Без коли за тези мръсни джигити, пенсионерите. Да стават пешеходци, че да мрат по-лесно. Това ли искаме?
Третата възраст - смъртна заплаха на пътя, тежест за бюджета или удобен виновник за липсата на манталитет
НАПОСЛЕДЪК, като зле маскиран маргинал за Хелоуин, отново се прокрадва идеята, че възрастните участници в пътното движение са рискови и трябва да има особено отношение към тях. Тезата, че хората над 64 г., които сядат зад волана, са опасни, не е от вчера. Винаги когато имаме проблем с жертвите по пътищата, от немай-къде се появяват данни, че дядовците и бабите са глухи, забравят и могат да предизвикат катастрофа.
Подгряването започва с това, че често стават жертви като пешеходци, което е факт. От началото на годината 98 души от третата възраст са загинали, защото са блъснати на пътя, 92-ма от тях са пенсионери. След това -
да ги
сваляме от
колите, ако
предизвикат
катастрофа
И по каква логика?
Но дали хората над 64 г. зад волана са толкова опасни, колкото други възрастови групи? И защо трябва да дискриминираме пенсионера, като го лишаваме да кара кола, ако предизвика катастрофа? И не трябва ли това да важи за всички, ако стане валидно за третата възраст?
Превишената скорост и алкохолът. Това са причините, заради които хората се размазват между ламарините. Толкова пъти е повтаряно, че вече никой не му обръща внимание.
В тази клета, пълна с бюрократи и корумпирани чиновници, държавица рядко ще видите пенсионер да лети със старата си бричка над позволената скорост. Или да изпреварва като луд. Може би точно защото държавицата е такава. Щастлив пенсионер на Запад може. Или в Япония. Там, като приключат трудовия си път, хората си купуват спортни луксозни лимузини, с които може да се кара бързо. А тук ги карат келемета и комплексари, които убиват себе си, пътниците до тях и други невинни жертви.
Дядовците и бабите са глухи, ще кажете, не виждат, трудно фокусират или карат бавно и могат да станат причина друг да ги удари отзад. Окей, но по-рискови ли са тези физиологични фактори на възрастния човек от поведението на младия човек, който
сяда зад волана
пиян, надрусан
или превъзбуден
от това, че колата му може да лети по-бързо от другите?
Защо за старите да има специални рестриктивни условия, а за младите - не?
Всеки, виновно причинил катастрофа, трябва да минава на обучителни курсове, ако иска да му върнат книжката. Друг е въпросът, какъв е профилът на виновните причинители на катастрофи.
Сигурно в Пътна полиция го правят, но не е обявявано. Примерно - мъж на възраст от 18 до 27 г., със средно образование, от град с население 15-20 хил. души, със среден месечен доход от 650 лв. и пр. Тогава и контролните органи, и медиите ще знаят към кого да насочат действията и посланията си, за да се ограничат жертвите по пътя. А не да сочим с пръст пенсионера и да казваме: “Нафталините са глухи, слепи, карат брички и може да предизвикат инцидент”.
Тези дни някой беше постнал във фейсбук нещо много вярно в следния дух - за пожара в Кресна виновен е пастир, за палежа на тютюневите складове в Пловдив - клошар, за трагедията в Хитрино - машинистите, за наводненията в Бургас - синоптиците и т.н., а за “Белене”, “Южен поток”, “Мариците”?
С пенсионерите е същото. Лесно е да отклоняваме вниманието с възрастния шофьор в старанието си да търсим поредната причина за големия брой на катастрофите и жертвите.
Или корупцията в Пътна полиция, или това, че съдът отменя актовете и има чувство за безнаказаност. И по-рядко се говори, че сме необразовани и невъзпитани, че пътната ни инфраструктура е зле, ако щете. Истината е, че манталитетът ни пречи да намалим катастрофите по пътищата. Има една национална стратегия, съобразена с европейска такава, според която от 2010 до 2020 г.
трябва да
намалим убитите
по пътищата
наполовина - 385
Сега са по 700 на година. Някои държави в ЕС успяха. Други като нас - не. Истината е, че и до 2030 г. няма да стане. Това е като да си пожелаем да намалим корупцията. Знае се, че от 16 млрд. лв. бюджет на година, по различни схеми се отклоняват, да не кажем, че се крадат, 1 - 1,5 млн. лв. И за това ли са виновни пенсионерите? Мръсниците те, дето стават все повече, защото нацията застарява. Освен, че тежат на бюджета с пенсиите си, предизвикват и катастрофи. Да мрат, разбира се, по пътищата, но ако може да се разхождат по-често по пътното платно пеша.
Нищо, че със сигурност виновно причинилите инциденти на пътя дядовци и баби са нищожна част от всички други възрастови групи.
Коментаръг е от "24 часа"
Най-четени
-
Килър изважда спокойно оръжието си и изстрелва 30 куршума в тялото на Фатик. Свидетелите са убедени, че гледат сцена от филм
15 април 2005 г., 11,30 ч, кръстовището на булевардите “България” и “Гоце Делчев”. Сребристосив “Мерцедес” спира на светофара, престроява се в най-лявата лента в посока пазара “Красно село” и чака
-
Секретно Непознатите факти за историческия Исус
В навечерието на светлия християнски празник Рождество, и вярващи и невярващи се сещат за християнската религия и нейния основател. Въпросът дали Исус Христос наистина е съществувал възниква
-
Галерия Тайни подривни послания в песни на Емил Димитров: Властта виждала обръщение към емигрантите в "Моя страна, моя България", прикрит туист в "Нашия сигнал" и насърчаване на просията в "Ако си дал"
Само народната любов спасява певеца от репресии И в естрадните хитове на родения на днешния ден през 1940 г. Емил Димитров комунистическата власт е съзряла подривни послания
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Коментар №1 на седмицата: Предателството на Европа към самата себе си
С тези редове няма да съобщя новина, няма да кажа нищо ново и кой знае колко необичайно - ще анализирам, от позицията на своя опит, факти и случки, които на всичкото отгоре не са нови и вероятно са