Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Къде бъркаме с учениците? А други правят пробивите за $ 600 млрд. за ден

По един или друг начин делът на децата, учещи математика, трябва да се увеличи.
По един или друг начин делът на децата, учещи математика, трябва да се увеличи.

“Дийп Сиик” счупи борсите – дали това е повторение на кризата “Спутник”?

Китайската “Дийп Сийк” пусна свой изкуствен интелект (ИИ) и предизвика срив на американските фондови борси и финансови загуби за 600 млрд. долара за един ден. Звучи странно – малка и никому неизвестна китайска компания с някакъв чат да има такъв огромен ефект върху водещите световни финансови пазари. Но това може би не е всичко. По думите на легендарния инвеститор Марк Андрийсън наблюдаваме събитие тип “Спутник”.

Финансовият ефект от “Дийп Сийк” е свързан с допускането, че “ЧатДжиПиТи” (ChatGPT) и още няколко американски компании са много напред в изкуствения интелект и доминират този сегмент заедно с компанията NVIDIA, която произвежда незаменими чипове за ИИ. Тази доминация им даваше астрономически цени на акциите и невероятна пазарна капитализация. Например съвсем наскоро пазарът оценяваше NVIDIA на над 3 трилиона долара – колкото цялата икономика на Великобритания!

“Дийп Сийк” започва да руши тези допускания. Малка китайска компания пуска продукт, сравним с най-добрите модели. От една страна, това означава, че доминацията на компаниите за ИИ не е толкова голяма, ако въобще съществува. От друга, щом такава компания със сравнително ограничено финансиране може да направи добър изкуствен интелект, значи не е толкова скъпо, колкото ни убеждаваха. Тоест можем да очакваме и много други да навлязат на този пазар и конкуренцията ще се повиши.

Един незабавен ефект е свързан с цените. “Дийп Сийк” пусна своя ИИ практически безплатно и с отворен код и директно подкопава ChatGPT и други компании да събират високи такси за абонамент. Неслучайно “Дийп Сийк” стана най-сваляното приложение за мобилни телефони само за дни. Не на последно място - най-новите чипове на NVIDIA са забранени за износ в Китай и въпреки това “Дийп Сийк” успява да постигне добри резултати. Това подкопава тезата, че NVIDIA е незаменима и че търсенето на чипове ще расте експоненциално.

Но “Дийп Сийк” има и по-широки ефекти. Например досега историята беше, че изкуственият интелект ще има нужда от все повече чипове и центрове за данни, тоест астрономическо увеличение на търсенето на електрическа енергия. Обаче “Дийп Сийк” използва много по-малко енергия спрямо конкурентите си, което подкопава прогнозите за нужда от много електроенергия. Така и акциите на енергийни компании в САЩ пострадаха.

Това не е първият спад на финансовите пазари, няма и да е последният – борсите са свикнали на такива неща. Но по-важно е наблюдението за нов “Спутник”. През 1957 г. СССР изстрелва първия сателит “Спутник-1” и предизвиква шок в Америка - поставя под въпрос технологическото лидерство на Запада пред руснаците. Това бе не само технологична, но и военна заплаха, защото интерконтиненталните ракети могат да изпращат както сателити, така и бомби на големи разстояния.

“Спутник” се превръща в повратна точка за Америка - САЩ инвестират огромни средства в наука и изследвания, създават НАСА и насърчават младежите да учат технологични специалности. Надпреварата води до разработването на ракети и совалки, изпращане хора в Космоса, кацане на Луната, създаване на космическа станция и много научни постижения. Конкуренцията носи бърз технологичен напредък, от който и сега продължаваме да берем плодове. Днес космическите технологии все повече навлизат в живота – SpaceX например предлага интернет от сателит вместо по кабел и тества и възможността телефоните да работят директно през сателит, заобикаляйки традиционните мобилни оператори.

Ако “Дийп Сийк” предизвика нова технологична конкуренция, ще е полезно за икономиката и скоростта на стопанското развитие. България има традиции в информационните технологии, а вече успешно действа и Институтът за изкуствен интелект INSAIT. Инвестициите в технологиите са важна предпоставка страната да се възползва от бързото им развитие. Но това не е достатъчно – освен пари са нужни и хора.

Инженерни специалности, компютри и информатика изискват математическа подготовка, но само малка част от учениците я имат – едва 5% избират матура по математика. Друг показател е, че според Картата на висшето образование в професионално направление “Математика” се запълва едва 47% от държавната поръчка и само 20% от капацитета на висшите училища – най-ниска запълняемост от всички направления във висшето образование. Дори високите заплати на информатиците не могат да запълнят държавната поръчка – в “Информатика” остават свободни 13% от местата. Обратно - в “Икономика”, “Спорт” и “Право” се запълва дори над 100% от държавната поръчка, въпреки че там заплатите не са толкова високи, колкото в “Математика” или “Информатика”.

Един от проблемите са недостатъчните часове по математика. По данни на ОИСР България и Корея имат най-малко часове по математика в началното и основното училище – близо 30% по-малко, отколкото средно за страните от ОИСР. Но в Корея средата е безкрайно конкурентна и децата ходят почти денонощно на частни уроци по математика, което компенсира недостатъчно часове в училищата. В България също има такъв феномен, но само за кандидатстване в Софийската математическа гимназия (и НПМГ) след 4-и клас. Огромен брой деца се готвят години, но в СМГ има много малък прием – съответно повечето деца остават разочаровани. Един лесен вариант е СМГ да се разшири с повече паралелки или да се създадат още няколко математически гимназии в София.

По-кардинално решение е да се въведе задължителна матура по математика – което бизнесът предлага от години, или поне да се увеличат профилираните паралелки с математика, така че образователната система да отговори на нуждите на бързо развиващите се информационни технологии и индустрии. По един или друг начин делът на децата, учещи математика, трябва да се увеличи. В противен случай няма как да сме достатъчно напред в технологичното състезание.

Видео

Коментари