Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СНИМКА: Pixabay
СНИМКА: Pixabay

14 американски щата заведоха дело срещу китайската видеоплатформа заради злоупотреба с непълнолетните

Четиринадесет щатски прокурори са подали съдебни искове срещу социалната мрежа “ТикТок”. В тях те обвиняват платформата, че уврежда психичното здраве на тийнейджърите, които я използват. Пристрастява ги и събира данните им без тяхно позволение. И това се прави с пълното съзнание на китайската мрежа, че е вредна за децата.

Това далеч не е първият път, в който “ТикТок” е подложена на юридически натиск. Възможно е дори съвсем скоро да бъде забранена в САЩ заради съдебен иск на американското правосъдно министерство. В иска се твърди, че социалната мрежа нарушава поверителността на данните на непълнолетните. 

През юни губернаторът на Ню Йорк одобри законопроект за регулиране на алгоритмите на социалните медии. А 42 щатски главни прокурори изискаха да има обозначения в социалните мрежи за потенциалните им вреди върху подрастващите. 

От социалната мрежа отричат обвиненията. Говорителят на “ТикТок” Алекс Хаурек ги определя като “неверни” и “заблуждаващи”.

“Гордеем се и оставаме силно ангажирани с работата си за защита на тийнейджърите онлайн. Ще продължим да актуализираме и подобряваме продукта си. Осигуряваме строги мерки за сигурност и премахваме профилите на потребители, за които има съмнения, че са непълнолетни”, посочва Хаурек.

“ТикТок” правел опити да си сътрудничи с главните прокурори от над 2 години.

“ТикТок” не веднъж са заявявали, че платформата е безопасна за деца. Като изтъкват функциите си за ограничения на времето, което прекарват тийнейджърите в нея и инструментите за родителски контрол.

Щатските прокурори обаче не смятат, че тези мерки са достатъчни. В иска си главният прокурор на Юта заявява, че

приложението имитира ротативка, за да задържи интереса на децата

именно в него, като същевременно ги захранва със съдържание, което е вредно за психичното им здраве. В друг от съдебните искове алгоритъмът на “ТикТок” е описан като “допаминов” заради известията, които сякаш приканват спешно да бъде отворена апликацията.  Главният прокурор на окръг Колумбия Брайън Швалб нарича “ТикТок” дигитален никотин на младите хора.

“Основният бизнес модел на “ТикТок”  се фокусира върху това младите да прекарват максимално дълго време в платформата. Целта е компанията да увеличи приходите си от персонализирани реклами. “ТикТок” използва пристрастяваща система за предлагане на съдържание. Целта ѝ е да задържи непълнолетните в платформата колкото се може по-дълго и по-често въпреки опасностите, които крие това”, гласи изявление на прокурорите. 

В депозираната от главния прокурор на Ню Йорк Летиша Джеймс жалба се твърди, че “ТикТок” знае, че пристрастяването към платформата и други вредни ефекти от нея водят до катастрофални последици за психичното здраве на милиони американски деца и тийнейджъри.

Жалбата се позовава на вътрешни документи на “ТикТок”

Ориентацията на платформата към печалбите, вместо към към безопасността, я е направила изключително печеливша, показва още разследването. Приходите на “ТикТок”  в САЩ през 2023 г. са достигнали 16 милиарда долара. В обвинението се цитира и проучване на Харвард, в което се твърди, че през 2022 г. “ТикТок”  е спечелила 2 млрд. долара приходи от реклами, насочени към тийнейджъри в САЩ на възраст между 13 и 17 години.

В съдебния иск се споменават и така наречените “ТикТок” филтри за красота (beauty filters).  Те манипулират начина, по който изглежда човекът, който ги използва. Могат да го направят по- слаб или гримиран, да добавят маски и ефекти. Отбелязва се, че тези филтри могат да доведат до нездравословни и негативни социални сравнения и проблеми с възприятието на тялото. Дори да причинят психически и физически разстройства, като създадат невъзможен стандарт за начина, по който искат да изглеждат младите. 

В обвинението се посочва, че така наречените ТикТок предизвикателства могат

да подтикнат децата към опасно поведение

Те представляват вид необичайно действие, което потребителите на социалната мрежа копират един от друг. Пример за такова предизвикателство може да е случай от тази година в Бруклин. Тийнейджър се е возил от външната страна на влак на метрото. Това е популярно “ТикТок” предизвикателство. Момчето умира при изпълнението на опасната каскада. Оказва се, че детето е било повлияно от социалната мрежа. По-късно майка му намира клипчета на хора, които са се “возили” по същия опасен начин в акаунта на момчето в “ТикТок”. New York Times съобщава, че социалната мрежа вече си е сътрудничила с властите на Ню Йорк, за да премахне клиповете, съдържащи това опасно предизвикателство.

“ТикТок” е обвиненa и в нарушаване на американския Закон за защита на личната неприкосновеност на децата онлайн – COPPA. Не е било ограничено деца под 13-годишна възраст да влизат в приложението и е събирана тяхна лична информация без съгласието на родителите им. “ТикТок” от своя страна твърди, че не е предназначен за деца под 13 години, но в приложението се съдържат теми, герои, дейности, музика и реклами, насочени точно към детска аудитория.

“Като използва възможно най-много пристрастяващите си свойства, платформата създаде поколение от млади потребители, които прекарват часове на ден в нея. Това е повече, отколкото биха пожелали по принцип. Това е изключително вредно за развитието на тийнейджърите и способността им да се грижат за личните си нужди и отговорности”, се казва още в обвинението на Джеймс.

В иска се предявяват финансови санкции срещу “ТикТок”, включително изискване платформата да възстанови всички печалби, които е получила от реклами, насочени към нюйоркски тийнейджъри или по-малки деца.

“ТикТок” е наясно с вредите, които причинява  

В рамките на правителствено дело срещу платформата по случайност са разкрити подробни данни за вътрешни проучвания, които показват, че ръководството на приложението е било наясно, че вреди на подрастващите, пише The Washington Post. 

Според съдебния иск, подаден от щата Кентъки, вътрешните анализи на “ТикТок” показват, че децата са особено податливи на мощните алгоритми и че прекомерната употреба на приложението може да доведе до редица проблеми с психичното здраве.

“Както се очакваше, при повечето метрики за ангажираност колкото по-млад е потребителят, толкова по-добри са резултатите”, се посочва в един от вътрешните доклади на компанията от 2019 г. според иска.

“Всичко, което е необходимо, за да се закачи потребител, е да изгледа 260 видеа с продължителност по 8 секунди. По този начин за по-малко от 35 минути потребителят може да се пристрасти към платформата. Средно тийнейджърите прекарват на ден в “ТикТок” до 107 минути… Пристрастяващото използване на приложението може да доведе до загуба на аналитично мислене, проблеми със запомнянето, загуба на емпатия и тревожност”, гласят част от вътрешните проучвания на компанията.