Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Рисунките в Магурата са показателни как древните разчитали циклите в природата.
СНИМКА: ПУБЛИЧЕН ДОМЕЙН
Рисунките в Магурата са показателни как древните разчитали циклите в природата. СНИМКА: ПУБЛИЧЕН ДОМЕЙН

Културата "Варна" преди 7 хил. години уверено плавала до Средиземно море, благодарение на задълбочени знания по астрономия 

Обсерватория отпреди 7 хиляди години и прецизен лунен календар в пещерите край село Байлово свидетелстват, че по българските земи са живели едни от първите астрономи в човешката история.

Яркият небесен спектакъл, който предизвика слънчевото затъмнение на 8 април, провокира проф. Диана Гергова и на фестивала "Ало, Слънце" тя разкри, че по нашите земи още преди десетина хиляди години е имало опитни звездобройци и наблюдатели на слънчевите аномалии и затъмнения. 

Могилите в Града на вълците или Града на светлината се оказват копия на съзвездия в Млечния път. 
СНИМКА: ДИАНА ГЕРГОВА
Могилите в Града на вълците или Града на светлината се оказват копия на съзвездия в Млечния път. СНИМКА: ДИАНА ГЕРГОВА

Затова свидетелстват скалните рисунки в пещерата Магурата от палеолита, неолита (между 4 и 7 хил. години преди Христа) и бронзовата епоха, рисувани между 3000 и 1200 г. преди новата ера. На тях освен ловни сцени се вижда слънчево-лунен календар и символи, свързани с циклите в природата и плодородието. Слънчевият се смята за най-старият и най-точният в Европа, което е още един аргумент, че хората по нашите земи са били опитни "астрономи" още от най-дълбока древност.

За талантливите ни и любопитни предшественици говори и фактът, че в пещерите край Байлово те създали и най-прецизния лунен календар. Пунктуалните си знания те натрупали, след като преди 7 хил. години изградили малка обсерватория, от която наблюдавали спътника ни. Оттам тогавашните "учени" проследявали лунните фази, познавали зависимостите между тях и така създали календар, с чиято помощ се ориентирали за развитието на растенията, животните, бременността при хората и др.

Самата обсерватория представлява площадка с перфектните условия за наблюдение. В нея са пробити приблизително квадратни дупки, които били отражение на конкретни небесни светила.

Но всички тези фантастични знания, изглежда, не изчезват, а по някакъв начин техен естествен наследник става културата "Варна", достигнала своя разцвет преди 6-7 хил. години. Тя също придобила сериозни практични познания за звездите и благодарение на тях представителите уверено плавали през различни морета, ориентирайки се по разположението на небесните тела. Според проф. Гергова част от аргументите са в чинията, свързана с тази цивилизация, на която са изобразени кораби, платноходки, предполагащи задълбочено изучаване на звездното небе. Нещо повече, представителите й са развивали интензивна търговия с населението, обитаващо днешните територии на Гърция, Италия, Испания. Доказателствата за това са в гробовете на варненския халколитен некропол. В тях бяха открити близо 1100 накити с миди, за които е установено, че са от Средиземно море, а не от Черно. От друга страна, древните мореплаватели, населяващи нашите земи, са изнасяли оттук мед, злато, сол. Поради тази причина проф. Гергова стига до извода, че те са могли да се ориентират по звездите – единствената навигация в онези времена, за да се придвижват и търгуват успешно.

"Културата "Варна" е известна в цял свят с добива на мед, на суровини, но именно тогава се появяват и първите писмени знаци – така наречената Дунавска писменост, макар че тя все още не е разчетена", обясни проф. Гергова.

За добрите астрономически познания на цивилизациите по нашите земи говори и един гръцки мит.

"Според него Аполон дошъл от север, като Земята на хепербореите може да се асоциира с Тракия – допуска известната ни археоложка. – Нещо повече, жреците от светилището в Делфи били от рода на Тракидите и Аполон всяка година на колесницата си се отправял към Земята на хипербореите." Орфей за всички е музикантът, покорявал животинския свят, но и човекът, който води аргонавтите към Златното руно и ги посвещава в мистериите.

"Херодот отбелязва, че именно Орфей е въвел мистериите в Гърция – посочи още проф. Гергова. - Той е син на Аполон и за него един поет отбелязва, че всяка сутрин се изкачвал на планината, за да посрещне слънцето. Орфей е една изключителна фигура – той е създал теорията за космическото яйце, може би е заимствал и от Египет, но от въпросното яйце се ражда Ерос, въвел хармонията. Орфей е и посветеният, развил теорията за безсмъртието на душата." Появата на Орфей в Тракия е свързана с нова вяра и територията бързо е покрита с нови светилища. Неслучайно горните гробове са ориентирани по посока на зимното слънцестоене. "Орфей проповядва учението за безсмъртието на душата, в което  египтяните също вярвали и затова мумифицирали мъртвите, но в Тракия става нещо друго – гробниците всъщност са храмове на тяхната безсмъртна душа – отбеляза още проф. Гергова. -  Астрономическите изследвания в Казанлъшко – полето на одриските владетели – дадоха много интересни резултати."

Районът на Свещари, където известната археоложка проучва столица на гетите – северните траки – пророците, в един момент повдига завесата над сакралните им знания.

"Това е един голям комплекс Градът на вълците, Градът на светлината, нарича се и Хелис – разказва тя. - Години наред се питахме как да го преведем. При първата ни среща с един от най-известните гръцки археоастрономи, проф. Янис Лирицис, той само като погледна картата, и каза: "Диана, това е идеята за Млечния път, претворен е точно тук." 

Затова тя смята, че именно там е бил и "пътят на душите". 

Проф. Диана Гергова
Проф. Диана Гергова
Това е картата, от която става ясно, че всичко в Града на вълците е копие на съзвездия в Млечния път. 
СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ
Това е картата, от която става ясно, че всичко в Града на вълците е копие на съзвездия в Млечния път. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Впоследствие неин колега направил изследвания и установил, че гробниците всъщност са земното отражение на съзвездията Орион, Голямото куче, Стрелец. По оста на свещарската гробница в деня на зимното слънцестоене прониквал лъч, огряващ една от най-красивите сцени в нея. "Там намерихме и златния пръстен на Ерос, такъв няма в цялата световна литература, защото за гетите, за орфиците той е първият, появил се от космическото яйце – казва проф. Гергова. – Затова нашите могили били насипвани на три етапа, като първият винаги имал формата на яйце, защото идеята на Орфей продължавала да живее."