Инфарктните мигове на Георги Иванов: При полета от 1979 г. с Рукавишников били готови да загинат след пир в Космоса
l При историческия полет от 1979 г. с командира Рукавишников били готови да загинат заедно след пир в Космоса, ако резервният двигател откажел
l Бизнес партньори тормозят с въоръжени гардове него, съдружника му и техни служители за 18 часа през 1995 г.
l Доведеният му внук Крис-Антъни убива жена при катастрофа през 2015 г.
Първият български космонавт Георги Иванов бе приет във ВМА със съмнения за тежък исхемичен инсулт.
В неделя вечерта той се подхлъзва, пада, удря си леко главата и получава травма на раменната става, но твърди, че се чувства добре.
Рано сутринта в понеделник става неспокоен и възбуден, след което е приет във ВМА. Поставен е в медикаментозна кома. Лекарите обясниха, че 76-годишният генерал-лейтенант има сърдечна патология, която е предпоставка за станалите нарушения в кръвообращението на мозъка му вследствие на малки микротромбози.
Космонавтът вече е контактен, животът му е извън опасност и няма критично увреждане. Следва да се определи окончателната му диагноза.
Случилото се е още един инфарктен миг от изпълнения с вълнения живот на Георги Иванов. Неговото най-паметно и опасно преживяване навярно ще остане историческият полет в Космоса от 10 април 1979 г.
В 20 часа и 34 минути московско време е изстрелян в орбита около Земята космическият кораб "Союз-33". На борда са първият български космонавт и командирът на полета Николай Николаевич Рукавишников.
Екипажът ще прекара
1 денонощие, 23 часа и 1 минута в безкрайния всемир.
Пътешествието им обаче не минава безаварийно. Техническа неизправност попречва на кораба да се свърже с орбиталната станция "Салют-6". Сближаването протича с по-висока скорост от разчетената, а системата за управление включва коригиране на скоростта, като така прогаря едната страна на горивната камера на основния двигател. Скачването се оказва невъзможно.
Твърди се, че по време на драматичната ситуация командирът Рукавишников получава припадък, докато пулсът на Георги Иванов остава нормален и не се променя. Българският космонавт опровергава тази информация и твърди, че тя е произлязла от объркване и разказ на руснака за тренировка, при която командирът губи съзнание и бордният инженер, в случая - Иванов,
поема управлението
на мисията.
В същото време Рукавишников неведнъж е благодарил на българина, че му е спасил живота горе.
Екшънът по време на полета е неопровержим.
"Нашият случай идваше да напомни съвсем твърдо и остро на всички, че и най-безотказната система може да се окаже с неизправност. На около 3 км от станцията, когато извършвахме маневри за сближаване, отказа основният двигател. Трябваше да се върнем с резервния, който също беше наранен. Това наложи спускането да стане по балистична траектория, каквато корабите "Союз" не бяха използвали дотогава. Влязохме в т.нар. балистически спуск, при който човешкото тяло понася страхотно претоварване Огромно налягане - теглото се увеличава 8-9 пъти. Бяхме тренирали, но при претоварване 8 единици, и то само за 30 секунди, а тогава бе по-високо, и то в продължение на 2 минути и половина. За да не изгуби съзнание, човек трябва да поеме въздух и
да спре дишането си през това време, което
е цяла вечност",
разказва по-късно ген. Иванов.
За 24 часа космическият кораб обикаля Земята 16 пъти, а Иванов и Рукавишников имат възможност да наблюдават прелестите на планетата ни от височина 330-350 км.
"От Космоса добре личи, че сме твърде много. Почти над всеки голям град виси една димна шапка. Приличат по-скоро на кални гнезда. Уви, на нас не ни се случи да видим следи от чужди цивилизации", признава космонавтът.
Екипажът продължава да се върти около Земята в очакване да се върне у дома. Получава зелена светлина точно на 18-ата годишнина от излитането на първия човек в космоса - Юрий Гагарин, в 13 часа на 12 април 1979 г.
"Включихме определени спускови програми. Внимателно наблюдавахме действието на системите за ориентация и стабилизиране. Облякохме скафандрите. Проверихме херметичността им. Центърът за управление на полета беше решил, че трябва да изпълним първия вариант с поправка:
"Въвеждане в действие на резервния двигател."
В последната ни обиколка около Земята за най-приятна изненада получихме от главния ни ръководител по подготовката Владимир Шаталов данни за метеорологичната обстановка в района на очакваното приземяване. Със спокоен тон ни каза, че времето е отлично, вятърът е слаб и допълни: "Чакаме ви с нетърпение". След което шеговито нареди на Николай Николаевич да контролира зорко дали, като затворя скафандъра си, няма да притисна мустаците", спомня си ген. Иванов.
След кацането се потвърждава, че ако и резервният двигател откажел, корабът щял да се върти близо 4 месеца около Земята. Това обаче било невъзможно, защото имали въздухът само за още няколко денонощия.
След което корабът би навлязъл в плътната атмосфера и би изгорял.
"Николаевич ми сподели: "Мислех си, Георги, че ако се стигне до това, ще ти предложа
да си направим другарски пир... и всичко да се свърши бързо и леко.
Не бих се противопоставил на такова решение. Бяхме свикнали да мислим еднакво. И само еднакво можехме да си отидем от този свят", споделя Иванов.
Инструкторът Анатолий Иванович, който ги подготвя за полета на космически тренажор, прави кратък разбор: "Изпълнихте един от най-сложните полети в историята."
"Союз-33" прави 31 пълни обиколки около Земята.
С тази своя "разходка" нашият космонавт записва името си в историята, макар и не с истинската си фамилия - Какалов. Промяната се налага, защото в превод от руски глаголът "какать" има значение, което не било приемливо.
Иванов е роден в Ловеч на 2 юли 1940 г. в семейството на електротехника Иван Иванов Какалов и Анастасия Какалова.
Като ученик той се занимава с парашутизъм. През 1958 г. постъпва в Българската армия, а през 1964 г. завършва Военното училище в Долна Митрополия със специалност инженер-летец и квалификация пилот I клас. Служи в БНА като пилот, старши пилот, командир на звено и командир на ескадрила. Член на БКП от 1968 г.
Бил е депутат в 8-ото и 9-ото народно събрание (1981 - 1990), както и в 7-ото Велико народна събрание (1990 - 1991).
След промените през 1989 г. се впуска в бизнеса и основава смесена българо-италианска авиокомпания "Сиджи Ер Карго", която започва дейността си с нает от Якутия самолет. След прекратяване на италианското участие създава заедно с Лилян Тодоров авиокомпания "Ер София" (1991). Компанията се занимаваи с изграждането на голф игрища и хотели.
Покрай бизнес делата си Иванов преживява и друг напечен момент.
През 1995 г. офисът на фирма "Ер София" на бул. "Патриарх Евтимий" №64 в София е атакуван от акционера в нея Стоян Николов, който три години по-късно нашумява още повече като собственика на фирмата "Дискавъри 93", арестуван заради най-големия кредит, получаван от частна фирма.
На 1 октомври Николов заедно с другия съдружник в "Ер София" Георги Василев нахлуват в офиса с 13 въоръжени гарда от охранителна фирма "Колумбия". Те задържат президента на авиационната компания Лилян Тодоров и космонавта Георги Иванов, както и още няколко техни служители, сред които има бременна жена. Затварят ги в една стая за близо 18 часа, отрязват телефоните и започват да заплашват и бият. Полицията атакува помещението и задържа Николов и Василев, както и гардовете, в които
са открити 7 бойни пистолета "Зид Зауер" и незаконен "Макаров".
Гневът на двамата акционери се отприщил по техните думи, след като разбрали, че Лилян Тодоров е регистрирал паралелна фирма "Ер Виа София", която трябвало да изтегли поръчката на "Ер София" и да игнорира останалите акционери. Другото обвинение на разярения съдружник срещу президента било, че компанията работела заедно с Мултигруп. Николов поискал като конпенсация от авиационната фирма собствеността на хотел в курортното селище "Свети Влас" до Слънчев бряг с довода, че именно той вдигнал на крака "Ер София" като издействал кредити от ТСБанк.
Николов и Василев престояват близо месец в ареста на Първо РПУ в столицата и са пуснати под парична гаранция. На общо събрание двамата са изгонени от фирмата, а Стоянов поиска 2 милиона долара за своя дял. Скоро след това драмата е потулена. Въпреки неволите Иванов и неговият съдружник продължават да развиват своя бизнес и инвестират в първото в страната голфигрище в Ихтиман, след което последват още строежи на такива комплекси.
"Този спорт натоварва всички мускули и е предизвикателство за ума", обяснява Иванов.
В личен план космонавтът успява да намери точната съпруга от втория опит. Първо минава под венчилото с Наталия Русанова, с която през 1967 г. се сдобиват с дъщеря си Ани. Бракът им се оказва не особено успешен и така Иванов открива хармонията на семейните взаймоотношения с настоящата си половинка Лидия. Двамата имат син Иван, който се ражда през 1984 г.
Преди четири години
в Швейцария проплаква и първата правнучка
на космонавта,
която е дете на Радена, дъщерята на неговата голяма наследница Ани.
Три години по-рано синът му Иван и неговата съпруга Жана също даряват Иванов с внучка - Джулия, която вече е на 7 години.
Генералът има и още един доведенвнук Крис-Антъни Желев, който е син на Станка, дъщерята на Лидия от нейния първи брак.
През 2015 г. Иванов минава през поредния критичен момент именно заради Крис-Антъни. Тийнейджърът причинява смъртта на 72-годишна жена. На прибиране от училище заедно със свои приятели в дъждовен ден младежът навлиза в насрещното движение на столичния бул. "Цар Борис III" със своя мощен джип БМВ Х5 и се удря челно в баничарка рено. При катастрофата на място загива Янка Шимбова, майка на благоевградския строителен предприемач Георги Шимбов. Шофьорът се разминава само със счупен глезен.
Внукът на Иванов имал книжка от 2 месеца, а от автошколата казвали, че бил изряден шофьор.
Джипът е подарък от баща му Владимир Желев за неговия 18-и рожден ден След удара Крис изпаднал в паника и разкаяние. По-късно негови познати обясняват, че той е "изял пердах" от бащата на момиче, което пътувало с него в джипа и си счупило носа при сблъсъка. По това време Крис е абитуриент в Италианския лицей в Горна Баня и е описван като отличен ученик, спечелил трето място в конкурс за поезия с произведение на италиански език.
В онзи момент неговият прочут дядо не коментира по никакъв начин трагедията.
Георги Иванов не веднъж доказва, че през каквито и опасни, напрегнати и злощастни мигове да минава, може да запази самообладание на духа - както тук на Земята, така и в необятната шир на Космоса.
Четете още:
Как умря Юрий Гагарин: Витаят съмнения, че е загинал при тренировъчния полет
Най-четени
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му