Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Марк Зукърбърг СНИМКА: фейсбук
Марк Зукърбърг СНИМКА: фейсбук

Заради строгите регулации на ЕС приложението може да остане недостъпно за неопределено време

Новата платформа за микроблогинг тредс, част от компанията “Мета” на милиардера Марк Зукърбърг, се превърна в най-бързо разрастващото се приложение, като за 5 дни достигна 100 млн. потребители по цял свят. Сред тях са жители на САЩ, Великобритания и редица други страни, но не и на държави от ЕС.

Защо обаче гражданите на съюза не получиха достъп до “убиеца на туитър”? Причината е “сложността при спазването на някои от законите”, заяви директорът на “Инстаграм” Адам Мосери. Той вероятно визира Закона за цифровите пазари, който беше одобрен през 2022 г. от Съвета на ЕС. Документът съдържа по-строги пазарни правила, които ще направят цифровия сектор “по-справедлив и конкурентоспособен”. Освен това Брюксел има и по-стриктно законодателство и спрямо защитата на личните данни, което също се оказва препятствие за “Мета”.

Според близки до компанията източници тя е предпазлива и работи по това как тредс да отговаря на регулаторните стандарти на ЕС, пише Евронюз, а към момента ЕК обсъжда законите с подобни фирми, като се очаква през септември да предложи напътствия.

Дори със съвети от ЕК обаче пускането на тредс на Стария континент не е сигурно. Тъй като приложението е свързано с инстаграм, то внася лични данни оттам. При регистрация потребителите са уведомени, че

платформата събира чувствителна информация

- финансова и здравна, история на търсене и сърфиране, локация, покупки, контакти. Приложението може също така да препраща на трети страни данни за сексуалната ориентация, религиозните и политическите убеждения, расовата и етническата принадлежност, тялото и трудовия статус на потребителя. В ЕС такъв тип връзки между социалните мрежи е забранен, което поставя тредс пред неясно бъдеще.

Отлагането на приложението в Европа е последният пример за технологична компания, която предпочита да не пуска дадена услуга на европейския пазар, за да си спести регулаторни проблеми, припомня “Политико”. Преди месец “Гугъл” отложи за известно време стартирането на чатбота си с изкуствен интелект Bard след разговори с Ирландската комисия за защита на данните. Междувременно в Италия компанията OpenAI - създател на ChatGPT, усети последствията от регулациите в съюза, след като услугата ѝ беше блокирана там през март заради възможни нарушения на защитата на лични данни.

Брюксел, изглежда, е доволен от законите, които ограничават технологичните гиганти. “Фактът, че тредс все още не е достъпен за гражданите на ЕС, показва, че регулацията работи. Надявам се, че “Мета” ще се увери, че всички правила са обхванати и спазени, преди да отвори врати за гражданите на съюза”, заяви датският социалдемократ Кристел Шалдемосе, която ръководеше изготвянето на Закона за цифровите услуги, който е паралелен на този за цифровите пазари.

“Без съмнение веднага щом адвокатите им кажат, че всичко е наред, те ще дойдат и в Европа”, посочи Дита Харанзова, зам.-председател на ЕП. Според евродепутата Алекс Агиос Салиба, член на комисията по вътрешния пазар,

забавянето на тредс е оправдано,

за да “се гарантира спазването на Закона за защита на данните, а не за да се получи конкурентно предимство пред други платформи”.

“Мета” от своя страна е казала на Ирландската комисия за защита на личните данни, че първо ще се допита до нея, преди да реши да пусне тредс в Европа. Регулаторът контролира политиките за потребителските данни, тъй като европейската централа на компанията на Зукърбърг се намира там.

Бдителността на “Мета” изглежда оправдана, като се има предвид, че в миналото тя вече е понасяла солени глоби. Още през януари 2017 г. ЕК наложи компанията да плати 110 млн. евро за “предоставяне на невярна или подвеждаща информация” по време на разследване на ЕС след придобиването на платформата за съобщения WhatsApp през 2014 г.

Освен това през януари техгигантът трябваше да плати 377 млн. евро поради липса на валидно правно основание съгласно Общия регламент за защита на данните на ЕС, след като пусна поведенчески реклами във фейсбук и инстаграм. Този вид реклами са основани на активността на потребителите в интернет, която позволява на брандовете да показват съдържание спрямо интересите им.

Компанията отнесе и рекордна глоба от 1,2 млрд. евро през май, когато ирландският регулатор нареди на “Фейсбук” да спре прехвърлянето на данни от ЕС към САЩ, което отново е нарушение на Общия регламент за защита на данните. Тогава “Мета” обяви, че ще обжалва, защото според нея е била набелязана, тъй като и други фирми работят на подобен принцип за трансфер на данни.

“Разочаровани сме, че бяхме изолирани, когато използвахме същия правен механизъм като хиляди други компании, които искат да предоставят услуги в Европа”, заяви в края на май Ник Клег, президент по глобалните въпроси на “Мета”. По думите му решението е “погрешно и необосновано”.

Въпреки регулациите бързото разрастване на тредс е показател за успеха му на този етап. На въпрос дали приложението

може да измести туитър на Илон Мъск,

Зукърбърг отговори, че “ще отнеме известно време, но мисля, че трябва да има приложение за публични разговори с над 1 млрд. души в него. Туитър имаше възможност да направи това, но не успя. Надявам се, че ние ще го постигнем”.

Стартирането на платформата дойде в момент, когато туитър претърпя някои сътресения заради редица промени. Сред тях са плащането за синьо тикче за верификация, ограничаване на броя туитове, които потребителите могат да четат дневно, както и облекчаването на модерирането, което струва на Мъск 50% от годишните приходи за реклама.

Микроблогинг платформата на Зукърбърг много наподобява тази на Мъск, а от известно време между двамата има и лична свада. След стартирането на тредс от “Туитър” заплашиха със съд “Мета”, тъй като двете приложения били идентични.

И докато тредс може да се окаже “убиец” на туитър, то приложението не е безупречно. Част от потребителите имат оплаквания, свързани с бързо изтощаване на батерията, а други са недоволни, че акаунтите в тредс са свързани с инстаграм и по този начин не могат да се изтрият само от едното приложение.