Коментар №1 на седмицата: Предателството на Европа към самата себе си
С тези редове няма да съобщя новина, няма да кажа нищо ново и кой знае колко необичайно - ще анализирам, от позицията на своя опит, факти и случки, които на всичкото отгоре не са нови и вероятно са добре познати на всички. Но не всички са направили разсъждения като моите, на основата на тези факти и случки.
В това е евентуалната ценност на моя текст. А е хубаво и винаги да си напомняме, че ценността се определя не от този, който създава едно произведение на мисълта или таланта, а от този, който го поема в душата си и го "потребява" - ценността се определя от наблюдателя на картината, от читателя на текста и така нататък...
И отново, за квадрилионен път ще повторя, че за папуасите-канибали в Нова Гвинея Мона Лиза - ако случайно им попадне - вероятно ще представлява идеална дъска за подпалки (защото тя действително е нарисувана върху тополова дъска). Ето такава ценност ще и придадат тези "потребители на изкуство".
И така.
Бяхме свикнали отдавна с факта, че американското кино, въобще - американското "масово изкуство" или "популярно изкуство" (но не откачения и доста интересен Попарт на словака от русински произход Анджей Вархола, известен на света като Анди Уорхол!)...се подиграва с европейското. С европейската култура, с европейските традиции, и най-вече - с европейската история.
Ще речете: "подиграва" е много силна дума: просто комерсиалното, масово изкуство (а можем ли да го наричаме "изкуство" въобще? - ето ви въпрос) се съобразява с вкусовете на "обикновения гражданин" или по точно - на "обикновения консуматор". Тук има един фин, извънредно коварен трик, който - ако не е част от конспиративен план - то поне чудесно може да се пригоди и да свърши работа на някой конспиративен план - произведенията на "масовото изкуство" не се съобразяват наистина със "средните вкусове на средния човек"...а, как да го кажем по-деликатно: съобразяват се с вкусовете на леко, малко, незабележимо по-"посредстеничките" представители на консуматорската маса! Тоест - неусетно Нивото се Занижава. Стадото не се води от средните, най-масовите овце, а от най-метилявите, най-анималистично и грубо казано. Много християнско, действително - Пастирът изоставя всички бели, посредствени, но що годе прилични овце, за да обърне внимание на загубилата се черна овца - нали така? Така и "масовото изкуство" не обръща внимание на вкусовете на лекарите и на инженерите, на образованите техници и четящите медицински сестри - а на идиотите и малоумниците, които едва сричат.
А ние си говорим за "медийно опростачване" (извънредно много мразя тоя израз, но тук е подходящ до немай къде!) Та то в Америка е Златен стандарт - ние тук просто едва едва се учим да го копираме!
Не че в Америка няма Сандънс фестивал на независимото кино, не че не се създават и велики произведения на независимото и "елитарното" или "авангардното" изкуството (все пак Йоко Оно винаги е живяла в САЩ) - но стигат ли те до "масовия потребител"? Като че ли - ха, категорично не!
И така - ако обичаме да опростяваме нещата (което не прави изводите ни съвсем погрешни, просто ги прави леко едностранчиви) можем да кажем: Ами те клетите американци си нямат история и затова им е много гот да направят филм за европейската история, или пък - основан на европейските велики легенди - да речем за Аргонавтите и Златното руно - и в него Орфей да е чернокож! Забавно. Пък и - триумф на политическата коректност и на тъй наречената Позитивна дискриминация (Обратна дискриминация) - да подтиснем тия, които са били подтисници преди - белите. Да им духнем под опашките. И може да продължим разсъжденията си така: Американците изпитват една дълбока и неосъзната завист към старата и мъдра Европа с огромното и историческо богатство и тази завист - защото е смътна и неосъзната - се превръща в безразличие, небрежно презрение и незачитане. Хоп - Тримата мускетари...и какво? - те скачат като Джеки Чан по сто метра с невидими въжета (същински Тарзани по бели гащи!), летят с летящи галеони окачени на балони с хелий, приличат на ковбойци от Дивия запад, Портос е пират (!) и тук там се появяват чернокожи положителни герои и жълтокожи нинджи - хем за джумбуш на "обикновения зрител", хем за малко повече "политическа коректност".
Да, в едни времена на горд изолационизъм, преди Теди Рузвелт да прокара своята политика на "голямата тояга", американците са имали основания да смятат Европа за едно надуто птиче лайно - с предвзетостта и, с мръсотията и, с ретроградността и, с чудовищната и жестокост (перверзна на фона на Моцартовите и Хайдновите изящества) - едно кърваво, украсено с дантели блато - кочина, в която войните и революциите не спират.
Но сега, все пак, Европа е нещо друго. Нейната женствена слабост и нежелание да се превърне в независима, строго гледаща света, готова да се защити и икономически и военно Сила е наистина донякъде жалко. Нейната любов към инфантилно-алчната игра наречена "Бюрокрация" също я дискредитира в очите на света. Но все пак Европа е истинската люлка на световната култура, на това, което наричаме Световна цивилизация, на етичните и естетически ценности - такива, каквито ги познаваме и живеем с тях сега.
Така че подиграването на Европа и особено на нейното културно наследство е всъщност начин да се преустрои света на ценностно и на ниво на нагласите - да се извадят стожерите му и да се заменят с нови - пластмасови или даже - виртуални.
Но ето че...
Аз гледам европейски, френски филм. С големи актьори - поне един от тях - световен актьор - Венсан Касел. Масово изкуство. Но когато е френско - аз, по навик - имам едно наум. Френското никога не може да бъде "масово" в смисъла, който влагат американците в тия думи. Френското, вярвам все още аз, е някак си по-изискано, "по-бутиково", то е винаги отзвук на музиката, идваща от думите и идеите на Монтен, Декарт, Русо, Волтер, Юго, Моне, Бретон, Сартр, Камю и още хиляди...
Гледам и не вярвам на ушите си. Д'Артанян е безличен позастарял младеж с неандерталоидни черти, Портос е представител на ЛГБТ! - гей или бисексуален (в краен случай), Венсан Касел - Атос е старец над шейсет, въпреки, че в романа на Дюма ясно се казва, че е на трийсет. Сюжетът няма нищо общо с Дюма - прилича на нещо средно между американски екшън и От местопрестъплението. Костюмите и декорът са откровено американо-ковбойски. Чудя се защо французите не са кръстили филма Стари стрелци или нещо подобно - помиарско-холивудско.
Естествено - не доглеждам филма. Просто си мисля (не че един филм може да послужи за генерални изводи) - но къде ли ще стигне Европа, след като сама, с такава лековата, курвенска готовност се подиграва с огромното си литературно и историческо наследство? До китайско-американски доминион?! Де да видим...
Най-четени
-
Галерия Как иноватори в “Балкантурист” измислиха леденото хоро на Йордановден
Тестват атракцията за първи път през 1973 г., за да забавляват екскурзианти от Чехословакия Данни за калоферския обичай има чак през 2003 г. ЮНЕСКО отхвърля ритуала като традиция
-
За тегавата 2024-а и новогодишната програма
Толкова тегава ми беше тая 2024-та, че даже новогодишната програма ми изглежда забавна. От
-
Галерия Веселина на Кирил Маричков - една любов на 40 години
Двамата се запознали на абитуриентския ѝ бал, а от красивите ѝ сини очи му омеквали коленете Като дете брат ѝ я излъгал, че песента "Веселина" е писана специално за нея “Весето е
-
Не ми се живее особено стар и грозен...
лежа с островърхи черни обувки до ръката ми ме гледа с кафяви очи бутилка джим бийм печката грее имам и храна - кашкавал не ми се живее особено стар и грозен - не е честно но навън притичва
-
Русия се готви за смяна на властта
"В Русия се води планомерна подготовка за "предаване на властта", подобна на тази, която бе реализирана през 2008 г. Като причина се посочва влошеното здравословно състояние на Путин"