Когато времето е мрачно, настроението на човек може да настръхне в неочаквана посока. Например да му хрумне...
Когато времето е мрачно, настроението на човек може да настръхне в неочаквана посока. Например да му хрумне да превежда лорд Байрон, както се случи с мен.
Ако съществува списък с 1000 неща, които не бива да правим в този живот, навярно, да се занимаваме с превод на Байрон, би трябвало да е някъде в първата стотица. Но когато Dimitar Stoyanovich ми предложи да напиша текст по темата "Любов по време на холера" за възкръсналото L'Europeo, не се сдържах и посегнах към списъка със забранените неща.
Историята е от едно лято, в което няма слънце и постоянно вали, навън върлуват всякакви напасти, болести и стихии, поради което компания от петима души е затворена във вила край Женевското езеро. От това ще се родят неочаквани сюжети. Начело на компанията е лорд Байрон, който е избягал от Англия и скандалите, започнали още преди развода с жена му, както и слуховете, че е имал кравосмесителна връзка със сестра си. Байрон е довел със себе си своя 20-годишен... лекар. Джон Полидори е симпатичен, но свръхчувствителен брюнет с докторат по медицина на тема "Сомнамбули". Във вилата към тях се присъединяват две тийнейджърки и един млад гений. 23-годишният поет Пърси Б. Шели води 18-годишната Мери Годуин, която по-късно с неговата фамилия ще стане известна писателка. Другото момиче - Клеър Клермонт е доведена сестра на Мери. Пърси е имал романтични моменти и с нея. Но Клеър е екзалтирано влюбена в Байрон и след това лято ще роди от него дъщеричка. Самият Байрон е привлечен от интелекта на Пърси Б. Шели, а Джон Полидори започва да ревнува лорда от всички едновременно и от всеки поотделно. Даже прави нескопосани опити да флиртува с Мери Шели, за да привлече вниманието на Байрон, но само провокира още повече перфидния му сарказъм и жаждата му да доминира над клетниците, попаднали в мрежите на диаболичното му очарование.
Тия петима души са принудени заради времето да останат затворени във вилата и да прекарват заедно дългите студени вечери край камината. Те са особен тип затворници на съдбата - всеки в някаква емоционална, интелектуална или сексуална връзка с някой от останалите.
Забавленията им се свеждат до разговори, алкохол, литература, секс и опиум. Не задължително в този ред. Навън се вихрят бури, а вътре витае летлив коктейл от ревност, презрение, ярост и копнеж.
Ще спестя всички подробности, които съм описал в статията за L'Europeo, но това е обстановката, в която Байрон обявява най-знаменития конкурс в съвременната литературна история. Всеки от присъстващите трябва да напише страшен разказ. И в тази мрачна клаустрофобична гениалност ще се роди нещо ужасяващо, нещо, което ще храни фантазиите на цели поколения след това.
Именно тогава Мери Шели създава Франкенщайн - една от най-известните истории за чудовища в литературата, която не е загубила зловещото си очарование и до днес. Но в полумрака на същата тази езерна вила ще се зароди още един сензационен принос. И той е дело на младия специалист по сомнамбули д-р Полидори.
Той ще напише разказа "Вампир", в който ще вплете черти от характера на самия лорд Байрон. Това именно е образът на вампира, с който съвременния свят живее.
Дотогава вампирите са част от народния фолклор. Описвани са повече като зомбита, които стават нощем от гробовете и нанасят някакви щети из селото, най-често на роднините си, които не са ги погребали както трябва.
Вампирът като очарователно зъл, образован, добре облечен и пътуващ по целия свят аристократ, сексуално убедителен прелъстител, отдаден на жестокост, за да задоволи тъмните си страсти, се ражда точно в разказа на Джон Полидори. И негов прототип е лорд Байрон.
После Брам Стокър ще се вдъхнови от този образ, ще почерпи идеи от него, доразвивайки тъмната харизма на графа-кръвопиец Дракула.
През ХХ в. Холивуд превръща образа в институция чрез великата игра на Кристофър Лий, за да стигнем до цялата съвременна вампкултура.
Генезисът на всичко това е в сумрака на езерната вила и мъчителните отношения на Байрон и Полидори в онова лято без слънце. (А защо няма слънце е друга интересна история).
Байрон пише същата тази 1816 година поемата "Мрак" и в контекста на цялата история дотук съществуващият превод на български ми се стори малко анемичен. Затова и направих мой превод:
На слънцето бе погасена яркостта/
Звездите скитаха из непрогледна вечност/
Без лъч, без път смразената Земя/
чернееше в безлунна бедност/
И все не идваше след утрото денят/
От страх мъжете изоставиха страстта...
*От фейсбук!
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха