Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Хората очакват парламентът да приеме бюджета на държавата до края на 2023 г.
Хората очакват парламентът да приеме бюджета на държавата до края на 2023 г.

Работещите хора са недоволни от окаяните пътища, а пенсионерите слушат децата си, когато решават за кого да гласуват

Сега всички са шокирани, че правителството внася бюджет с касов дефицит от 6,4%. Всъщност реалният касов дефицит през 2022 г. беше не 0,8%, а 3,95%.

Какво имам предвид? Първо, през 2022 г. не бяха изпълнени предвидените в бюджета 2,6 млрд. капиталови (инвестиционни) разходи, което представлява близо една трета от разходите за инвестиции на държавата. Това е 1,6% от БВП за 2022 г. Парите, които бяха авансово платени по плана за възстановяване и устойчивост в размер на 2,7 млрд. лв. постъпиха в бюджета в края на годината и както МФ призна, 2,6 млрд. от тях отидоха за намаляване на касовия дефицит в бюджета. А те нямаха това предназначение. Е, като съберем 2,6 млрд. и още 2,6 млрд. се получават 5,2 млрд. лв. – толкова трябваше да е допълнителният касов дефицит, ако държавата беше изпълнила задължението си по закон да извърши капиталовите разходи и ако не се броят като приход пари, които са предназначени за други разходи. И така - като се прибави този допълнителен касов дефицит към съществуващия касов дефицит от над 0,8%, реалният касов дефицит става над 3,95%. И вместо държавата да имаше касова наличност в началото на годината,

щеше да има недостиг от над 4 млрд. лв.,

които трябваше да се покриват с нов дълг с високи лихви.

Но безплатен обяд няма – тази година бюджетът ще трябва да прави разходи по плана за възстановяване и устойчивост, което допълнително увеличава дефицита. И когато се гледат увеличените суми по някои пера в бюджета, това е една от причините.

И по правилата на ЕС бюджетният ни дефицит би бил осезателно по-висок от декларираните 2,8%. По тези правила разходите и приходите се отчитат към момента на поемането им от бюджета и се премахва влиянието на средства от ЕС. Ако държавата си беше изпълнила законовото задължение да изпълни капиталовите, т.е. инвестиционните разходи,

и поне да не караме по разбити пътища

без маркировка, дефицитът по правилата на ЕС би бил 4,4%.

Всъщност България не харчи прекомерно много за пенсии като процент от БВП. Оценката за средното равнище на пенсиите от БВП за България за 2023 г. е 10,6%, а за ЕС – 12,7%. По-скоро България се приближава до държавите от ЕС. Поради това проблемът не е, че се увеличават пенсиите, а че

рязко се увеличават в рамките на една година с над 20% при средно равнище на инфлацията от 13%.

Да, пенсиите у нас са най-ниски в ЕС. Но това е, защото оставаме най-бедната държава в ЕС. Само Румъния беше много зад нас, но вече ни води по БВП на човек с над 30%. Рязкото увеличаване на пенсиите през 2022 г. доведе до дефицит на бюджета, орязване на разходите в инфраструктурата с произтичащите от това тежки последици за икономиката и за влизането ни в еврозоната.

Същите проблеми с бюджета ще се повторят през 2023 г. По този начин се забавя икономическото развитие на държавата и пенсионерите ще са най-ощетени от това. Работещите хора не са ентусиазирани от все по-калпавата инфраструктура и в частност от окаяното положение на пътищата и липсата на магистрали. А повечето пенсионери преди всичко слушат децата си, когато решават за кого да гласуват. Поради това тези партии, които рязко вдигат пенсиите с цел да спечелят основните избиратели в България – пенсионерите – не увеличават гласовете си.

Регламент на ЕС изисква бюджетът да няма дефицит над 3%, освен ако намаляването на дефицита е трайно и близо до 3% или ако прекомерният дефицит е по изключение. Да, за България дефицит над 3% би бил изключение, но поради трайно увеличения процент на пенсиите от разходите може да стане правило. А няма да е лесно да влезем в еврозоната от 2025 г., защото едно от изискванията е размерът на инфлацията да не надвишава с повече от 1,5 процентни пункта размера на инфлацията на 3-те държави членки с най-добри показатели. За тази година

инфлацията се очертава да е над 6%,

т.е. трудно ще изпълним това изискване. Ако не са изпълнени едновременно две изисквания, никой няма да ни направи компромис.

Затова нито правителството има право да предлага бюджет с дефицит над 3%, нито НС има право да приема такъв бюджет. МФ има много по-големи възможности да предложи хармоничен бюджет, отколкото НС да го направи такъв. Достатъчно ясно се разбра, че при този процент на пенсиите от БВП и при приетите разходи дефицитът излиза над 6%.

Развитите държави могат да си позволят по-малко пари за изграждане на инфраструктура, защото имат достатъчно магистрали и добре изградена ВиК мрежа. Затова им трябват пари предимно за поддръжка. Докато ние трябва да изграждаме инфраструктурата си. Даже да се сравним със съседни страни като Сърбия и Македония, които са догонващи България и не са членове на ЕС - за последните 7 г. България е построила над 2 пъти по-малко магистрали от Сърбия и над 3 пъти по-малко магистрали от Македония.

Актуализацията на бюджета за 2022 г. беше гласувана с огромно мнозинство и всички са виновни за проблемите.

Бюджетът може да приключи с дефицит до 3%. Просто трябва да се намалят разходите и това трябва да стане пропорционално, а

не да се режат основно капиталовите разходи

В бюджета за 2023 г. се предвижда капиталовите разходи да се повишат с впечатляващите 4,5 млрд. лв. (с 82,4%), а издръжката – с 3 млрд. лв. (с 46%). Очевидно тези разходи ще се намалят. Години се отлага съкращаването на непрекъснато растящата държавна администрация при намаляващо население. Който в администрацията не може да работи в електронна среда, няма място там. Крайно време е държавата да преструктурира инвестициите си в пътища, които ще се строят само с държавни пари и да привлече инвеститори, които да събират пътни такси. Приходите от Толсистемата са малко и са необходими още национални доставчици за тази система. Няма и причина при тази инфлация вече 2 г. да не се вдига цената на винетките.

Може увеличението на пенсиите да е по-малко от 12%. Но отлагането на увеличението на пенсии и бюджетни заплати с няколко месеца не е решение, защото проблемът остава за бюджетите през следващите години.

При тези цени на въглеродните емисии и при намалените цени на електроенергията

тецовете могат да бъдат на печалба само в определени часове

през зимните месеци. Поради това до голяма степен са излишни преговорите да не се намалява производството на ток от топлоцентралите. А това би отпушило възможността за получаване на следващите траншове по плана за възстановяване и устойчивост.

При сериозното намаление на цената на електроенергията, и то въпреки високата инфлация, няма смисъл държавата да дотира цената на тока.

Намаляването на бюджетните неинвестиционни разходи ще намали темпа на инфлацията, което е важна допълнителна екстра.

За първото тримесечие на тази година е събран само 1,1% повече ДДС. При положение че е предвидено увеличение с 6,74%.

Да се приберат 100% от дивидента на държавните фирми, означава липса на развитие и упадък в цели сектори, вкл. жизненоважни - каквато е енергетиката.

България е на второ място в ЕС по най-ниско съотношение на държавен дълг към БВП. Това означава, че след като България бъде приета в еврозоната, след като лихвите се понижат и корупцията падне под 10%, България може да изтегли достатъчно кредити, които да са предназначени само за капиталови разходи, с цел да се изгради нормална инфраструктура.