Епископ Вулфила създава буквите и превежда Библията по нашите земи
Думата “букар” означава книжовник и на готски, и на средновековен български език буквите и превежда
Живелият по нашите земи епископ Вулфила е велик просветител на германските племена и преводач на Библията на готски език. Според историята духовникът е син на гот и пленена кападокийска гъркиня. Християнско възпитание и гръцко образование Вулфила получил в семейството си и в младежките си години се сближил с готския епископ Теофил и през 341 г. станал негов приемник.
Около 348 г. Вулфила взел от император Констанций разрешение да премине Дунава и да се засели с паството си в Мизия. По свидетелство на църковния историк Сократ
Вулфила създал и
готските писмена,
за да преведе Свещеното писание на готски език. Съхранени са преписи от готския превод, в т.ч. знаменитият “Сребърен кодекс - Кодекс Аргентеус”, чийто текст е написан със сребърни и златни букви на пурпурен пергамент.
Линията на готското присъствие може да се проследи и по време на Първото българско царство. През втората половина на IХ век по българските земи продължава да има готи, готски анклави и готски книжовници християни. Школата на Вулфила, създадена от него в средата на IV век, в продължение на петстотин години продължава да е жива в Мизия и за това има един извор - Валахфрид Страбон, който е игумен на манастира Фулда. Той казва, че “когато братя бенедиктини посетиха българското царство (по времето на Борис І) с учудване откриха, че в град Томи (дн. Констанца в Румъния) продължава да има библии и литургии на нашия, на немски език”. А тогава Томи се намира в географския център на българската държава и на Борис ІI, а по-късно и на цар Симеон.
Но още преди това имаме податък и той е в житието на св. Кирил - според текста той посещава Крим - има мисия при хазарите и тогава открива евангелие и псалтир с “роски букви” (или рушки, руски).
За тези “роски букви” има дълъг спор дали са готски, или някакви други, докато преди няколко години руският археолог Андрей Виноградов откри графити с азбуката на Вулфила и на готски език върху камъни от базилики в Крим от IХ и Х век. Така вече може да бъдем сигурни, че
свети Кирил в Крим
открива готската
писменост
и готския превод на Библията на Вулфила. А след това неговите ученици, когато създават кирилицата у нас, имат около себе си като автохтонно християнско население готски общини с духовници с традиция от няколко столетия.
По този начин може лесно да се обясни и защо точно тези писмена, а не глаголицата се налагат масово по българските земи - просто са приличали много на вече употребяваната от столетия в района готска азбука.
А в самата кирилица има няколко букви и най-вече буквата “Б”, която графемно много наподобява на тази на Вулфила. Друг много важен критерий са имената на буквите. Единствено и само в готската азбука и в кирилицата и глаголицата първата буква се казва “ази” - при нас в славянската азбука е “ази”, а при Вулфила е “азе” -
дума, с която се
назовават боговете
на готите
Втората буква при Вулфила носи името “бирканен”, което значи брези, но означава и дървета изобщо. В кирилицата втората буква се казва “буки”, което значи букове, но също означава и дървета. Другата податка в българския език е самата дума “буки” за буква, което е директна заемка от готски. У Черноризец Храбър в неговия трактат “За буквите”, когато става въпрос за младите ученици, които учат азбуката, той говори за “букарчетата” - младите книжовници, а всъщност на готски “букарайс” (букар в ед. ч. на готски) означава книжовниците. Тоест думата букар и в двата езика - и на готски, и на средновековен български означава книжовник - още едно доказателство, че и едните, и другите книжовници са работили съвместно през IХ век.
“Ако на ученици в началното училище се даде следното упражнение - азбуката на Вулфила, гръцката азбука и кирилицата една до друга, да кажат между кои две има най-големи съвпадения, и веднага ще се види, че между готската и кирилицата. - обяснява д-р Милев - Защото има няколко букви, които съвпадат в готската азбука и в кирилицата, а ги няма в гръцката. За да не минаваме в друга крайност обаче, трябва да кажем, че и двете са направени въз основа на гръцката азбука, на гръцкото унциално писмо. Това, че създателите на кирилицата ползват готската азбука на Вулфила, не значи, че не са ползвали и гръцкото унциално писмо. И това е нормално - когато човек прави нещо ново, винаги ползва няколко модела, които компилира. Това е една позната азбука и чисто практически учениците на Кирил и Методий виждат, че
азбуката на Вулфила
е много по-лесна за
усвояване
от учениците, отколкото глаголицата, която трудно се пише и трудно се чете. Затова кирилицата се налага тук заради близостта ѝ до готската азбука и поради немалката част от готско население в новата българска държава на Дунава. Тя е по-лесна за използване в литургията и във всекидневния живот. Докато глаголицата остава векове наред като азбуката за най-грамотните и духовно просветените.
Заложеният в нашата наука модел засяга и най-изявените ни историци между двете световни войни - Васил Златарски и Петър Мутафчиев.
През 30-те години на ХХ век Ганчо Ценов, българин, завършил Берлинския университет, започва да се занимава с темата за готите. За да защити тезата си за автохтонния български произход, войнстващият дилетант издава книга, в която казва, че българите са готи, а те пък са траки и т.н. Това явление е познато по-късно като “ганчоценовизъм”. Логично Мутафчиев и Златарски се разграничават и с аргумента, че тезите му са ненаучни, не го допускат до асистентското място, за което той кандидатствал в университета, а той започва да ги съди.
В кръга на Мутафчиев и Златарски са и най-бележитите ни археолози - проф. Богдан Филов и проф. Тодор Герасимов. През 1936 г. започват българо-германски разкопки в плевенското село Садовец и в двете крепости край река Вит са намерени следи от готското присъствие - фибули, катарами... Бедата е, че по-чисто идеологически причини готите с цялостния си принос към европейската цивилизация, за разлика от франките и саксите, били любимото германско племе на нацисткия режим. Затова самият Богдан Филов се е страхувал, че ако продължат да се откриват находки за готското присъствие с това темпо, нацистите могат да решат да ни направят протекторат - по подобие на Словакия, както е споделяла покойната проф. Василка Герасимова.
“Горките готи - казва д-р Росен Милев, който е завършил Хумболтовия университет в Берлин и е д-р на философските науки на Залцбургския университет - защото никой не знае кой ще ги обича и кой няма да ги обича. Разкопките тогава са били част от официалната политика на Третия райх. Те правят такива и в Испания и Италия. Дори и на Кримския полуостров е имало съветско-германска експедиция още преди 1939 г., когато е подписан пактът Рибентроп - Молотов. А през 1941 г., когато започва войната, самите германски археолози са пленени там.”
В тоталитарния период темата е умишлено забравена.
Първия призив за
признаване на готите като
част от българската
народност
отправя големият приятел на България акад. Дмитрий Лихачов в речта си на международния конгрес по българистика в София през май 1981 г.: “Обединената духовна енергия на траки, славяни, готи и българи създава средновековното културно чудо, което аз наричам “държава на духа”. Но тогава никой не иска да чуе неговото послание. След това този пасаж е “изпуснат” в публикуваните материали на конгреса.
За съжаление, не са малко и доказателствата, че за да избегне “неудобните” готи, родната историческа наука е манипулирала изворите. Така например масово в българските книги и учебници се говори за “славянския княз Драгомир”, който бил нещо като “външен министър” на хан Крум и страшният български владетел го изпращал на мисии в Константинопол. Дори в наши дни има и село у нас, кръстено на предполагаемия велможа. Но всеки, който си направи труда да намери оригиналния текст на византийския епископ Теофан Изповедник, ще види, че
видният болярин се казва
Даргамер - име,
характерно за готите
Към всичките неблагополучия трябва да прибавим и сходството на името им с това на тракийското племе гети, откъдето също идват много обърквания за историците.
“Малко след като тръгна нашият Готски изследователски проект през 2002 г., умишлено група дилетанти, свързани с бившата ДС, започнаха да пускат в публичното пространство книги и статии, в които с измислени аргументи готите бяха обявявани за гети, т.е. траки, а не за германи, за да се обърка обществеността в представата си за готите”, разказва Росен Милев.
Друг е въпросът, че в Късната античност по нашите земи не може да не е имало синтез между траки, в частност гети и готи. Ненапразно готският историк Йорданес също смесва крал Бериг от готската митология и Залмоксис от тракийската. Затова има думи от тракийски произход в превода на Библията на Вулфила. Те са изследвани още от Якоб Грим, единия от братята Грим, който още през 1848 г. издава “Готски глосар” - индекс на готските думи въз основа на преводите на писмените паметници на готски, които съществуват. В предговора си той казва, че има около 40 думи в превода на Вулфила, които не са от гръцки, латински, германски, арменски или еврейски произход, и предполага, че те са от езика на траките, където Вулфила е живял. Най-показателната от тях е детелина - “тетелайс” на готски.
В същото време според видни езиковеди много думи в българския и други славянски езици, между които такива основни понятия като княз, крал, гайда, хижа, шлем, броня, кладенец, ведро, стадо, бук, дъска, влах, вехт и др., са заемки от готски. Дори названието “готин”, употребявано и в наши дни, не е някакъв “сленг”, както си мислят много хора, защото точно по този начин в старобългарските хроники са наричали готите или хората от такъв произход. Имената на реките Дунав, Струма (срвн. старовисоконемски Stroum - река), Росица (Росита) и дори вероятно наименованието на старата ни престолнина Търновград също имат готски произход.
Известни хронисти от ХII, ХIII и ХIV век, като Самуил Анийски, Михаил Едески, Анонимния Дуклянски презвитер, както и видният наш книжовник Григорий Цамблак също недвусмислено говорят за готи по българските земи.
Археологическите находки, които свидетелстват за готите по нашите земи, също са много. В книгата си “Готите в България” (която е под печат) най-изтъкнатият ни специалист по археологическа картография проф. Румен Иванов е отбелязал цели 118 обекта на територията на цялата страна, в които са намерени готски артефакти - фибули, катарами, мечове, обеци, излъскана сива керамика и др.
Съвсем неотдавна, при разкопките си в началото на 2002 г., Тодор Балабанов успява със сигурност да датира готското присъствие в ареала на аула на хан Омуртаг до село Хан Крум. Неговите проучвания показват, че това е готски ариански епископски център, като под една от могилите в района е открита голяма църква. Ученият предполага, че тя е на готския епископ Вулфила.
Освен това
има цели 33 готски светци в
българския православен
календар:
свети Сава Стратилат, свети Сава Готски, свети Никита Готски Целебник, свети Йоан Готски, свмчц. Ина, Пина и Рима и др. Прословутите скални манастири в Североизточна България също са създадени от готски монаси още през IV-VI век.
Школата на Вулфила, създадена от него в средата на IV век, в продължение на петстотин години продължава да е жива в Мизия и през втората половина на IХ век и за това има един извор - Валахфрид Страбон, който е игумен на манастира Фулда. Той казва, че “когато братя бенедиктини посетиха българското царство (по времето на Борис ІI) с учудване откриха, че в град Томи (дн. Констанца в Румъния) продължава да има библии и литургии на нашия, на немски език”. А тогава Томи се намира в географския център на българската държава и на Борис І, а по-късно и на Симеон.
Добрата новина е, че все повече наши учени - и историци, и археолози, които не са обременени от идеологическите изкривявания в миналото, се занимават с темата.
Принос на българските учени е и хипотезата, че епископ Вулфила по всяка вероятност не е бил арианин, както се смяташе преди, а е православен християнин. Окуражаващото в тази насока е, че преди 70-те години на ХХ век подобен беше и случаят с траките, за чието значение за формирането на българската народност вече никой не спори.
Най-четени
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Диктатура на тъпоглавите
У нас тлее разлом, потиснат и нерешен, неизговорен и изопачен За превратностите на съдбата се замислих. Дивашката реакция на театрална пиеса, от една страна, е обида за изкуството
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия На 10 ноември Тодор Живков дреме по време на преврата
Костадин Чакъров: Не беше изненадан, по предписание на правителствени лекари винаги спеше следобед Наричал приятелите си от Политбюро цеховите майстори от задругата “Боже
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър