Търсят се нормални хора
Един самохвален писател нападна едно кротко тв шоу, докато масовата аудитория следеше други грозни скандали
Един скандал във фейсбук през миналата седмица мина незабелязано. Вместо да гърми и оттеква от урва на урва поне две седмици, да го продължават в медиите с гръмки заглавия и експертни позиции, ехото му заглъхна безславно още същия ден, като спомен от междубалконска караница.
С две думи, писателят Калин Терзийски стръвно нападна предаването “Търси се”. Отначало се почувствал поласкан от поканата да бъде главен герой в тв очерк, но след записа минали две-три седмици, а
огорчението и
обидата не го
напускали
Продължили да го човъркат. Влачейки натежалото си неудовлетворение, най-сетне седнал и написал: “Двете водещи, напълно в стила на новата, все по-тъмно пожълтяваща журналистика, журналистиката на долните гащи и на пикантните подробности, на “това искат хората” - започнаха с клишетата: Вие кога бяхте най-зле? Вашите демони, алкохола имаме предвид... Кога бяхте най-близо до ръба? Вие на ръба ли живеете? Как спряхте? Вашите провали... На кого бихте се извинили?
Стана ми действително неприятно. Дадох си сметка за миг: “Ето - аз съм писател. Имам 23 книги зад гърба си. Три само за последната година. Животът ми за последните две години (в които не пия и капка алкохол) е един непрекъснат писателски и творчески труд. В тия две години съм нарисувал и куп картини, написал съм стотици статии, борил съм се за благородни каузи.”
Има още много, на половин метър се е разпрострял, сума ти горчилка е пролята: за това, че Хемингуей и Фокнър също никога не са преставали да пият, умрели са от алкохолизъм, но това не е спряло полета на таланта им, че неговите книги се четат на 10 езика по цял свят, че и Сашо Диков не е особено умен, че по-пълната от двете водещи е озлобена от външността си, че българската журналистика е меркантилна, народът е деградирал, интересува се само от жълтото…
Към финала вече става влажно: “От всичко, което казахте и поискахте да кажа аз - аз трябваше да изляза просто един нещастник, който е спрял пиенето.
И сега би трябвало да има гузна съвест... По-пълната от водещите, некрасивата жена с едър нос, съвсем се вбеси и каза, че съм неблагодарник...” Както можеше да се очаква,
водещите
реагираха с
уважително
сдържан текст,
с който обясниха, че към Калин Терзийски са подходили като към всички останали гости, но не е имало начин да подминат темата за алкохола, след като самият писател я е ползвал години наред като част от интелектуалния си пиар. И на това място драмата пресъхва, обединени творци не се надигат, медийната гилдия не излиза на протест, фалшивите компромати на Елена Йончева са сто пъти по-интересни, Земята продължава да се върти.
Но все пак тази история, колкото и дребнава да е, носи своите поуки. Най-малкото, защото досега никой не е вадил нож баш на “Търси се”. То е като безопасна игла, изпълнено с позитивизъм, ласкателства, споделени чувства, спонтанни разплаквания, не по-долу от роман на Джаки Колинс или модно списание. Спокойно и мило е, няма претенции за разследваща или новинарска журналистика. Калин Терзийски е първият засега, повдигнал публично въпроса за смисъла на неговото съществуване. То е все едно да питаш защо ги има филмчетата за живота на холивудските звезди или за сложните отношения в колониите от термити по време на буря. Не ти харесва? Мини на друг канал, шоубизнесът е голям, има за всички.
Според хора като този самохвален писател обаче водещите на развлекателни предавания не са журналисти, а преследвачи на жълти новини, безскрупулни бракониери на човешки съдби. Понеже си мислят, че е лесно. Точно както тийнейджърките си представят, че и те могат да правят шпагат като златните момичета.
Профанската
представа за
журналистиката
не извинява нейните недъзи, разбира се, но е показателна за качеството на общественото мнение. Точно в същия момент, в който Терзийски се жалва от неудобни въпроси в кротко шоу, масовата аудитория следи грозните скандали на “разследващата журналистка” Елена Йончева. Че е “разследваща”, няма съмнение, въпреки че не е разследвала съдружника си, банката, нито собствената си фирма, нито офшорката, от която е получила близо милион лева кредит.
Калин Терзийски никога не е излизал с позиция по теми, които не засягат директно бита и писателската му работа, отношението му към медиите се формира само и единствено на лична егоистична основа. По същия начин разсъждава и по-голямата част от останалата аудитория, независимо дали композира, изобретява или просто върти геврека.
Той щеше да вдигне повече прах, ако беше взел отношение по актуалните новини – редно ли е президентът на държавата да адвокатства на Йончева,
остава ли
журналистът
независим,
след като е избран за депутат, докъде се простира професионалната независимост и откъде започва партийната принадлежност, има ли отношение към кариерата ѝ фактът, че е била партньор в живота на действащ министър-председател…
За едно нещо все пак Терзийски е прав - журналистиката не трябва да върви след вкусовете, а да ги създава. Участниците в най-гледаното риалити стават все по-пошли и прости и когато попиташ защо, ти отговарят, че зрителите искат да гледат хора, в които виждат себе си. А не е ли по-логично да им вдигаш летвата, канейки личности, които дават положителен пример, не идиоти, които мислят, че Брюксел е столица на Германия, а такива, от които могат нещо да научат? Интелигентите започнаха да свалят рейтинга от момента, в който медиите
решиха да
поддържат
вкусовете на
простака
Когато подклаждаш самочувствието на ниската образованост и липсата на елементарно възпитание, получаваш посредствена критика от дървени философи и неосъществени творци.
Усещането, че си специалист по всичко, е не по-малко абсурдно от самочувствието да нападаш заради личното си неудовлетворение. И в двата случая общественото мнение е изкривено, а липсата на нормални хора изглежда все по-отчайваща.
Най-четени
-
Въпреки старанието ми...
Въпреки старанието ми все още има и някакви хора, които ме харесват. От
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г