Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Вече отдавна стана ясно, че пандемията COVID-19 се е превърнала в катастрофално събитие от планетарен мащаб. Изведнъж животът ни се изпълни със страх - излизане от вкъщи само в краен случай, и то с маска на лицето, постоянни сводки за заразени и починали в новините и социалните мрежи или репортажи за хора, които не са получили адекватна помощ в болниците. С последните мерки, предприети от правителството, към това се прибавят и затворени училища и университети, спрян достъп до ресторанти, дискотеки, фитнес зали и други места за развлечение... наистина една апокалиптична картина.

И така е навсякъде по света. Цели държави бяха блокирани, за да спрат разпространението на вируса, но експертите се опасяват, че милиони хора може да се заразят в следващите седмици и месеци, докато не успеят да се предпазят с все още недоставените ваксини. Освен това, докато се справяме със стреса и предизвикателствата на изолацията, вече се виждат първите признаци на настъпващата икономическа криза. Хиляди хора остават без работа и препитание, а това в съчетание с паниката на фондовите пазари е възможно да предизвика и други неблагоприятни ефекти като например очаквана вълна от домашно насилие.

А тъй като разпространението на коронавируса продължава,

не само християните,

а дори и невярващите са склонни да си задават въпроса: "Изпълнява ли пандемията библейските пророчества за страшен мор, който ще настъпи преди свършека на света?".

Ненапразно и

световните медии

напоследък обръщат сериозно внимание на религиозната гледна точка към ужасните събития, на които ставаме свидетели.

Някои от теолозите са на мнение, че тези, които търсят връзка между заразата и библейските пророчества, са провокирани от намирането на виновник.

През цялата история хората са търсили обяснения за неща, които са извън нормалните им разбирания. Така, въпреки че Бог често се явява като

наказващ с

“язва” или “мор”

обикновено за да даде някакъв морален урок, ние сме склонни да фокусираме гнева си и да търсим вината у конкретни хора.

Повечето християнски теолози са склонни да открият първото голямо отчуждение на творението в "грехопадението", както е разказано в "Битие". Не по-малко внимание в еврейските традиции се отделя и на историята на Ной и потопа.

Но едно от най-ранните сведения за "язви", част от които са и епидемиите, се намира също в Стария завет. В книга "Изход" Бог отприщва

поредица от наказания върху Египет,

когато фараонът не се вслушва в думите на Моисей да освободи поробените евреи.

В този древен разказ епидемията е изпълнявала две функции: тя е божествено наказание за несправедливост и показва победата в битката между египетските богове и еврейския Бог. В еврейските текстове вината е изцяло на фараона, който отказва да освободи робите.

В тази връзка постоянното позоваване на американския президент Доналд Тръмп за COVID-19 като за "китайския вирус" отразява подобно желание за намиране на изкупителна жертва. Друг е въпросът, че Китай по всякакъв начин се стреми да се разграничи от ролята си на първоизточник на заразата.

От своя страна духовните водачи на основните християнски вероизповедания засега се въздържат да свързват Светото писание с пандемията. Папа Франциск отдавна призова хората да следват препоръките на правителствата и здравните власти, за да предотвратят разпространението на коронавируса. Той направи изявлението си в момент, когато броят на новозаразените в Европа рязко се увеличава.

Признаци, че Светият престол отново се връща към

полукарантинен режим,

според Асошиейтед прес са както фактът, че скорошната обща аудиенция на папата беше в библиотеката, така и съобщението, че се затварят за посещения ватиканските музеи и Сикстинската капела поне до 3 декември. Миналата седмица Ватиканът обяви, че папата прекратява публичните аудиенции и ще отслужва литургии без присъствие на множество вярващи.

Руският патриарх Кирил също призова още през март хората да не посещават храмовете, а самият той се затвори под карантина заради контакт със заразени.

Протестантските деноминации са особено активни по отношение на предпазването от коварната болест. Архиепископът на Кентърбъри Джъстин Уелби още през април излезе с препоръки, които членовете на Англиканската църква трябва да спазват, за да запазят здравето и живота си. За да помогне на християните да разсъждават върху своята вяра и писания

в разгара на пандемията,

Англиканският алианс изготви поредица от библейски изследвания, наречени “Вяра по времето на COVID-19”. Тези препоръки са написани в консултация с библеисти, богослови и църковни лидери от цял свят.

В тази ситуация едно поне е сигурно: болестта не подминава и религиозните лидери - доказа го случаят със сръбския патриарх Ириней, който си отиде на 20 ноември, загубил битката с коварната болест. 

И все пак какво казва Библията за заразните болести?

Вероятно на някои може да се стори учудващо, но карантината също е

библейски принцип,

основан на любовта към ближния. Още в книга "Левит" на Стария завет се предписва онези, които са били заразени в древен Израел, да се изолират, за да не пренасят инфекциозни болести на други. Точно тази концепция стои и зад съвременните усилия за спиране на разпространението на епидемиите.

Откъс от Втората книга на летописите също предупреждава за епидемия:

"И Господ се яви Соломону нощем и му каза: чух твоята молитва и Си избрах това място за дом на жертвоприношения. Ако заключа небето и няма дъжд, ако заповядам на скакалци да изпоядат земята, или напратя мор върху Моя народ, и Моят народ, който се именува с Мое име, се смири, почне да се моли, да търси лицето Ми и се отвърне от лошите си пътища, Аз ще чуя от небето, ще простя греховете му и ще изцеля земята му"(2 Летописи 7).

В Библията има и други писания, където Бог наказва народите с болести за неподчинение. Един такъв библейски стих е в книгата на пророк Амос:

“Пращах ви мор, като египетския,

избивах с меч момците ви, като откарвах конете в плен, тъй че смрад от вашите станове се подигаше в ноздрите ви, - и при все това се не обърнахте към Мене", казва Господ (Амос 4:10).

Въпреки че коронавирусът не се споменава поименно в Светото писание, някои твърдят, че има пророчества и послания, които може да бъдат свързани с пандемията. Според Новия завет болестите са и един от знаците, които предвещават последните времена и завръщането на Исус Христос. В тази връзка често споменаван е и откъс от Евангелието на Матей:

"Защото ще се повдигне народ против народ и царство против царство; и на разни места ще има глад и трусове. Но всичко това ще бъде само начало на страданията"(Мат. 24:7-8).

Подобен разказ се намира и в Евангелието от Лука:

"Тогава им рече: ще въстане народ против народ, и царство против царство; на места

ще има големи трусове и глад,

и мор, ще има и страхотии, и големи поличби от небето" (Лука 21).

В тази връзка потребител в Twitter напомня и за най-красноречивия от тях: "Четиримата конници на Апокалипсиса, представляващи война, глад, мор и смърт, изобразени в Библията в "Откровение", най-вероятно са причината за този коронавирус в световен мащаб."

Книгата "Откровение" е последната от Книгата на Библията. Тя е написана от апостол Йоан и описва подробно пророческите му видения от последните времена. Сред неговите предсказания са предупрежденията за епидемия и мор. Най-известното от тези пророчества е:

"И видях, и ето

сив кон, и върху него ездач, чието име беше смърт;

и адът следваше подире му; и им се даде власт над четвъртата част на земята - да умъртвяват с меч и глад, с мор и със земни зверове".

На фона на всичко изброено забележително е, че известни богослови от цял свят отричат връзката с най-мрачните предсказания от Библията и препоръчват спазване на разумните мерки за ограничаване на заразата.

Какви са аргументите на теолозите, че пандемията не е знак за края на света, четете в печатното издание на "168 часа".