Драмите на царските ни сватби
Фердинанд, Борис III и Симеон - Ватиканът не позволява децата им да са православни, а Търновската конституция ги задължава
През 2002 г. Калина е първата царска дъщеря от 6 века, която се омъжва в България
Вече 93 години в семейството на Симеон Сакскобургготски няма сватба с принц или принцеса от кралски произход. Последната венчавка с жена със синя кръв е на баща му цар Борис III с Йоана Савойска, дъщеря на италианския суверен, на 3 октомври 1930 г. Преди това дядо му Фердинанд е взел за съпруга принцеса Мария Луиза Бурбон-Пармска, чийто баща е монарх на Парма и Пиаченца (държава, която впоследствие влиза в рамките на Италия). Вторият му брак е с принцеса Елеонора от немския княжески род Ройс.
Бившият български премиер прекъсва тази традиция,
като през 1962 г. се венчава за доня Маргарита Гомес Асебо, която е дъщеря на маркиз, екзекутиран заедно с майка ѝ в началото на гражданската война в Испания. Техните четирима синове и дъщеря също не сключват брак с принцеси или престолонаследници.
Но пък княгиня Калина е първата царска дъщеря, която вдига сватба в България след 600 години прекъсване. Преди нея народът ни е виждал церемонията на Кера Тамара, дъщеря на цар Иван Александър и сестра на Иван Шишман, и деспот Константин, но няма запазени свидетелства за празненствата. Сестрата на цар Борис III – Надежда, напуска България с баща си Фердинанд и се омъжва в Германия за принц Албрехт Ойген фон Вюртемберг.
"За пръв път от 6 века женим тук царска дъщеря", радват се събралите се самоковчани, когато на 26 октомври 2002 г. любимката на Симеон Калина се венча за своя избраник - мореплавателя и пътешественик Китин Муньос, в параклиса в "Царска Бистрица", построен специално за целта.
Двамата са се запознали
3 години по-рано в бар в Мадрид благодарение на испанския бонвиван Алваро де Маричалар.
Той е девер на принцеса Елена, сестрата на настоящия испански крал Фелипе.
Естествено, после е поканен на сватбата в Боровец заедно с над 300 гости от аристократични фамилии от целия свят. Те пристигат с автобуси от летището в София и в деня преди церемонията разглеждат сергиите в курорта и си избират български сувенири. Домакините ги гощават с традиционни ястия - баница, самоковски зелник, качамак, кисело мляко и айрян. Сакскобургготски лично обяснявал на своите роднини и приятели кое какво е и кои вкусове си отиват.
Калина също рекламира националните фолклорни мотиви. Избрала е рокля с български шевици от всички географски области и сама е измислила модела. Тоалетът е завършен със сребърни пафти.
Тъй като младоженците не са православни, венчавката е в специална шатра отвън до параклиса, защото католическият канон го позволява. Вечерта партито продължава в хотел "Рила". Танците са открити по аристократична традиция с валс - царят с Калина и Китин с доня Маргарита.
Пиронът в програмата е изпълнението на хор "Аква Делия" с песента "Хубава си, моя горо". А в ролята на диджей се появява дъщерята на Херберт фон Караян Арабел.
72 години по-рано, когато народът гледа сватбата на цар Борис III и принцеса Йоана Савойска, обичаите са доста по-консервативни. Дълго време младият монарх търси начин да получи позволението на папата, тъй като той е православен, а тя – католичка. В онези години това е сериозен проблем. Баща му Фердинанд е отлъчен от църквата, защото е кръстил сина си не по католическите канони, а Борис знае, че Търновската конституция на България го задължава престолонаследникът да изповядва православната вяра.
Владетелят прави предложение за брак
на Йоана в деня на сватбата на брат ѝ – престолонаследника Умберто. Междувременно търси подкрепата на папския нунций в София – монсеньор Анджело Ронкали, бъдещият папа Йоан XXIII, който е благосклонен към брака между италианската принцеса и българския цар. Правителството на Андрей Ляпчев и митрополит Неофит, старши член на Светия синод, са дали съгласието си.
Борис е поискал разрешение и от крал Виктор Емануил III, като очаква от него шифровано съобщение, за да обяви годежа в деня, в който се навършват 12 години от възцаряването му – 3 октомври 1930 г. Уговорката е тъст му да напише, че книгата се е получила. Телеграмата идва чак в късния следобед. Тя гласи: "До Соколски, София, Двореца. Радостен съм да изпратя книгата днес. Моля, отговори дали ще я публикуваш на 3-ти или в друг ден, за да го направя в същия ден. Подпис: "Вуйчо"."
Така годежът е обявен едновременно в София и в Рим на 4 октомври. Но страховете, че консервативните среди ще се противопоставят на католическата сватба, остават, тъй като царят предлага дата 18 октомври, а тъст му иска отлагане.
В крайна сметка венчавката е на 25 октомври в италианския град Асизи по желание на булката. Тя изрично настоява да няма пищни декори. "Не гримирайте Асизи", казва младата принцеса. Затова църквата "Свети Франциск" е без гирлянди, дамите са със затворени деколтета и почти без бижута.
На церемонията идва бащата на младоженеца – Фердинанд, както и гости от кралски фамилии, 135 журналисти отразяват събитието. Италия им е инсталирала телефонна мрежа, за да предават до медиите си.
Младоженците са благословени по католически обичай и се подписват. След това заминават с кораб за България и акостират в Бургас, където са посрещнати с клаксоните на локомотивите на гарата. Оттам се придвижват до София с царския влак, където са посрещнати с топовни гърмежи и звън от камбаните на всички столични църкви.
Софийският митрополит Стефан е измислил церемония, която да не изглежда като втора сватба.
Посреща младите пред храм "Св. Александър Невски" със златен потир, завежда ги до средата на храма и прочита молитва за благословение и ги причастява. След това се отправят към царския трон през олтара, където клирът отслужва тържествена литургия.
През 1933 г. се ражда дъщерята на семейството Мария Луиза, а през 1937 г. – престолонаследникът Симеон, чиято сватба предизвиква същите проблеми като при родителите му. Той е православен, а тя - католичка. Но за негово щастие в онзи момент папа е някогашният нунций в София, помогнал на баща му да получи съгласието на Ватикана. Церемонията се състои през 1962 г.
Сакскобургготски живее извън България, тъй като е изгонен заедно с майка си и сестра си от комунистите след референдума през 1946 г. Именно фактът, че е в Испания, го запознава с доня Маргарита Гомес Асебо. Когато заминава да учи във Военната академия във Вали Фордж в САЩ, научава, че тя също ще бъде там на гости на своя приятелка. Изпраща ѝ покана за бала на училището, но в същото време бъдещата му жена вече е в Япония. Срещат се отново следващото лято в Мадрид и решават да се оженят.
Симеон знае, че при брак между католик и човек с друга вяра Ватиканът изисква писмено обещание, че децата им ще бъдат кръстени по католически обичай. А той продължава да спазва изискванията на Търновската конституция синовете му да са православни, макар комунизмът да е в разгара си и да няма никакви признаци някога да се завърне на трона у нас.
Бъдещият премиер се консултира с адвокат, който открива, че вече е имало подобен
прецедент на нарушаване на католическото изискване.
През 1938 г. в Япония губернатор шинтоист се е оженил за католичка, без да е обещавал нищо за религията на децата си, благодарение на местния католически епископ.
Същото изключение се случва и през 1961 г. Испанският крал Хуан Карлос се сгодява за гръцката принцеса София, която е православна.
Така Симеон и Маргарита празнуват сватбата си цели три пъти. Първата е на 14 януари 1962 г., когато е същинската венчавка от отец Албендеа, изповедник на белгийския крал, роднина на царя. Булката носи тиарата на свекърва си Йоана. Бижуто е подарък от баща ѝ - италианския крал Умберто, който също е в прогонен като племенника си. Второто тържество е на 20 януари в Лозана, когато подписват граждански брак пред кмета. И третата е в църквата във Веве, Швейцария, където церемонията е по православен обичай. Отслужена е от митрополит Андрей Нюйоркски, който също е в изгнание като Симеон, заедно с руския архиепископ в Швейцария.
Първородният им син Кардам вече без никакви проблеми бе венчан в православната църква в Мадрид през 1996 г. за своята избраница Мириам де Унгрия. Тя носи тиарата на баба му Йоана, която е подарък от краля на Италия Виторио Емануеле. Така
Борис Сакс Кобург получава правото да бъде кръстен в православната вяра,
за да продължи традициите по Търновската конституция.
Същото украшение като Мириам носи на сватбата си и друга от снахите на царя – Росарио Надал, която се омъжва за княз Кирил през 1989 г. И той е православен, но това вече не е никаква пречка. По нейно желание тържеството е в католическия параклис в двореца на остров Палма де Майорка.
Така че когато пазителят на династията реши да се ожени, за него няма да има никакъв проблем да избере съпруга от каквато и да е вяра. Много е вероятно обаче тя да носи тиарата на прабаба му Йоана, както всички царски снахи.
Най-четени
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му
-
Най-известната руска шпионка - тънка талия, плътни гърди и водопад от червена коса
Анна Чапман разкрива в книга как е вербувана, докато живее в Лондон Докато в Лондон продължава процесът срещу шестимата българи, обвинени в шпионаж в полза на Москва