Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Оръжейният концерн ще конкурира "Тесла" с електрически прототип на "Москвич"

Aлан Лушников, който този месец придоби 75-процентов дял без една акция в "Калашников" чрез фирмата "ТКХ-инвест", трябва да осъществи стратегическата цел на президента Путин за излизане на концерна на пазара за гражданска продукция до 2025 г. Лушников трябва да осигури продажбите в света на разработения през 2018 г. от оръжейния концерн СV-1 пpoтoтип нa eлeктpoмoбил c peтpo дизaйн на "Mocквич", както и да произвежда собствена марка електрически мотоциклети, хранителни продукти и медицински изделия. Сред тях са лекарства, ваксини и респиратори, уреди за идентифициране на бактерии, термометри, спринцовки, роботизирани екзоскелети, рентгенови апарати, а също така джинджифил, фъстъци, артишок, боб и много други. Процентът на високотехнологичните граждански продукти в комплекса, който произвежда 95% от стрелковото оръжие в Русия, трябва да нарасне от 24 до 30% през 2025 г. и да достигне 50% до 2030 г.
Лушников трябва
да се справи
и със загубите
на концерна,
който е под американски санкции от 2014 г. заради анексирането на полуостров Крим от Москва и подкрепата за проруските сепаратисти в източните части на Украйна. Той придобива дела на заместник-министъра на отбраната Алексей Криворучко, който е сред високопоставените руски държавни представители, санкционирани от ЕС миналия месец заради отравянето на опозиционния лидер Алексей Навални. Останалите 25% плюс една акция са собственост на държавната корпорация за високотехнологична промишлена продукция "Ростех", която има блокираща квота при решенията. Цената на сделката не се оповестява официално, но според руски издания е около 1 млрд. рубли (близо 10,9 млн. евро).
Кой е човекът, на когото Кремъл “гласува” доверие
и трябва да поведе към конкурентоспособност и рентабилност натрупалия загуби военнопромишлен комплекс.
Алан Лушников е 44-годишен предприемач и бивш заместник-министър на транспорта на Руската федерация с ресор промишлената политика в транспортния сектор. Преди това е бил помощник на заместник-председателя на руското правителство Аркадий Дворкович и е отговарял по въпросите на транспорта: железопътни линии, пристанища, въздушен транспорт. Бил е член на съвета на директорите на холдинг "Шереметиево".
Роден е в Санкт Петербург, където завършва право и от 1997 до 2001 г. работи като адвокат, а след това като водещ специалист на ЗАО "Советник" в града. В продължение на пет години е юрисконсулт в Kinex-Holding LLC, Link-oil SPb LLC и главен юрисконсулт в Transoil LLC - компания на близкия до Путин бизнесмен Генадий Тимченко. След това преминава на държавна работа. Заема позицията заместник-ръководител на Федералната агенция за железопътен транспорт – "Рожелдор". Ангажиран е с реформата на железопътния транспорт. От февруари до август 2008 г. той изпълнява длъжността началник на отдела. От 2010 до 2012 г. е назначен за сътрудник на министъра на транспорта на Русия, по това време Игор Левитин. От 17 февруари 2017 г. до края на септември 2018 г. Алан Лушников заема поста заместник-министър на транспорта на Руската федерация. Освободен е по негово желание. Тогава Лушников казва пред журналисти, че напуска министерството, за
да започне кариера на рок музикант
Той е вокалист и пее на английски език в група Ctrl Band.
Що се отнася до финансовата информация за Лушников, има две негови декларации в публичното пространство - за 2016 и 2017 година, пише сайтът www.bfm.ru. Приходите му през 2016 г. възлизат на 4,6 млн. рубли (50,4 хил. евро), през 2017 г. – на около 4 млн. рубли (43,8 хил. евро).

Миналата година Лушников заедно с партньор създава компанията "Перспектива", която управлява активи във военнопромишления комплекс, включително Липецкия механичен завод и Изследователския институт по стомана. Според SPARK през 2019 г. приходите на "Перспектива" възлизат на 28 хил. рубли, а загубите – на 27 млн. (295 586 евро). В същото време през 2020 г. според представител на Лушников
“Перспектива” е имала печалба
А управляваните от нея компании в отбранителната промишленост показват увеличение на приходите и нетната печалба повече от два пъти.
На 29 октомври 2020 г. Алан Лушников става единственият участник в TKH-Invest LLC, която държи контролния пакет в "Калашников". Според руския в. "Комерсант" Лушников е придобил TKH-Invest LLC, контролираща 75% минус една акция от концерна чрез "Транскомплектхолдинг" АД (TKH). От вписването в Единния държавен регистър на юридическите лица от 29 октомври 2020 г. следва, че 50% от TKH-Invest LLC преминават в собственост на г-н Лушников, а другите 50% остават в собствеността на TKH-Invest LLC.
Преди това контролният пакет бе собственост на Алексей Криворучко, назначен за заместник-министър на отбраната през 2018 г., а до 2014 г. концернът е 100% собственост на държавната корпорация "Ростех". Руски медии пишат, че
Криворучко се е отказал, за да
няма конфликт
на интереси, тъй като министерството дава държавни поръчки на "Калашников". През май 2014 г. "Ростех" продаде 49% от Калашников за 1,3 милиарда рубли на компанията "Транскомплектхолдинг", която до ноември 2017 г. чрез TKH-Invest е била собственост на бизнесмените Алексей Криворучко (50%), Андрей Бокарев и Искандер Махмудов (по 25%). Тогава Махмудов и Бокарев продават своите акции в TKH-Invest и не са съсобственици на "Калашников".
Лушников не уточнява размера на сделката. Но според в. "Комерсант" цената на продадения пакет акции е 1 милиард рубли (10, 9 млн. евро). Събеседниците на вестника предполагат, че реалната цена е по-ниска предвид големите задължения на концерна.
На въпрос на Business FM за цената на сделката и произхода на парите новият мажоритарен собственик отговаря: "Както казах,
не мога да разкрия цената на сделката
но мога да кажа, че са използвани финансови инструменти, включително заеми". На въпрос как е решил да инвестира в този бранш, след като е бил дълго време анжажиран със сектора на транспорта, Алан Лушников отговаря: "Повече от година и половина работя в отбранителния сектор и познавам тази индустрия абсолютно добре. Второ, много аспекти в индустриите са донякъде сходни, по-специално регулирането на държавната отбранителна поръчка е много ясно и нормативно и от гледна точка на ценообразуването, поради което цялата тази система има много общо с тарифното регулиране".
Според "Комерсант" новият собственик
ще трябва да работи в трудна ситуация
при намаляване на държавната поръчка за отбрана и покупателната способност на страните - вносителки на оръжие, загубили значителна част от приходите от нефт и газ. Напоследък концернът "Калашников" претърпя значителни загуби. Нетната загуба на акционерното дружество според в. "Комерсант" през първите девет месеца на 2019 г. е 599,2 млн. рубли, а за първото тримесечие на 2020 г. - 1,1 млрд. рубли. Приходите на компанията са намалели 6,6 пъти - до 957 милиона рубли (10,47 млн. евро). Приходите от износ са намалели 93 пъти спрямо 2019 г. Задълженията са се увеличили от 12,36 милиарда рубли в началото на годината до 17,44 милиарда рубли (186,8 млн. евро).
Алан Лушников коментира пред изданието "Ъ", че
“Калашников” е многопрофилна компания,
която не само произвежда стрелково оръжие, но развива и нови технологии, в това число безпилотни летателни апарати, високоточни ракети и др. Според него руското оръжие е конкурентно на външните пазари и анализи показват, че покупките не зависят от икономическата криза. Новият мажоритарен собственик твърди, че ще развива гражданска продукция, в това число електротранспорт. През 2018 г. стана ясно, че производствената версия на руската е-кола CV-1 ще може да изминава 350 км с един заряд. От "Калашников” имат амбицията CV-1 да се конкурира с американската Tesla. По-рано "Калашников" демонстрира за първи път ферибот с въздушна възглавница за пътници и товари за граждански цели.