Който владее Истанбул, владее Турция
Който ме познава, знае, че наричам Града само и единствено Цариград или най-много Константинопол.
Но днес е различно.
Защото днес Истанбул гласува за кмет за втори път, след като диктаторът Ердоган отмени победата на опозицията.
Защото който владее Истанбул, владее Турция.
А интересът на България е Турция да бъде управлявана от провевропейски и прозападни настроени политици, а не от ориенталски тирани.
Били ли сте някога в Цариград?
Виждали ли сте кубето на „Св. София“, построена от Юстиниан през 537 г.?
А един от четирите египетски обелиска в Европа, дето е отсреща?
А всичко онова, което ни напомня, че сме наистина във Вечния град, Новия Рим?
Всичко това вече го няма за нас. Не, че не е там, напротив – там е, както е било през последните поне 1500 години, че и повече.
Но за нас не е там, защото свободата да ядем балък-екмек на пристанището на Златния рог, бщнк беше отнета. Отиде си за дълго.
И не си тръгна ей така с опита за преврат, а си отиде бавно и пред очите ни, докато забрадените като нинджи по салафитски маниер жени започнаха да стават мнозинство след 2011 г.
Тръгна си, докато турският народ бавно и последователно избираше всеки път да бъде управляван от човека, който без свян обяви, че „демокрацията е влак, от който може да слезеш, когато стигне някоя гара“; който без притеснение денонсира Европейската конвенция за правата на човека, уволни хиляди декани и ректори, уволни десетки хиляди учители; който не спря привържениците си да обезглавяват войници; който получава подкрепата на народа за връщане на смъртното наказание.
Тръгна си спокойствието, което имахме да се разходим по стъргалото на многомилионния град „Истиклял“ и да пием чай на площад „Таксим“, да видим безмерно красивите мозайки на църквата „Хора“, да слезем в подземния свят на Цистерните на Юстиниан…
Най-страшно е, обаче, че вече става на практика невъзможно да идем на поклонение в родното място на съвременната българска нация – „Св. Стефан“ на брега на Златния рог.
И ако има нещо, което българската държава трябва да пази като зениците на очите си, това е паметта за българската общност в Цариград.
Пиша всичко това, защото Цариград ми липсва. Липсва ми срещата с Юстиниан и неговите наследници, с Теодосий и синовете му, с красивите светци в църквата Хора, Юстиниановата цистерна, Генуезкия квартал...
Затова се надявам с победата на опозицията днес в Истанбул (за втори път го наричам така в този пост) да се върне възможността да видя отново Града.
Снимка: Св. София без минарета.
Когато я видях за пръв път преди 12 години, се разплаках от щастие.
И всеки път се вълнувам, когато пристъпвам през праговете, които са прескачали императорите на Христа.
И не, за мен "Света София" не е музей, а е храм - храм на всички, които обичат Града.
P.S. Снимката е направена от мен през последното ми посещение на Града през 2014 г.
*Коментарът е на Емил Джасим във фейсбук
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха