Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Необикновеният живот на наследницата на Ел Команданте ще бъде пресъздаден във филма “Алина от Куба”

Чак на 10 години и с една кукла тя научава, че “нощният посетител” е неин биологичен баща

Фернандес се превръща в един от най-яростните критици на Фидел, като дисидент тя бяга от Куба

Алина е съвсем малко дете, когато гледа по телевизията високия тъмнокос мъж с дива брада. Не осъзнава съвсем събитието, в което той е главен герой. Викове Viva Cuba libre! (“Да живее свободна Куба!”) гърмят из хола.

Това е началото на Кубинската революция - жесток конфликт, който довежда до падането на подкрепяното от САЩ правителство на Батиста и началото на пет десетилетия управление на Фидел Кастро.

Същият мъж от телевизионния екран само няколко часа по-късно е до нея в хола. Често я посещава през нощта. Това не е детска фантазия. Той наистина е там, както е бил много нощи преди това. Алина играе неуморно с него до зори, а след това същият изчезва за месеци наред.

Кастро започва връзка с Наталия Ревуелта, майката на момичето, докато и двамата са женени за други. Чак когато става на 10 години, Алина научава, че самият Ел Команданте е неин биологичен баща.

Тя никога няма да забрави момента, в който е представена на своя родител, когото познава дотогава само като “нощен посетител”. Седнал в облак от пурен дим, Кастро й подава кукла, облечена в униформа, подобна на неговата.

Алина има странно смесено възпитание като незаконна дъщеря на Фидел - комбинация от привилегии и лишения.

“Мамо, мамо, обади му се. Кажи му да дойде веднага. Имам толкова много неща да му казвам!”

“Имах много неща да му казвам. Исках да намери решение на всичкия недостиг: на дрехи, на месо, така че отново да бъде разпределено чрез книгите за дажби.

Исках също да го помоля да ни върне Коледа. И да дойде да живее при нас. Исках да му кажа колко много имаме нужда от него...”

“Фидел не отговори на писмото ми. Продължавах да му пиша писма от едно мило и добре възпитано дете, смело, но тъжно момиче. Писма, наподобяващи тези на таен, отхвърлен любовник...”

Това споделя за детските си трепети Алина в автобиографичната книга “Дъщерята на Кастро”.

Порасналото момиче се превръща в един от най-отявлените критици на Кастро, арестувана е не един път и е класифицирана като дисидент, на когото е забранено да пътува извън Куба. В крайна сметка тя бяга в Испания, преди да направи Маями свой постоянен дом.

Необикновената история на 66-годишната днес Алина Фернандес ще бъде пресъздадена в предстоящия филм “Алина от Куба: Дъщерята на бунтовниците”.

Изборът на Джеймс Франко за ролята на Фидел Кастро предизвика скандал, но номинираният за “Оскар” актьор има най-важния глас на своя страна, този на Фернандес.

“Джеймс Франко има очевидна физическа прилика с Фидел Кастро освен уменията и харизмата си - коментира тя пред Deadline. - Проектът е почти изцяло латиноамерикански както пред, така и зад камерата. Намирам подбора на актьорския състав за невероятен.

Създателите на филма работиха много и не мога да им бъда по-благодарна за цялостната им всеобхватна селекция.”

Ролята бележи част от завръщането за Франко, който до голяма степен беше извън светлината на прожекторите през последните няколко години заради обвинения в сексуален тормоз от жени, които са били негови ученички по актьорско майсторство.

Подкрепата за Франко от страна на Фернандес идва и след като няколко актьори критикуваха кастинга му по линия на това, че не е кубинец. Джон Легуизамо призова за бойкот на филма: “Нямам проблем с Франко, но той не е латино!”.

Франко има португалски и шведски произход от страна на баща си, а майка му е руска еврейка. Заради критиките продуцентите направиха изявление относно своето решение.

“[Ние] използвахме древната галисийска хералдика на Фидел Кастро като наш фокусен компас и след това потърсихме сред всички актьори с латински корени в Холивуд, за да намерим някой, който има подобна структура на лицето - обяснява продуцентът Джон Мартинез О'Фелан. - При извършване на внимателно търсене през испанската и португалската генеалогия открихме, че Джеймс досега има най-близкото лицево подобие от водещите актьори в нашата индустрия, което означава, че можем да имаме зашеметяващо съвпадение на екрана, за да заинтригуваме публиката и да вдъхнем живот на историята с истинска визуална точност.”

Поддържащият актьорски състав включва Алана де ла Роса, Мария Сесилия Ботеро, Хардинг Джуниър, Сиан Чионг и Рафаел Ернесто Ернандес.

Самата Алина ще бъде изиграна от Ана Вилафане, а Миа Маестро ще е в ролята на нейната майка Наталия (Нати) Ревуелта, която произхожда от благородническо семейство. Тя е умна жена и известна красавица, което не убягва от вниманието на младия Фидел. Двамата се срещат за първи път през ноември 1952 г. по време на събитие в Университета на Хавана.

Ревуелта става неразделна част от организирането на революцията, като дори събира пари за закупуване на оръжия и униформи за войниците. Когато Кастро е в затвора, той и Нати си кореспондират чрез писма.

“Мисля, че любовта им започва по този начин - разказвала е Фернандес. - Фидел писа много на майка ми, мога да ви кажа. Но той също писа на жена си.”

Аферата им е разкрита, когато затворнически пазач обърква писмата от Кастро до жените и бракът му в крайна сметка приключва.

“Можете да научите две неща от тази история - обяснява Алина. - Първо, мъжете все още могат да изневеряват от затвора. И второ, ако искате да се разведете, това е добър начин да го направите.”

Тя е зачената скоро след освобождаването на Кастро и неговия развод. Момичето е на 3 години, когато Фидел завоюва своята победа и поема властта. Той моментално задейства своите планове за превръщането на Куба в социалистическа държава, извършвайки големи промени от социално и икономическо естество.

През следващите месеци работещите в приватизираните индустрии са изгонени от острова. Съпругът на Наталия, известният сърдечен хирург Орландо Фернандес, бяга от Куба с дъщеря си, сестрата на Алина.

“Казаха ми, че (те) са предатели - спомня си тя. - Кубинците ги наричаха червеи.”

Правителството поема почти всеки аспект от ежедневието на хората. Безплатното образование и медицински услуги изобилстват, но индивидуалните заплати падат рязко и черният пазар процъфтява. Всеки печели $10 на месец независимо от образователните постижения или професионалното си обучение.

През цялото си бурно юношество Алина се опитва да се откъсне от политиката на баща си.

“Мисля, че пропилях голяма част от ранните си години, опитвайки се да избягам от контрола му, но никога не успях.”

Алина Фернандес с баща си Фидел Кастро през 1973 г. на нейната първа сватба.
Алина Фернандес с баща си Фидел Кастро през 1973 г. на нейната първа сватба.

Според списание Foreign Policy Фернандес е била по-близка с чичо си Раул - “човека, от когото винаги можеше да поискаш помощ, ако имаш практически проблем”.

Растейки, тя отваря очите си за политическия климат в Куба и се разбунтува. През 1989 г. публично се присъединява към група дисиденти, макар че се страхува от гнева на Кастро. Когато вторият й баща Орландо Фернандес е заточен като предател, тя напуска дома на майка си.

“В Куба, когато мислиш различно, ставаш враг”.

Едва през декември 1993 г. Алина решава да избяга от страната, където става невъзможно да прикрие политическите си убеждения. Преоблечена като испанска туристка и с фалшив паспорт тя заминава за Мадрид с помощта на приятели, като взема със себе си дъщеря си тийнейджърка. Скоро след това получава политическо убежище в САЩ.

В Маями започва да води токшоу по радиото и поддържа нестабилни отношения с майка си, която никога не спира да подкрепя Кастро до сетния си час.

Режисьор на нискобюджетната лента “Алина от Куба” е Мигел Бардем, а сценарият е дело на Хосе Ривера (“Дневниците на мотоциклета”) и на носителя на “Пулицър” Нило Круз.

Тъй като заснемането в Куба не е възможно, създателите търсят колониална архитектура в Колумбия, която ще възкреси Хавана от ерата на Кастро . Снимките започват този август.

Ако всичко върви по план, филмът може да излезе по кината в началото на 2023 г. - точно 30 години след като Алина бяга от Хавана.