Откъде извират Мангъровците?
Преди си мислех, че разбираме колко всъщност сме тъпи, най-ясно в деня, когато излизат резултатите от парламентарните избори. Но после дойде COVID-19 и оттогава усещането ми за човешка глупост се променя с всеки изминал ден и достига нови и нови невиждани висоти.
Също така преди коронавирусът да долети от родината на заразите Китай, смятах просто, че любителите на конспирациите са едни екзотични хора с ниско усещане за власт и контрол върху живота, но пък за сметка на това с много силно развито въображение.
И все пак бях убеден, че те са малцинство от Червената книга. Безобидни за останалите. Далеч от всички нас, в своето паралелно пространство. В онези безметежни времена дори смятах, че доц. Мангъров е просто завеждащ детската клиника на Инфекциозна болница. Знаех, че митоманите са тормозени от усещане за незначителност и в същото време силно желание за уникалност и мощен порив да изпъкнат в обществото. Но все още по никакъв начин не можех да го свържа със скритите таланти на доцента.
COVID-19 обаче преобърна всичко.
Конспиративните теории, че “Бийтълс” никога не са съществували, Елвис Пресли е жив, а Грета Тунберг идва от бъдещето, за да спаси цивилизацията, започнаха да ми изглеждат хиперреалистични още през пролетта, когато се оказа, че цели 4 процента от жителите на Съединените щати са пили белина, за да се предпазят от коронавируса. И все пак тази макар и драстична глупост си беше презокеанска, твърде далечна и ми изглеждаше съвсем безопасна за нас, българите, които до този момент се ограничавахме до: “Вече всички знаят или поне усещат, че има нещо гнило в тази "пандемия" или най-смело: "Пандемията" продължава, защото, ако дребните душици си позволят да разберат какво се случва ще се побъркат от страх. Защото представите им за света ще рухнат заедно с вярата им в телевизора и демократурата. Огледайте се и ще ги видите - човекоподобни с маски.”
Втората вълна на коронавируса обаче взриви както статистиката с новозаразените, така и активността на конспираторите дори и в малка България. “Вирусът не съществува – това е енергия – химическа, електромагнитна, йонизираща, която причинява симптомите” гласи листовка от национален сбор за съпротива “Свети Георги Победоносец”, която бе разпространена в метрото в София във вторник. Докато се чудех дали националният сбор ще се яви и на парламентарните избори, още в същия ден около училища в центъра на града други революционери разхвърляха още по-амбициозни позиви: “Скъсай маската, преди тя да е задушила теб и детето ти! Убий 3, 4, 5G мрежата, преди тя да убие теб и близките ти! Искаш ли да бъдеш роб с маска на устата и чип в ръката и главата в електронен концлагер, или искаш да бъдеш свободен човек в свободен свят? Не се страхувай да дишаш без маска! С нами Бог!”
В едно свое есе испанският философ Хосе Ортега и Гасет казва, че в началото на XVII век е бил смятан за революционер всеки художник, който е рисувал натюрморти. Звучи нелепо в първия момент, докато не се досетиш, че преди изображенията с отрупани маси с цветя, посуда с плодове и дивеч всички картини са били единствено с религиозни мотиви.
Дали пък четири века по-късно противниците на маските и 5G мрежата не се чувстват така окрилени от неочаквания импулс да бъдат толкова дръзки, различни и оригинални от останалите? Колко ли скучен и еднообразен е бил животът им, преди да го осмислят с велика кауза в неочаквано сложен за обществото момент, което пък придава на героя им допълнителен драматичен заряд и необяснима вътрешна възбуда? Не е ли страхотно – вчера попръцкваше кротко пред компютъра, никому неизвестен талант, а днес – главен герой в световен блокбъстър!
Психическите смущения, объркването и недоверието в обкръжаващия свят се засилват според изследователите с подема в индустриализацията в началото на миналия век. Технологиите се развиват толкова бързо, че мнозина не могат да си обяснят процесите. А компютрите и достъпният интернет вече ги засмукват и центрофугират като в черна дупка. Засипани са от информация от всички посоки и във всички сфери. Всеки казус, колкото и далечен и световен да е, вече е на разстояние един клик с мишката. Те участват в световния ред, въпреки че не могат да асимилират всичко, да го филтрират надеждно и анализират критично.
В училище в последните класове днес учат тригонометрични функции, диелектрик в електростатично поле, химичен състав на надмолекулни комплекси, полимерно и модифициращо взаимодействие, свързано онагледяване и кросинговър, но не са обучавани изобщо на критично мислене.
Така в бързината съвременният свят ражда фабриките на обърканите души, откъдето днес извират Мангъровците...
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега