10 000 продадени карти по лев за столичния транспорт до обяд
Столичната община пусна за първи път днес т.нар. "зелен билет", който е всъщност еднодневна карта за всички линии за 1 лев - 4 пъти по-евтина от действащата. Целта е да се стимулират столичани да слязат от колите си и да ползват градския транспорт. От сутринта до 13 ч са продадени над 10 000 билета.
Това отчете кметът на столицата Йорданка Фандъкова на 20-ия рожден ден на метрото.
На 28 януари 1998 г. Стефан Софиянски, който днес бе официален гост на събитието, пуска първите 5 станции с обща дължина 6,4 км.
Зелените билети ще важат при реални превишения на праховото съдържание с над 200 микрограма в два последователни дни на поне две от станциите, измерващи чистотата на въздуха.
Снощи до късно работиха колегите, за да изчислят вчерашните превишения и да може моето решение да бъде законосъобразно. Но така или иначе, въпреки че прогнозата за днес беше по-добра, все още не се е реализирала, и аз мисля, че съвсем навреме въведохме билета. В дните, в които важи, трябва да го продават и на касите, и шофьорите в транспорта, предупреди кметът.
В последните 3-4 дни се получи по-сериозно превишение на нивата на фини прахови частици - не само в България, но и в цяла Източна Европа, каза Фандъкова, която следи картата на региона.
"Каквито и мерки да предприемем, ако все повече хора не се включат лично в тези инициативи, трудно ще можем да се справим с това предизвикателство", напомни тя.
Наред с кратко-, общината има програма и с над 100 дългосрочни мерки, една от които е строителството на метрото.
До този момент около 340 000 души дневно ползват метрото, като това помага да се спестяват около 75 000 тона вредни емисии годишно. С пускането на третата линия на метрото те ще са вече 90 000 тона.
Фандъкова благодари на премиера Бойко Борисов за приноса му в изграждането на подземната железница, но също и на всички кметове на София, всички правителства, всички строителни инженери и архитекти, които са работили за това, и най-вече на шефа на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев. Тя напомни и за огромния принос на Европейската комисия, която е поставила софийското метро в първата десятка на най-добрите инфраструктурни проекти, финансирани с европейски средства.
Транспортните оператори имат готовност при прекалено интензивно ползване на градските линии да увеличават колите. Така заради големия интерес днес, вече втори поред уикенд, и по двете линии на Витоша днес са пуснати по 4 допълнителни автобуса.
Третата линия е на нивото на най-модерните в света, обясни инж. Братоев. След 2 г. потокът ще се увеличи със 130 000 пътници, а когато се завърши цялата ще достигне половин милион пътувания дневно.
