Театрални светила живели в бившето посолство на Иран
Засега емблематичната сграда на бившето Иранско посолство в центъра на София няма да бъде надстроявана. Министерството на културата е отхвърлило намеренията на Агенцията за дипломатическите имоти (АДИС) да построи 8-етажна сграда в двора на бул. "Васил Левски" 77, обяви по БНТ министърът на културата Боил Банов.
Причината е, че архитектурният комплекс, разположен на ъгъла на бул. "Васил Левски" и ул. "Иван Вазов" в столицата, е обявен за архитектурен паметник на културата и трябва да бъде съхранен.
Точно затова и плановете за промени в него бяха посрещнати с широко обществено недоволство. Построени преди повече от сто години като жилищни сгради, двете постройки впечатляват с елементи и художествени детайли, но малцина днес знаят, че
те имат и
интересна история
Зад масивната ограда в дъното на обширния двор се издига кокетна стогодишна къща. В нея по време на целия си престой в България живее Йозеф Шмаха, първият главeн артистичен директор на Народния театър.
Това е и първото семейно жилище на Сава Огнянов, колоса на родното драматично изкуство, и на съпругата му оперетната актриса Жозефина Шмаха, първата наша Царица на чардаша в едноименната оперета на Калман.
През 1904 г. Столичната община настанява в просторната къща чешкия режисьор и актьор, пристигнал у нас, за да постави основите на новосформирания Народен театър.
По поръка на министъра на просвещението проф. Иван Шишманов Михаил Арнаудов избира по време на престоя си в Прага най-подходящия според него режисьор.
Арнаудов се спира на 56-годишния постановчик, тъй като по негова преценка той е най-демократичният и
най-прогресивният театрал в пределите на Австро-Унгария
В България чехът не крие учудването си - от една страна от бързото израстване на страната ни в първите години на ХХ век, а от друга - от някои признаци на изостаналост.
В началото за него София е едно "голямо турско село". Въпреки това му прави впечатление, че чисто нови автомобили разнасят пощата и градът израства пред очите му с красиви сгради и паркове.
Но най-непонятното нещо за него в тази красива страна, която толкова бързо е дръпнала напред, са всъщност българските тоалетни. "Влезеш ли в тях, висваш над някаква пропаст...", пише той на свой приятел в родината.
Когато пристига у нас, въпреки че го е учил предварително, чехът не се справя добре и с българския език и има нужда от преводач. Помага му
младият актьор Сава Огнянов, който бил учил в Германия
и затова владеел перфектно немски език. Освен архитектура той е завършил и актьорско майсторство в известното драматично студио на Ото Кьоних, а след това учи още две години в театралната школа на Емануил Райхер в Берлин.
Оттук обаче тръгва и интрига, която белязала по странен начин престоя на драматурга у нас. Между едва 13-годишната му дъщеря Жозефина и почти 30-годишния български актьор пламнала любов. Освен възрастовата разлика, обаче родителите на момичето били ужасени и от перспективата дъщеря им да се омъжи и заради това да остане да живее в България.
Ситуацията била толкова обезпокоителна, че Шмаха и съпругата му решили да изпратят детето си в дома на адвоката Мутафов във Варна
за да предотвратят скандалните усложнения
Решението било крайно неподходящо. Без Йозеф и жена му Терезия да подозират, съпругата на Мутафов била далечна роднина на Сава Огнянов и вместо да охладят страстите, налели масло в огъня. Мутафова направо прибирала и пускала тайно в пощенската кутия любовните им писма, писани на немски.
В крайна сметка двамата се женят през 1908 г. и заживяват под един покрив с родителите на Жозефина, която по това време е на 16 години.
Две години по-късно, през 1910 г. Йозеф Шмаха и съпругата му се връщат в родината си. Вероятно за това решение е допринесло и недоволството на чеха от новоназначения директор на Народния театър - Пенчо Славейков. Според него колкото по-малко публика идвала в театъра, толкова по-доволен бил Славейков.
Славейков не влиза в пряк конфликт с демодирания според неговите модерни разбирания режисьор, който все пак се ползва с авторитет, още повече, че негов зет е един от най-добрите тогава артисти – Сава Огнянов.
Най-напред директорът нарочно започва да прави забележки на артистите от сорта на: “Като че ли с моите крака ходиш” (Славейков е недъгав и трудно ходи дори с бастун), “Не се блещи като таласъм” или “Защо крещиш и цепиш въздуха като газена тенекия”.
Шмаха се притеснил да не му се струпат и на него подобни забележки и намеци
Затова дипломатично от втория ден на Славейковото режисиране се оттегля на втори план.
В това време директорът-режисьор става още
по-нападателен. Почва да учи артистките как да ходят – с бавни или бързи крачки, как да говорят – тихо или силно, страхливо или смело, с шепот или плачевно. Ако не го слушат, върху им се изсипват гръмотевични подигравки и обиди.Накрая Шмаха благоразумно се оттегля зад кулисите, откъдето наблюдава играта на артистите. Като вижда, че за него няма повече живот, обиден и душевно сломен, чехът си заминава за Прага, разказват в спомените си театрални дейци от зората на Народния театър.
Злите езици твърдят, че съпругата му Терезия се поболяла от мъка по дъщеря си и затова умира малко след него. У нас Жозефина Шмаха не успява да изпрати дори баща си в последния му път, тъй като по това време Първата световна война е в разгара си. В началото семейният живот на двойката е щастлив.
Младата Жозефина, която междувременно се е разхубавила още повече,
жъне бляскави успехи пред публиката
"През 1918 г. тя има феноменален успех като първата изпълнителка на главната роля в „Царицата на чардаша“ от Имре Калман в България. Богатият алт и физическата й красота карат един от музикалните критици възторжено да възкликне: “Мъжете пият шампанско от обувката й!”,
пише по този повод Искра Ценкова в своя статия в сп. "Тема".
Но идилията не продължава дълго. При нелеп инцидент загива двегодишният им син Петър.
Започват взаимни обвинения и бракът им се разпада.
Сава Огнянов също израства в кариерата. През 1910 г. той е поканен в Пражкия театър да играе коронната си роля д-р Ранк в “Нора” на Ибсен. През есента на същата година е на сцената на театри във Виена, Берлин и Мюнхен. Следват Париж и Москва. В руската столица Сава се запознава със Станиславски, Немирович-Данченко, Качалов, Олга Книпер-Чехова. Новите знания му дават куража да се изявява и като режисьор в Народния театър.
През 1920 г. заминава за Италия, където изпълнява главната роля във филма “Отец Савелий” - на революционера д-р Коло.
Жозефина остава в квартирата с шестгодишната им дъщеричка, а той взема в един куфар единствено пиесите и дрехите си. Напук на приказките, че дъщерята на Йозеф Шмаха ще се върне в Чехия, където все още помнят заслугите на баща й, Жозефина остава в България и за първи път вижда родната си Прага чак през 1956 г.
Макар и вече разделен с любимата си Жозефина, Огнянов оставя ярка диря и в родното театрално творчество. Въпреки това, като човек на изкуството и бохем по природа
Огнянов е непрактичен и често остава без средства
Когато напуска луксозната къща на днешния бул. "Левски" той е принуден да живее под наем. Затова Кръстьо Сарафов урежда за при за приятеля си по повод 25-годишнината му на сцената на Народния театър от Столичната община да му дадат парцел да си построи къща малко над днешния пл. "Журналист".
Сава отказва.
“Чувството е всичко: както в живота, така и в изкуството”,
обичал да казва актьорът.
Бил ли е Сава Огнянов незаконен син на Христо Ботев, четете в печатното издание
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха