Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Избирател пуска разписката от машината за гласуване в изборната урна СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ
Избирател пуска разписката от машината за гласуване в изборната урна СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Основният им инструмент не отразява реалната демографска картина

Сега всички са смутени как нито една социологическа агенция не предвиди победата на ПП на изборите, както и срутването на БСП и други изборни изненади.

За това има няколко обективни причини - първата е, че всички социологически агенции ползват представителни извадки -

основния

инструмент за

тяхната работа,

които са правени

някога от

Института за

младежта и

студентите на

проф. Петър-Емил

Митев в края на

80-те години

на миналия век. Те просто вече не са демографски точни - имаме емиграция, възрастови и етнически промени, които не са отразени в тях.

Какво представлява извадката? Това са тези групи от по около 1000 души, в които като в малка синекдоха на обществото ни има 55 жени, 45 мъже на определена възраст, живеещи съответно в малък град, столица, село, от тях толкова са българи, цигани, турци, висшисти, неграмотни, хомосексуални, ергени, женени с деца, пенсионери. И съответно от техните отговори може да се екстраполира какво би се случило при реални избори.

Извадките, които се ползват, просто не отразяват реалната демографска структура днес. Затова е важно да има преброяване на населението и в него да присъстват повече разнообразни данни.

Примерно в настоящите извадки практически я няма социалната категория “хора, живеещи в конкубинат”, защото, когато са правени извадките, тя не е била значима, но днес и хората от тази група имат различни виждания за живота и своето място в него.

Друг пример - работещите в колцентрове и изобщо в IT сектора

често пъти

попадат в

категорията

среднисти

(или студенти),

защото нямат завършено висше образование още или пък за уменията, които имат, изобщо не им е нужно. Повечето от тях са т.нар. самонаети, а не работници на трудов договор, и те също нямат представителен дял в извадката.

Същото се отнася за хомосексуалните хора и циганите, особено турскоговорещите цигани (не т.нар. роми), които са доста значима част от съвременното българско общество. Показателно бе, че голямата грешка в прогнозите бе именно резултатът на ПП, за която масово гласуваха именно от IT сектора. Както и значението на грамотността и доброто зрение при гласуването с машина. Прословутата история с изядената бюлетина се случва заради влошеното зрение на избирателката. Същото е и с проучванията - хората с влошено зрение на практика не се анкетират, което прави резултатите неточни. В циганските махали по правило не влизат анкетьори.

Но така или иначе прогнозата как ще гласуват избирателите е по-скоро политологически, отколкото социологически анализ и експертиза. В България съществува някакъв комплекс, че социолозите, владеещи някакво езотерично знание, са като съвременни Ванги, които могат да предвиждат бъдещи събития. А преди избори трябва да се правят по-скоро политологични анализи. Изобщо не бе трудно да се предвиди, че ПП ще фокусира всичките анти-Бойко настроения, особено след като се втурнаха да дискредитират Кирил Петков с канадското му гражданство.

Врагът на моя

враг е мой

приятел

Щом ГЕРБ припознават Кирил Петков като основен враг, ако някой не иска ГЕРБ, веднага насочва своята любов към него. Към него се насочват и тези, които ИТН разочарова, защото ИТН даде тон в акцията за канадското гражданство.

Иначе професионалните социолози, които аз познавам, са свестни и добросъвестни хора, а не продажни шарлатани.

Социологията е точна наука и може да измерва доста добре към какви обществени феномени има отчетлив интерес. Но предвиждането вече си е чист маркетинг, за което трябват друг талант и познание.

Създаването на истинска представителна извадка, чрез която да се правят социологически измервания, е много важна задача пред българската държава. Толкова важна, колкото и изчистването на списъците от фантоми. Защото няма как една държава, общество или пазар да бъдат управлявани успешно, без преди това да бъдат детайлно изучени.

Например антиваксърските настроения, които вкараха партия в новия парламент, са феномен, който социологията би трябвало да измери точно, за да се вземат адекватни управленски решения, които може би щяха да струват по-малко от 20 000 човешки живота.