Творчеството на Георги Марков е по-актуално от всякога. Невежите го мразеха до смърт заради величието на дълга му към истината
Отвращението от политическата ситуация у нас при мен е обратно пропорционално на удовлетворението от работата ми. А удовлетворение има, когато получа рядката възможност да докосна духа на дадено време, да чета собствените си мисли, само че написани от друг (и по-добре), когато пия вода от извора.
„Задочни репортажи за ЗАДОЧНА България“ е оригиналното заглавие, което Георги Марков предлага за своята поредица от есета за Радио „Свободна Европа“ през 1975 г. Шефът на българската редакция тогава намерил, че това звучало обидно, политически некоректно, дори в условията на Студената война, затова го съкратил до „Задочни репортажи за България“. Четири десетилетия по-късно, в новото издание на неговите есета, реших, че ние сме длъжни да върнем оригиналното заглавие, да уважим авторовата воля, да върнем „задочна“ пред България. Мисля, че дори сега този двутомник е по-актуален от всякога.
Повечето от есетата звучат като че са писани вчера. Езикът на Георги е естествен, свеж, чист, богат, но ненасилен – език на човек, който има какво да каже, език на писател, целунат от музата, но и език на съвестен чирак на занаята, език на творец, който няма защо да се напъва и самодоказва.
Изданието е със страхотен предговор на Димитър Кенаров, който разполага феномена „Георги Марков“ в контекста на времето и литературната действителност по нов и достъпен начин. Силните, концептуални корици са работа на талантливия художник Дамян Дамянов. Водещ редактор на поредицата е Димитър Николов.
Творчеството на Георги Марков трябва да познава и да се изучава. Миналото на България трябва да се знае и помни. Ако не искаме да се въртим в порочния кръг на хитри тодорживковци, техни отрочета, протежета и креатури, които все още си веят байраците и размахват пръсти.
П.С. А колко иронично е, че излизането на новото издание на „Задочните репортажи за задочна България“ – книга, която готвим от половин година съвпадна с проекто-закон, свързан с престъпното минало на комунистическия режим. Нека припомня тук, че този режим е ВЕЧЕ обявен със закон за ПРЕСТЪПЕН преди 16 (шестнайсет!!!) години - ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН - Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. Но както много закони в България, той си остава по страниците на Държавен вестник.
Книги като тази ни карат да осмисляме трагедията и величието на това да казваш истината, да я казваш на глас, с цената на живота си.
Поръчителите на убийството на Георги Марков до днес остават необвинени. Архивът с делото „Георги Марков“ от 15 тома е унищожено от комунистите през 1990.
Няма такава диващина, като тази местна задунайска версия на болшевизма, честно. Прости. Невежи и много, много прости.
Затова го и мразеха. До смърт.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега