Най-великият филм, който не бе заснет
Салвадор Дали щял да играе императора на
Вселената за 100 хил. долара на минута в "Дюн"
на режисьора Алехандро Ходоровски
Представете си най-смелата идея за най-епичния филм с най-великите личности в главните роли и пак няма да може да се доближите изобщо до мащаба на продукцията, която е щял да режисира Алехандро Ходоровски преди половин век.
Той съблазнява Салвадор Дали да бъде всевластния луд император на Вселената Шедъм IV. Убеждава големия Орсън Уелс да влезе под кожата на абсолютния злодей, барон Владимир Харконен, и ангажира Мик Джагър да играе Фейд-Рота - садист, жаден за власт. А освен всичко "Пинк Флойд" да озвучават този кинематографичен наркотик, който... никога обаче няма да видим. Просто защото никога не е създаден.
Това е онази умопомрачителна идея за адаптация на научнофантастичния роман "Дюн" на Франк Хърбърт. Творбата все пак бе пренесена на големия екран от Дейвид Линч през 1984 г., а сега със своята визия режисьорът Дени Вилньов жъне успех. Втората част на неговата феноменална екранизация е сред номинираните за "Оскар" за "Най-добър филм". И макар критици и зрители да оспорват други заглавия, за този филм никой няма възражения. Но да не забравяме и че първата част през 2022 г. имаше десет номинации и взе шест статуетки "Оскар".
Но да се върнем на миража на Алехандро Ходоровски. Продукцията за злополучния филм започва през 1974 г., след като френски консорциум, воден от Жан-Пол Гибон, придобива кинематографичните права. Чилийско-френският писател, актьор и философ е избран за режисьор.
Той има грандиозни планове лентата да бъде пророческа и да промени киното и света. Ходоровски казва, че е искал да даде на хората реалното усещане, което биха могли да имат от халюцинациите при приема на LSD - без да приемат нищо освен кино.
В своя парижки апартамент Ходоровски събира група от креативни "воини", гении на 70-те. Френският художник Жан Жиро-Мьобиус, художникът Ханс Рудолф Гигер, Дан О'Банън за специалните ефекти и други признати творци. Две години те работят ден и нощ, създавайки над 3000 разкадровки, множество картини, невероятни костюми и възмутителен, вълнуващ и въздействащ сценарий. Според изчисленията филмът трябва да е дълъг 10 часа, но гигантската работа по скрипта би го направила до 14 часа.
"През това време, ако трябваше да си отрежа ръцете, за да направя този филм, щях да го направя. Дори бях готов да умра, правейки това", признавал е Ходоровски.
В едно наистина изключително начинание режисьорът действа с размах. Той иска сюрреалистичният художник и икона Салвадор Дали да изиграе единствения император на света. Ходоровски упорито го ухажва и дори печели като свой съюзник музата на художника - модела Аманда Лиър, като обещава ролята на принцеса Ирулан. Но тя предупреждава режисьора: "Внимавайте, защото Дали е разрушителен. Ако каже "да", ще направи всичко, за да унищожи филма."
И така един ден Дали му заявява: "Ще работя с теб, но искам да съм най-добре платеният актьор в Холивуд. Искам 100 хил. долара на час."
Боже, това е невъзможно, мисли си Ходоровски. Но после намира решение. Предлага да му плаща 100 хил. долара на минута.
"Това е брилянтно!", съгласява се Дали. А планът всъщност е той да играе максимум 5 минути, макар да се говори за час. Ходоровски измисля да направи суперреалистична отливка на Дали и във филма това да бъде роботизиран двойник на императора, който ще го използва, страхувайки се от убийство. Художникът се съгласява, ако после получи скулптурата за своя музей. Но и изисква тронът на героя му да бъде тоалетна, съставена от два пресечени делфина.
Но невероятният каст не се изчерпва с него. Режисьорът успява да пребори и влиятелния режисьор на "Гражданинът Кейн" Орсън Уелс, който е костелив орех. Ходоровски обаче вижда само него като барон Владимир Харконен. Като отличен психолог, търсейки слабостите на Уелс и разбирайки, че той е чревоугодник, режисьорът обещава личен гурме готвач за него, който да изпълнява всичките му желания на снимачната площадка. И немислимото се случва, Уелс се съгласява.
Главната роля на Пол Атреидски е поверена на 12-годишния син на Ходоровски - Бронтис. Междувременно Мик Джагър е ангажиран с персонажа на Фейд-Раута, а Ходоровски също твърди, че "Пинк Флойд" и френските прог-рок майстори Magma трябвало да отговарят за саундтрака.
Всичко е повече от невероятно, прескъпо... буквално нереалистично.
Амбициозният проект не успява да убеди никого в Холивуд да даде парите, необходими за заснемането му. Става ясно, че 2 милиона долара вече са изчерпани само през предпроизводствения етап, и всичко приключва, когато не достигат 5 милиона долара за завършване на общия бюджет от 15 милиона долара. Също така и отказът на Ходоровски да направи компромис с продължителността на лентата се смята за една от основните причини филмът да не бъде направен.
След като филмовите права изтичат през 1982 г., те са закупени от италианския продуцент Дино де Лаурентис, който в крайна сметка задвижва филма от 1984 г. "Дюн", режисиран от Дейвид Линч.
Говорейки за неуспешния проект в документален филм от 2014 г. на Франк Павич "Дюн на Ходоровски", режисьорът се оплаква от факта, че визията му не е успешна, защото не е "достатъчно холивудска".
"Всички онези, които участваха във възхода и падението на проекта, се научиха как да падат - пише той в есе през 2012 г. - Спомням си моя стар баща, който, докато умираше щастлив, ми каза: "Сине мой, аз триумфирах в живота си, защото се научих как да се провалям".
В документалната продукция, посветена на нереализирания проект, се твърди, че сценарият на Ходоровски - обширните разкадровки и концептуалното изкуство, са били изпратени до всички големи филмови студиа, като са повлияли и вдъхновили по-късни филмови продукции, включително "Междузвездни войни", "Терминатор" и други. А събраният от Ходоровски екип от О'Банън, Фос, Гигер и Жиро продължава да си сътрудничи по филма "Пришълец" от 1979 г.
"Вярвам, че хората не са направили този филм в Америка, защото са се страхували от него", заключава режисьорът Никола Уиндинг Реф.