Криминална афера с "Маврово", строила кървавия участък на "Струма"
Албанци отвличат и изтезават 7 работници на македонската фирма през 2001 г. по време на гражданския конфликт
“Мантинелите, маркировката, знаците на мястото, настилката и виражите са в безобразно състояние”, заключават експерти
Брутална криминална история с отвличания и изтезания се разиграва преди 20 години с фирмата строител на окървавения в жестоката катастрофа участък на "Струма". По ирония на съдбата се оказа, че македонското дружество "Маврово" е изградило най-опасното трасе по магистралата от София към Кулата, в което в нощта срещу 23 ноември загинаха 46 граждани на Северна Македония, между които и 12 деца. Само 7 души от целия горящ автобус успяха да разбият задното стъкло и да изскочат навън. Това е най-тежкият сблъсък с рейс с най-много жертви в последното десетилетие в Европа.
Проверка на "168 часа" показа, че същата строителна компания става новина номер едно в Северна Македония през далечната 2001 г. по време на кървавия граждански кофликт между местните албанци и правителството. Тогава бунтуващи се етнически групи отвличат седем работници на "Маврово", които са наети за строежа на главен път между столицата Скопие и северозападния град Тетово. След похищението служителите на фирмата са подлагани на нечовешки изтезания. Те били бити и душени, а върху гърбовете им похитителите издълбали с нож инициалите си.
След ужасяващите сцени властите успяват да повдигнат обвинения на цели 23 души. Част от тях се издирват дълго време и са задържани в други страни. Пример за това е Сафет Огрич, който е
арестуван в Сърбия след 10-годишно преследване
Мъж на име Саит Рушити, който също е сред заподозрените, се самоубива в килията си няколко дни преди да се изправи пред съда. Друг в бандата похитители според властите е Шабан Зенуни. Той загива близо до скопското село Радуша по време на сблъсъци с полицията, които го преследват заради незаконна контрабанда на оръжие, без да подозират, че е участвал и в групото отвличане.
Малко след ужасяващия инцидент, който се случи у нас на магистрала "Струма", експерти заключиха, че състоянието на пътя, строен от "Маврово", е "безобразно". Според тях мантинелите, маркировката и знаците на мястото изобщо не отговаряли на законовите рамки.
Специалистите оприличиха отклонението за село Боснек, при което се стана катастрофата, като пустиня, тъй като при дъжд и мъгла шофьорите не можели да се ориентират къде се намират. Те обясняват, че настилката била изключителна лоша, а светлоотражателите по мантинелите не рефлектирали на светлината на фаровете, което правело ориентацията изключително трудна на завоите. Сериозен проблем имало и с виражите, които били с обратен наклон, на прекалено остри за подобен път завои и събирали вода. Така при дъжд винаги ставали локви, които създавали опасност от аквапланинг. Експертите не пропускат да обърнат внимание и на сцеплението на асфалта. Те посочват, че то също не било на нужното ниво. Мантинелите пък били меки и имали 2 болта, а не 4, както трябвало да бъде.
Самият район също бил и запрашен, тъй като камионите от кариерата ръсели пепел и инертна маса. Така наслоилият се прах, примесен със ситния дъжд, образувал тънък слой върху пътната настилка.
Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики случилият се инцидент бил съвсем предвидим. Тя, както и други пътни експерти, подчертаха в деня след инцидента, че на мястото на катастрофата, имало нерегламентиран вход и изход от кариера, откъдето излизали камиони. Миналата година там имало и друг инцидент.
Оказва се, че още преди 15 години шофьори предупредили тогавашния транспортен министър Петър Мутафчиев за състоянието на участъка, определяйки го като изключително опасен. Поради лошото качество той не бил сертифициран и като магистрала. И там ограничението на скоростта не е 140, а 120 километра в час.
До момента властите не се наемат да кажат каква е точната причина за катастрофата, но имат предположения.
Какви са те четете в печатното издание на "168 часа".
Най-четени
-
Социално ангажиран ресторант
Заставам пред ресторант, на вратата пише, че има европейска награда за качество, отдолу друга табела казва, че взел и награда за нещо 2024-та и си викам бравос, годината не е свършила
-
Големият майстор на малките роли
Срещнах го в театър „Зад канала" през 1994-а година. Той беше един от доайените в актьорската трупа, а аз – начинаещ режисьор, който правеше първите си стъпки в професията
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му
-
Най-известната руска шпионка - тънка талия, плътни гърди и водопад от червена коса
Анна Чапман разкрива в книга как е вербувана, докато живее в Лондон Докато в Лондон продължава процесът срещу шестимата българи, обвинени в шпионаж в полза на Москва
-
Борисов се страхува от Пеевски, друго обяснение няма
Обидите в политиката се преглъщат, когато има по-високи цели. Обидите не са политически, а лични, това коментира в „Лице в лице" по bTV Вежди Рашидов. Бившият председател на Народното събрание