Министър Нанков обеща да завърши поне 75 км от "Хемус" за 4 години
Минимум 75 километра от автомагистрала "Хемус" ще бъдат завършени до края на мандата на настоящото правителство. В тези четири години ще стартират поне още 30 километра, а цялата магистрала ще бъде завършена до седем години. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на дискусията "Магистрала "Хемус" - възраждане на българския Север", която се провежда в момента във Велико Търново.
Дискусията е организирана от “24 часа” и Министерството на регионалното развитие и благоустройството със съдействието на “Луйкойл България”, “Трейс груп холд” и “Хидрострой”.
Министърът заяви, че в Северна България не само автомагистралите, но и пътното строителство като цяло ще основна цел. Рехабилитацията на пътища втори-трети клас ще са водещи по отделните политики.
"Крайно време е България да започне да се възползва от своето геополитическо георграфско положение", каза той и добави, че безопасността и ефективността, ефикасността на инфраструктурата ще са водещи.
Имаме един основен ресурс, от който за съжаление по никакъв начин не сме се възползвали финансово, коментира министърът.
Нанков обясни детайлно какво се случва в момента с отделните участъци.
Първата част от "Хемус" от Ябланица - Боаза е с обща дължина 9,3 км. За него предстои сключването на договор, тъй като има избран изпълнител -„ХВП Ябланица“ ДЗЗД, предложил цена от 55 млн. лв. Финансирането е осигурено, каза министърът.
Жалбите, които бяха срещу поръчката са отхвърлени и през следващата седмица предстои процедура за избор на изпълнител. Строителството пък ще започне в края на 2017 г. или началото на 2018 г.
Проектирането, което тече в момента на участъка от 50 км от Боаза до пресичането с пътя Плевен – Ловеч е с индикативна стойност на строителството при осигурено финансиране 500 млн. лв. Той е рзделен на три подучастъка.
С изостанала проектна готовност са участъкът от пресичането с път II-35 Плевен – Ловеч до възел „Буховци“.
Това дали ще мине по-далече или по-близо от Велико Търново важи от икономическата и екологичната обосновка, обясни Нанков.
Участъкът е с индикативна стойност 1,4 млрд. лв. Очаква се в следващите четири години да се строи поетапно, а цялата магистрала "Хемус" да бъде завършена в рамките на седем години.
Министърът даде и примери защо е нужна северната магистрала за развитието на тази половина от страната. В Южна България има магистрала Тракия и 76% от БВП се дава Южна България, 24% е от Северна България. От 23 млрд долара износ, 20 млрд. долара са в Южна България. 10% е безработицата в Северна България, спрямо 6,4 в Южна България", описа Нанков ефектът от построяването на цяла магистрала.
По Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013 са изпълнени 449 проекта за 1,4 млрд. лв., а общините договорили най-много средства на един жител са Добрич, Бяла, Попово.
Програмата запазва своята функция за правене на регионална политика и в момента, обясни Нанков.
Той повдигна въпроса за толсистемата, като подчерта, че моделът е по-справедлив от сегашния.
"Ще бъдем една от страните с устойчив, самоиздържащ се модел. Тогава и АМ "Хемус" и АМ "Русе-Велико Търново" няма да са просто мираж, а ще станат реалност", каза той.
Според него моделът в момента в обърнат, а логиката за финансирането на пътния сектор - объркана. Не е редно леките да заплащат повечче и да понасят основната финансова тежест, а не камионите, които най-много рушат.
В момента винетките носят малко над 320 млн. лв. От тях 200 млн. лв. се заплащат от собствениците на леки автомобили, а тираджиите плащат 120 млн. лв.
