пред местна радиостанция, че преди отплаването на “Сан Хуан” Елиана се е тревожела за състоянието на подводницата. Властите настояват, че съдът бил изряден.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса