Отиде си балерината Екатерина Чешмеджиева - брилянтната Пепеляшка, Жизел, Жулиета...
На 27 декември 2021 г. напусна този свят голямото име на варненския балет, примабалерината на Държавна опера Варна Екатерина Чешмеджиева (р. 1956 г.).
Почитателите на балетното изкуство могат да се поклонят пред тленните й останки в оперния театър на 31 декември от 10.00 до 11.00 часа. Погребалната церемония ще се извърши в същия ден от 12 часа в централния гробищен парк на Варна.
Родена с призванието да танцува, Екатерина Чешмеджиева получава блестящо балетно образование. След Държавното хореографско училище в София, тя завършва престижната Балетна академия "А. Я. Ваганова" в Санкт Петербург в класа на Н. М. Дудинская, а по-късно се дипломира и в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в София със специалност „Балетна педагогика“, защитава също магистърска степен по „Балетна режисура“. Веднага след завръщането си от Русия, получава покана да остане в София, но тя предпочита родния си град и 18-годишна влиза в балетната трупа на Варненската опера, на която посвещава целия си творчески път.
От 1974 г. е солистка и примабалерина, а от 1999 г. е несменяем художествен ръководител на балета на оперния театър. Първа Маргарита Арнаудова забелязва изключителния талант на варненската балерина и й поверява ролята на Пепеляшка в едноименния балет.
„Появих се като Пепеляшка, а осъмнах като звезда“, разказва по-късно Катя за този свой успешен дебют, предопределил бъдещата й стремителна кариера. На балетната сцена тя изгражда един след друг забележителни образи, сред които главните героини в "Жизел", "Зле опазеното момиче", "Копелия", "Спартак", "Ромео и Жулиета", "Пепеляшка", "Шехеразада", "Чудният мандарин", "Шопениана", "Любовна магия", "Болеро", "Бохемски живот", "Хайдушка песен", "Спящата красавица", "Тоска", "Триада", "Сюита Синатра", „Ана Каренина“ и др.
Екатерина Чешмеджиева, заедно с нейния постоянен балетен партньор Константин Илиев, издигна варненския балет на най-високо ниво и под ръководството на знаменитите хореографи Галина и Стефан Йорданови написа златния период в неговата история. Публиката я обичаше и щедро я възнаграждаваше с аплодисментите и любовта си. Аплодисментите я съпровождаха и на гастролите в Швейцария, Русия, Испания, Австрия, Индия, Румъния, Египет, Гърция, Турция, Финландия, Португалия. За високото балетно майсторство на варненската балетна прима свидетелстват отличията: Държавна награда за ролята на „Жизел“, награда “Варна” за цялостно творчество (2003), награда „Феникс“ на Държавна опера Варна за високи творчески постижения като примабалерина и за цялостен принос като дългогодишен художествен ръководител на балетната трупа при Държавна опера Варна (2015), Почетен златен знак на кмета “За заслуги към Варна“ (2016) и др.
Професионално признание са и поканите за участие в журитата на XXII, XXIII и XXIV Международен балетен конкурс във Варна. И ако днес възпитаниците на Катя Чешмеджиева от балетните класове на НУИ „Добри Христов“ танцуват на българската и световната сцена, а следващото балетно поколение на Държавна опера Варна завладява нови творчески хоризонти, то става възможно, защото преди тях е имало кой да им покаже пътя към върха.
"Това е най-добрият начин да бъдеш запомнен и да оставиш свой знак. Знакът на Екатерина Чешмеджиева. Завинаги нашата примабалерина! Аплодисменти, поклон и светлина във вечния ти път, незабравима Катя!", отдават поклон колегите й от Варненската опера и балет.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха