Откриха третия завод на “Костал” в България (Обзор)
Предприятието е построено за по-малко от година
От едни почти разрушени сгради успяхме да изградим третия си завод в България. С тези думи собственикът на немската компания “Костал” Андреас Костал започна церемонията по откриването на третия завод на компанията в България, който се намира в Пазарджик.
Двата досегашни завода на “Костал” са разположени в Смолян. Компанията има и бюро за разработване на софтуер в столицата.
Новата инвестиция в Пазарджик е на стойност 32 млн. до момента, като ще стигне 170 млн. евро до година-две. Заводът ще осигури 1300 нови работни места за жителите на Пазарджик и региона, като се очаква те да нараснат до 1700 в близкото бъдеще.
“Огромно удоволствие и гордост за нас е да открием тази производствена мощност. Фактът, че успяхме да изградим този завод за по-малко от година, е и благодарение на местната власт, и на главния мениджър г-н Гарбовски, и на главния архитект, които успяха от почти разрушени сгради да изградят тази мощност”, каза Костал.
На събитието присъстваха премиерът Бойко Борисов, вицепремиерът Екатерина Захариева, президентът Росен Плевнелиев (2012-2017), кметът на Пазарджик Тодор Попов.
“Днешното събитие за мен е една сбъдната мечта. Посетих Германия 10 пъти в рамките на мандата си и при едно от тези посещения се запознах с г-н Костал. Инвестиция като тази са символ на перспектива и развитие”, каза Росен Плевнелиев, преди да се включи в тържественото рязане на лентата на завода заедно с премиера и немските инвеститори.
Заводът се състои от два цеха, като скоро ще се увеличат с още два. “Костал” произвежда автомобилни елементи за почти всички водещи автомобилопроизводители в Европа и е доставчик от първо ниво за тях. Компанията има 17 000 служители и 2 млрд. евро годишен оборот.
Андреас Костал: Това е най-бързо изграденият ни обект
Интервю със собственика на компанията Андреас Костал и изпълнителния директор д-р Лудгер Лауфенберг
- Г-н Костал, това е третият завод, който откривате в България. Другите два са в Смолян. Защо този път в Пазарджик?
- Всъщност имаме още една фирма в България, в София, където развиваме софтуер. Там имаме 65 служители, планираме и нея да разширим. Но относно тази тук, в Пазарджик – решихме да излезем от Смолян, главно защото там вече имаме 1000 работници и има недостиг на работна ръка. Там почти достигнахме предела на развитие и затова решихме да се разширим в Пазарджик. Планът е тук да достигнем до 1700 работници. Продукцията ни, която е в много голямо количество, показва, че зависим много от добрата логистика. Пазарджик има по-добро развитие на логистиката от Смолян.
- И смятате, че тук, в Пазарджик, има добре образовани кадри, подходящи за фирмата ви?
- Определено да. Получихме съвет от президента Росен Плевнелиев (2011-2017) да се насочим към Пазарджик и региона, защото тук има около 5000 души, на които им се налага да пътуват до Пловдив, за да работят. Те са квалифицирани и подготвени и са на наше разположение. Последвахме съвета и засега сме много доволни.
- След като кадрите са добре квалифицирани, какви заплати биха могли да очакват?
- По въпроса трябва да говорите с местното ръководство на завода, в момента не съм запознат с почасовото възнаграждение.
- Но все пак съпоставими ли са с тези, получавани от други работници в тази сфера?
- Предполагам, че възнагражденията ще са сравними с тези в Смолян.
- Какво всъщност прави страната ни толкова привлекателна за “Костал”, защо инвестирате в толкова заводи тук?
- Първо, вярваме в принципа на европейския пазар. Второ, както спомена д-р Лауфенберг, тук логистичната връзка е добра, което е важно, тъй като в България имаме голямо количество продукция. Страната ви е разположена сравнително близо до потребителите ни – автопроизводителите. Освен това тук има една стабилна законова среда, надеждни институции, голямо желание за развитие на държавата и стимулиране на външните инвестиции. Имате и само 10% данък, което е много атрактивен данъчен модел за фирмата ни. Не на последно място са и квалифицираните работници, готови да се развиват и да работят срещу заплащане, което, погледнато отвън, е изгодно.
- А срещате ли някакви пречки?
- До момента не сме срещали такива. Построихме завода в Пазарджик за по-малко от година. Това е най-бързо изграденият ни обект, така че срещаме малко пречки и в същото време много добра кооперация и подкрепа. Това се отнася като цяло за развитието ни в България досега, разбира се, от време на време има някои малки трудности, но нищо толкова съществено, че да си кажем, че сме взели грешно решение да инвестираме тук.
Лудгер Лауфенберг: Освен това получихме наистина много голяма подкрепа. С властта работихме отлично заедно и когато е имало трудности, успявахме да ги премахнем възможно най-бързо. Изключително благодарни сме за тази помощ, която се осъществяваше на всички нива – държавно, регионално и местно.
- Имате дългосрочни намерения за работата си в България. Планирате ли още бъдещи инвестиции?
- Планираме до 2022 г. да инвестираме още 100 млн. евро в завода в Пазарджик, досега сме инвестирали около 130 млн. евро. Искаме да наемем още около 1000 работници в Смолян и до 1700 работници в Пазарджик. За разширението в София имаме затруднения да намерим нужния ни брой работници.
Лудгер Лауфенберг: Като цяло сме дошли, за да останем. Работим и върху това да изградим специализирани структури, искаме да развием една допълнителна структура в областта, с която да си помагаме, а и да осигурим още заетост и сигурност в региона. Обичаме, когато основната инвестиция, направена от нас, води след себе си вторични инвестиции. Залагаме много на изграждането в околността на строително предприятие и такова за доставка.
- Ще откривате ли нови заводи?
- Допълнителни обекти засега не сме планирали.
- Може ли да ми разкажете малко повече за офиса в София?
- Той съществува от около 10 години, София е нашият център за развитие на софтуер. Открихме този офис с намерението да осигурява софтуер и софтуерни услуги за цялата група “Костал” в световен мащаб. Продуктите ни са много иновативни. Така че си пожелаваме и в София да успеем да надградим работата си. Краткосрочните ни планове са да разширим екипа до 100 софтуерни разработчици и смятам, че в бъдеще ще можем да постигнем и повече.
- Какви работници се търсят тук, в Пазарджик?
- Най-вече ни трябват работници за директната продукция – монтажа и монтажната поддръжка. Освен това ще ни трябва общ персонал, както и кадри в продажбите.
- На кои автопроизводители доставяте части?
Ние работим за всички европейски автопроизводители, Пазарджик ще е основният производител на модули за “Фолксваген”, БМВ, “Даймлер”, “Нисан”, “Рено”, “Пиърс Ароу”.
Най-четени
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му