Жената с ябълките. Древногръцката митология в помощ да обясним необяснимото
Образът на жена и ябълка най-често свързваме с библейската прародителка Ева и плодът на познанието. Но религиозната догма ни прави неспособни да погледнем зад пределите на тази символика, която съдържа в себе си елементи на идолопоклонничество и суеверие. Затова нека отидем отвъд и потърсим обяснение на необяснимото в древногръцката митология и художественото творчество, където символът е необходим принцип на обобщение.
Жената с ябълките е основен акцент в картината "Атланта и Хипоменес" на фламандския бароков художник от XVII век Вилем ван Херп. Темата е взаимствана от древногръцката легенда за една бързонога фурия на име Атланта. За нея разправят какво ли не. Изоставена като дете, кърмена от мечка, почти изнасилена от два кентавъра... Тя е ловджийка, девица, посветила живота си на Артемида и непризнаваща никакви мъжки авторитети.
Често я смятат за луда, но все едно, никой не може да я надбяга. Накрая обаче попада в капана на ябълките. Това е хитрост, която един мъж на име Хипоменес използва, подучен от богинята на любовта Афродита. Той предизвиква Атланта в надбягване. Условието е: Ако тя победи - той умира, но ако той победи - тя му става жена.
Опърничавата очевидно трябва да бъде укротена чрез силна мъжка доминация. Хипоменес обаче поставя по пътя на бягащата Атланта ябълки. Това всъщност е идея на друга жена, макар и богиня - Афродита.
Със сигурност Атланта би спечелила всяко надбягване, но в това вниманието й е насочено към ябълките. Тя постоянно спира, за да ги събира и това я забавя. Мъжът печели. Взема я за жена и докато още беснее, я обладава край един храм. Което пък прави много лошо впечатление на Зевс и той наказва двойката, превръщайки ръцете им в крака.
Стават животни, според една легенда са лъвове, според друга - прасета. Фламандският художник решава да изобрази събиращата по пътя си ябълки Атланта, така сякаш ги хвърля по мъжа. Като че ли тя с гняв иска да му ги върне, да ги запокити по него, осъзнала, че е обречена да загуби това състезание. И това е важен момент за разгадаването на символиката в образа на жената с ябълките. Тук няма познание, а чисто и просто едно изгубено съревнование.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха