Какво всъщност е сторил Ивайло?
Не “селско въстание”, а сакрално цареубийство...
с усложнения!
За изключително динамичните събития в България през 1277-1280 г. се е наложило названието “селско въстание (или селска война) начело със свинаря Ивайло”. По силата на инерцията това виждане продължава да е широко застъпвано и до днес. А всъщност вече над 30 г. се издигат отделни гласове за ревизиране на това изживяло времето си схващане, но те все си остават нечути.
Солидаризирайки се с тези изследователи, които не смятат събитията от 1277-1280 г. за селско въстание и не вярват, че Ивайло е бил свинар, авторът на настоящата статия ще се опита да разтълкува по най-достоверния според него начин станалото тогава. Интересното е, че през 1277 г., т.е. 413 г. след покръстването, се сблъскваме с типичен случай на т.нар. сакрално (свещено)
цареубийство – елемент от религията на прабългарите...
Сакралното цареубийство е свързано с вярването на прабългарите, че цялата Вселена е изпълнена с особена свръхестествена сила, за обозначаването на която в науката се е наложила ирокезката (индианска) дума “оренда”. “Орендата” се крие във всички осезаеми неща, като специално при живите същества за нейно вместилище се смятат най-вече кръвта и главата. При хората за надарен в най-голяма степен с “оренда” се смята владетелят
Именно силната “оренда”, която той е приел от висшето божество (у прабългарите - Тангра), го издига над обикновените хора и му дава правото да ги управлява. “Орендата” се наследява заедно със сана и неговите регалии (знаци на властта).
Съществува обаче едно “но” и то е, че владетелят има право да бъде такъв, докато “орендата” му е ненакърнена. Случи ли се обаче в неговата страна някакво бедствие (глад, суша, киша, мор, чуждо нашествие, военна загуба и тям подобни) или пък лично той получи някакъв телесен недъг (слепота, тежко заболяване или раняване, бездетство и др.), то това се смята за очевиден признак, че
Тангра е оттеглил благоволението си от него
и “орендата” му е намаляла Тогава такъв владетел е трябвало да бъде убит като негоден или дори вреден за народа си и на негово място е трябвало да се постави друг – с по-голяма “оренда”.
Нека сега отново се върнем към 1277 г. и “освидетелстваме” тогавашния български цар Константин Асен (1257-1277) от позицията на прабългарските вярвания. При възцаряването и в първите няколко години от царуването си
Константин Асен явно е с превъзхождаща
другите хора “оренда”
На фреската в Боянската църква (1259) той изглежда истински галеник на съдбата – млад, властен и решителен, с великолепна осанка. Старите летописци твърдят, че
“със силата на тялото си и със здравината
на своя разум”
той далеч надминавал съвременниците си и успял да привлече към себе си както обикновения народ, така и по-голямата част от аристокрацията. През 1260 г. или малко след това обаче по време на лов Константин Асен си счупил крака, залинял и вече го “превозвали в колесница като ненужен товар”.
Как на историческата сцена се появява Ивайло, четете в хартиеното издание на в. "168 часа"
Най-четени
-
Въпреки старанието ми...
Въпреки старанието ми все още има и някакви хора, които ме харесват. От
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков