Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

След като дълги години "Бургаски корабостроителници" АД бяха част от империята на Васил Божков, сега заводът вече е собственост на Първа инвестиционна банка.
Тя е най-сериозният кредитор на АД-то със заем от близо 16 милиона лева. Затова представители на финансовата институция влязоха във владение на дружеството. На този етап обаче оттам не дават никаква официална информация. Не е ясно дали предприятието ще бъде управлявано, или ще бъде обявено във фалит и разпродадено на части. Вероятността да се случи вторият сценарий е голяма според работещите в завода. До преди седмица прокурист на фирмата беше Антоанета Съчманлиева. Тя беше освободена от поста си.
Този акт обаче беше предшестван от
протести и заплахи за
стачни действия
от страна на работниците. Те настояваха да си получат парите за месец септември. Служителите на фирмата са получили само по 100 лева аванс за въпросния месец. Някои от тях споделиха, че вече са взели кредити от фирми за бързи заеми, върху които се трупат колосални лихви.
Други пък са получили пари от лихвари и се притесняват за бъдещето си. Работещите в корабостроителницата имат да вземат пари и от 2010 година. Тогава дружеството им е дължало по шест заплати. Под натиск от ръководството хората са подписали анекси към договорите, че са съгласни парите да им бъдат разплатени разсрочено. Тези заплати обаче не са дадени и до ден днешен.
В момента заводът е в тежко състояние. През месец септември един от кредиторите на "Бургаски корабостроителници"- "ПСТ Холдинг," открива процедура по обявяване в несъстоятелност. Тази фирма беше част от бизнеса на Васил Божков, но от лятото също е под контрола на Първа инвестиционна банка. Вече е даден ход на делото. Производството е образувано от Софийски градски съд.
"ПСТ Холдинг" има да получава 1,2 милиона лева от завода. Тези пари са били дадени по времето, когато Божков е бил собственик и на двете компании. На практика той е
кредитирал чрез своя фирма друго свое дружество
Заемът обаче не е погасен. Заради процедурата по фалит в завода влезе и синдик Цветан Банков. Това означава, че през него трябва да преминават всички парични потоци и разплащания към доставчици, фирми и кредитори. На този етап обаче фирмата реално няма свободни парични средства.
Преди три месеца е имало поръчка за ремонт на средно голям плавателен съд. Тя е била от чужда компания и е в размер на 1,3 милиона долара. Не е ясно къде точно са отишли тези пари. Корабостроителницата
спечели и обществена поръчка от община Бургас
Тя трябваше да произведе катамаран с капацитет 58 пътници в закрития салон на главна палуба и 55 пътници на горна палуба, оборудван с 2 плазмени телевизора в салона за пътници, безжичен интернет, информация за метеорологичните условия, тентово устройство на горната палуба, бар с напитки, климатична уредба. Техническите параметри на предлаганото плавателното средство са съобразени с конкретните морски условия и изискванията за превоз на пътници за предоставяне на туристическата услуга. Катамаранът ще обслужва туристически маршрут по проект "Културно-историческото наследство на о-в Света Анастасия". Той ще бъде приспособен включително за превоз и обслужване на хора с увреждания. Не е ясно дали тази поръчка е изпълнена и дали парите по нея са преведени.
Справката показва, че за последната година загубата на завода е в размер на 2,938 милиона лева, а дълговете- за 22,245 милиона лева. В последните пет години фирмата е постоянно на загуба. През 2010 година отчетеният пасив е 14,317 милиона лева.
Собственият капитал е намалял значително - от 24,5 милиона лева през 2008 година на 3,073 милиона през 2012 година.
Това означава, че дружеството се самоизяжда
Броят на работниците е намалял от 457 души преди пет години на 153 към днешна дата. В най-силните си години заводът е давал хляб на над 1000 души. Сега се очакват още съкращения.
От години компанията не функционира и с 30 процента от капацитета си. Голяма част от халетата са дадени под наем, а други се експлоатират на минимум. Самата корабостроителница е върху площ от 500 декара. Според експертите са необходими поне 15 милиона лева свеж ресурс, за да може заводът отново да завърти обороти. Необходим е и бърз кризисен мениджмънт, който да извади фирмата от финансовата кома. Преди месец тръгнаха информации, че турски инвеститори били готови да платят над 100 милиона евро за завода. Ако е имало такава вероятност, тя е пропаднала.
Сега положението е много тежко и е съвсем възможно фирмата да бъде ликвидирана, а роботещите да останат на улицата.
Самият завод беше приватизиран през 2000 година. Мажоритарният пакет от 80% от "Бургаски корабостроителници" беше продаден на 1 юни 2000 г., когато е подписан договор между Агенцията за приватизация и "Бургаска корабостроителница" АД. Цената по сделката е 700 хиляди долара, като от нея купувачът плати веднага 10 на сто в деня на подписването на договора, а останалата сума се преведе на девет равни годишни вноски. Зад фирмата-купувач се знаеше, че стои бизнесменът Васил Божков, като тя се водеше собственост на кипърска офшорка и няколко физически лица.
Според условията на договора мажоритарният собственик трябваше да инвестира 7,745 млн. долара за срок от пет години и да поддържа средносписъчна численост на персонала от 490 души за срок от три години. Сред другите условия бяха да запази предмета на дейност на дружеството за срок от три години, да изплати или уреди по друг начин задълженията на дружеството към бюджета, НОИ, персонала, към бившата Стопанска банка, а също и към СИБанк. Тогава те бяха за над 9 милиона лева. При приватизацията в корабостроителницата работеха 464 души, а средната работна заплата беше 298 лв. Сега тя е около 600 лева, а персоналът е със силно намален състав. Преди години клиенти на завода са били компании от 30 държави
Това обаче отдавна е в миналото. Скоро заводът може и да не съществува. Това ще е пореден удар въху бургаската промишленост. В последните 10-12 година бяха закрити "Големите български мелници", завод "Камбана", "Бургаско пиво", фабриката за "Кока-кола", "Винком"-Бургас и др. Сега на път е и корабостроителницата.

Уточнение от Нове холдинг

„Бургаски корабостроителници" е част от инвестиционните проекти на г-н Божков от 1.06. 2000 година до 15.03.2013, когато е продадено на друг собственик. Параметрите на въпросната сделка са търговска тайна, но със сигурност твърдения като „Банка взе" и „загуби" са доста далеч от финансовите измерения на истината.
Според официална информация от търговския регистър на 04.10.2013 година са поискани обезпечителни мерки за евентуално производство по несъстоятелност. Това се случва 6 месеца, след като новите собственици са влезли във владение на закупената от тях компания. Като инвеститор, господин Божков няма пряко участие в управлението на „Бургаски корабостроителници" и въпреки това за 12 и половина години, през които е имал някаква свързаност с предприятието, то никога не е било в несъстоятелност.