Без коли за тези мръсни джигити, пенсионерите. Да стават пешеходци, че да мрат по-лесно. Това ли искаме?
Третата възраст - смъртна заплаха на пътя, тежест за бюджета или удобен виновник за липсата на манталитет
НАПОСЛЕДЪК, като зле маскиран маргинал за Хелоуин, отново се прокрадва идеята, че възрастните участници в пътното движение са рискови и трябва да има особено отношение към тях. Тезата, че хората над 64 г., които сядат зад волана, са опасни, не е от вчера. Винаги когато имаме проблем с жертвите по пътищата, от немай-къде се появяват данни, че дядовците и бабите са глухи, забравят и могат да предизвикат катастрофа.
Подгряването започва с това, че често стават жертви като пешеходци, което е факт. От началото на годината 98 души от третата възраст са загинали, защото са блъснати на пътя, 92-ма от тях са пенсионери. След това -
да ги
сваляме от
колите, ако
предизвикат
катастрофа
И по каква логика?
Но дали хората над 64 г. зад волана са толкова опасни, колкото други възрастови групи? И защо трябва да дискриминираме пенсионера, като го лишаваме да кара кола, ако предизвика катастрофа? И не трябва ли това да важи за всички, ако стане валидно за третата възраст?
Превишената скорост и алкохолът. Това са причините, заради които хората се размазват между ламарините. Толкова пъти е повтаряно, че вече никой не му обръща внимание.
В тази клета, пълна с бюрократи и корумпирани чиновници, държавица рядко ще видите пенсионер да лети със старата си бричка над позволената скорост. Или да изпреварва като луд. Може би точно защото държавицата е такава. Щастлив пенсионер на Запад може. Или в Япония. Там, като приключат трудовия си път, хората си купуват спортни луксозни лимузини, с които може да се кара бързо. А тук ги карат келемета и комплексари, които убиват себе си, пътниците до тях и други невинни жертви.
Дядовците и бабите са глухи, ще кажете, не виждат, трудно фокусират или карат бавно и могат да станат причина друг да ги удари отзад. Окей, но по-рискови ли са тези физиологични фактори на възрастния човек от поведението на младия човек, който
сяда зад волана
пиян, надрусан
или превъзбуден
от това, че колата му може да лети по-бързо от другите?
Защо за старите да има специални рестриктивни условия, а за младите - не?
Всеки, виновно причинил катастрофа, трябва да минава на обучителни курсове, ако иска да му върнат книжката. Друг е въпросът, какъв е профилът на виновните причинители на катастрофи.
Сигурно в Пътна полиция го правят, но не е обявявано. Примерно - мъж на възраст от 18 до 27 г., със средно образование, от град с население 15-20 хил. души, със среден месечен доход от 650 лв. и пр. Тогава и контролните органи, и медиите ще знаят към кого да насочат действията и посланията си, за да се ограничат жертвите по пътя. А не да сочим с пръст пенсионера и да казваме: “Нафталините са глухи, слепи, карат брички и може да предизвикат инцидент”.
Тези дни някой беше постнал във фейсбук нещо много вярно в следния дух - за пожара в Кресна виновен е пастир, за палежа на тютюневите складове в Пловдив - клошар, за трагедията в Хитрино - машинистите, за наводненията в Бургас - синоптиците и т.н., а за “Белене”, “Южен поток”, “Мариците”?
С пенсионерите е същото. Лесно е да отклоняваме вниманието с възрастния шофьор в старанието си да търсим поредната причина за големия брой на катастрофите и жертвите.
Или корупцията в Пътна полиция, или това, че съдът отменя актовете и има чувство за безнаказаност. И по-рядко се говори, че сме необразовани и невъзпитани, че пътната ни инфраструктура е зле, ако щете. Истината е, че манталитетът ни пречи да намалим катастрофите по пътищата. Има една национална стратегия, съобразена с европейска такава, според която от 2010 до 2020 г.
трябва да
намалим убитите
по пътищата
наполовина - 385
Сега са по 700 на година. Някои държави в ЕС успяха. Други като нас - не. Истината е, че и до 2030 г. няма да стане. Това е като да си пожелаем да намалим корупцията. Знае се, че от 16 млрд. лв. бюджет на година, по различни схеми се отклоняват, да не кажем, че се крадат, 1 - 1,5 млн. лв. И за това ли са виновни пенсионерите? Мръсниците те, дето стават все повече, защото нацията застарява. Освен, че тежат на бюджета с пенсиите си, предизвикват и катастрофи. Да мрат, разбира се, по пътищата, но ако може да се разхождат по-често по пътното платно пеша.
Нищо, че със сигурност виновно причинилите инциденти на пътя дядовци и баби са нищожна част от всички други възрастови групи.
Коментаръг е от "24 часа"
Най-четени
-
Секретно Как Живков наказа певицата, която му отказа
“Все едно да се изплюя на себе си - така го чувствах”, споделяла обречената на забрава естрадна звезда В наши дни малко хора си спомнят за поп певицата Маргарита Димитрова
-
"Зеленият" хладилник на Айнщайн
Гениалният физик обединява сили с Лео Силард да спасят хората от фаталния "убиец" в домовете им, но приятелството им стартира обратното броене до създаването на първата атомна бомба На 47 години той
-
Галерия Ресто от 80 стотинки можеше да остави Гунди жив
На погребението ги изпраща невиждана манифестация - над половин милион българи. Паника в БКП, уволняват вътрешния министър Тормоз за семействата след трагедията
-
Галерия Никой не избра Доган в родното му село, Пеевски взе 240 от 245 гласа в секцията, където гласува
"Алианс за права и свободи" спечели изселниците и е първи в Разград "Новото начало" взе Кърджали и Шумен Младото ДПС вдигна резултата на старите с 4000 гласа в София - област, втора сила е в Хасково
-
Филмът за Гунди е №1 в момента, а не свинщината в политиката
Още няколко думи по темата „Гунди". Филмът очевидно е огромно събитие и пълни салоните с такова количество зрители, каквото българското кино не е виждало в последните 30 години