4 версии за пожара на ферибота в Йонийско море
Шофьори казват, че в каютите "купонясват дървеници и бълхи"
Oт всички възможни хипотези за човешка небрежност до техническа неизправност варират версиите за огромния пожар на ферибота "Юрофери Олимпия", където изчезнаха 10 души, от които седем българи. Повече от 100 часа не могат да бъдат потушени окончателно пламъците, продължава да излиза гъст черен дим, а температурата достига до 2000 градуса в някои от помещенията на кораба, пламнал около 4 часа на 18 януари. Само за половин час, при стройна организация и бърза и адекватна реакция на екипажа, бяха
евакуирани близо 280 пътници
с две лодки, но други 12 останаха на борда. След 54 часа бе открит жив беларуски шофьор, а след това и овъгленото тяло на грък. Останалите десетима са в неизвестност.
Почти половината от пътуващите бяха български шофьори на камиони, които често ползват тази фериботна линия Игуменица-Бриндизи. Гръцките власти започнаха разследване, но причините за възникване на пожара ще станат ясни едва след като експерти влязат във вътрешността, и успеят да локализират първоначалното огнище.
Засега хипотезите са основно четири групи. Пламъците може да са тръгнали от газова бутилка в тир от трюмовете, защото българските и турските шофьори почти винаги имат газов котлон в камионите си за приготвяне на храна. Забравена запалена цигара в каюта също не се изключва, макар и малко вероятно. Електрически проблем в ресторант и кухнята е другата версия, както и техническа неизправност и късо съединение на кабелите на агрегатите, които захранват хладилните ремаркета. Някои завърнали се наши шофьори казват, че са чули не много силен взрив в близка каюта. Други пък твърдят, че са видели пламъците от високите етажи, където е ресторантът или пък от трета палуба. Компанията-оператор на ферибота смята, че
пожарът е започнал в трюм,
където били паркирани автомобили. В цялата суматоха и уплах, в такава стресова ситуация естествено и възприятията на хората са различни - заради това най-важното в случая е заключението на експертите. Освен причината, те ще трябва да установят и дали са работили пожарогасителите в корабните гаражи, детекторите за дим и цялостното техническо състояние на плавателния съд.
След най-важната битка за спасяване на хората, предстоят тези за обезщетения на пострадалите и за получаване на застраховка за нанесените материални щети. Само за една от българските фирми, която имаше и най-много камиони на борда, загубите от унищожените автомобили и стоките в тях са от порядъка на десетки милиони и тепърва ще се описват. Товарите в тировете са на различна стойност, но може да достигнат и до 1 млн. евро. Точно заради тези последващи действия, свързани със
сериозни
финансови интереси,
огромно значение има изясняване на причината за пожара.
Важно е също и дали няма някакво съпричиняване като например нарушаване на правилата за престой на кораба, което може да се окаже съществено за определяне на вината и размера на обезщетението. След инцидента масово шофьори заговориха за
мизерните условия
в каютите на този ферибот, заради което част от колегите им предпочитали да спят в кабините на камионите си. Казват, че в каютите "дървеници и бълхи купонясват", чаршафите не се сменят, водата е с лошо качество, балатумът по пода е захабен и мръсен, хигиенните условия били ужасни. В малки помещения се настанявали по четирима души и било пренаселено. В същото време всички спасени твърдят, че са спали в тези каюти, защото знаят, че другият вариант - в кабините е забранен. Някои водачи обясниха, че фериботите имат категории подобно на хотелите. Точно пламналият е бил един от най-евтините и не би трябвало да има очаквания за кой знае какъв лукс, но го ползвали, защото бил най-удобната връзка.
На тези обвинения представителят на компанията "Грималди груп" Пол Киприану отговори, че това са неверни твърдения. Той отрече лоши условия в каютите и отхвърли оплакванията на водачите, че в помещенията за спане е пълно с бълхи и дървеници: "На този конкретен кораб, при това конкретно пътуване, имахме 159 шофьори. По-голямата част отидоха в каютите. Ако имаше проблем, нямаше ли да отидат на рецепцията и да кажат, че кабините са мръсни?". "Подобно на другите кораби на групата, "Euroferry Olympia" се подлага на редовно
почистване и дезинфекция
както на каютите, така и на общите части, като работата по поддръжката е обичайна практика. Доброто състояние на кораба беше потвърдено на 16 февруари 2022 г. в Игуменица, където Euroferry Olympia беше инспектиран и контролиран от гръцките пристанищни власти (включително системите за откриване на дим и пожарогасене)", се казва в официално становище на компанията.
Оттам допълниха, че съгласно международните разпоредби на пътниците е
строго забранен достъпът
до гаражните палуби, докато корабът плава. Освен това, за да се гарантира, че това се спазва от всички пътници на борда, по-специално от шофьорите на камиони, евакуацията на товарното пространство се проверява преди заминаване и определените екипажи редовно патрулират в гаражните палуби по време на пътуването. "Ако шофьор на камион умишлено реши да се скрие в своя камион, това поведение е явно нарушение на международните разпоредби и правила на групата "Грималди", което може да застраши неговата и безопасността на кораба", категорични са от италианската компания.
Уточняват и, че е имало достатъчно легла в каютите и нямало прекомерни резервации за фаталния курс на 18 февруари. Пасажерите били 42% от пътническия капацитет, а в 77-те каюти (съответстващи на 308 легла) и 409-те наклонени седалки на кораба са били достатъчни за всички.
Дали тировете
се паркират плътно един до друг,
на десетина сантиметра, което прави невъзможно отварянето на врата и излизането на шофьора, също е спорен момент. Освен, че в камиона е забранен престоят по време на плаването и не би трябвало оттам да излиза човек, от "Грималди" отговориха, че е имало достатъчно разстояние между камионите в гаражните отделения, защото автомобилите не са били много.
Разследването на един от най-сериозните морски инциденти от последните години тепърва започва и вероятно ще продължи дълго. Ако се стигне до обвинения и съдебни дела, заради фактическата и правна сложност, те също няма да приключат бързо. В същото време вероятно паралелно пострадалите физически лица и фирми ще си търсят обезщетенията от застраховките чрез споразумения, както често се случва по такива сложни казуси, или по дългия път на съдебните дела.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха