$125 млн. хвърлят отборите в новия сезон само за болиди
Най-много в екипите харчат, за да имат пилотите сигурни и здрави спирачки.
Близо $125 млн. ще похарчат отборите в световното първенство през тази година, за да имат на разположение по два състезателни болида.
Сумата обаче със сигурност ще скочи в края на сезона, след като по време на първенството всеки тим ще направи поредици от подобрения, за да отмъкне от конкуренцията заветните 0,603 сек авантаж.
На колко може да се оцени на пръв поглед един болид?
Цената му доближава 7 млн. долара, ако се оценяват компонентите и разходите по тях в продължение на един шампионат. Горе-долу толкова могат да си позволят отборите от “Б” група, спестявайки от еволюциите по болида по време на годината, докато във висшата лига (“Ферари”, “Макларън”, “Мерцедес”, “Ред Бул”) цената на една от колите в отбора към края на шампионата може да стигне от 23,7 до 25,3 млн. долара.
Но това е част от формулата, в която бизнесът все повече започва да доминира над спорта и тепърва се превръща в истинската заплаха за най-атрактивната автомобилна дисциплина.
Самият факт, че единичната цена на спирачките е $3600, а парите, които се плащат за тях до края на първенството, са с повече от 61 пъти, подсказва за това колко много пари се въртят само за техниката във Ф1. (Виж таблицата за цените на отделните компоненти.)
Всичко за състезанията
в GP се прави здраво,
но живее кратко,
а това означава ново производство или най-малкото висококвалифицирана поддръжка.
Освен това под чертата не влизат парите, които задължително трябва да се инвестират в научна, изследователска и развойна работа. Не говорим за онова, което се плаща на огромните екипи от инженери и техници, които на ръка изработват близо 30 на сто от компонентите. Забравяме за това, че болидите вече са претъпкани с електроника, нейният задължителен ъпгрейд или подмяната с нова еволюция допълнително качват разходите.
Дори само тези средства показват, че имащите отбори, онези, които през сезона могат да си позволят бюджети около и над $300, разчитат на печалбата от шампионата и разпределението на парите от търговските и телевизионните права.
Сметките и съпоставките, които лесно могат да се направят от сумите на единичната цена на който и да е компонент и тези за неговата поддръжка, показват, че след спирачките най-скъпо излиза през годината поддръжката на ауспуховата система (19,6 пъти), а едва тогава идват харчовете по най-скъпия компонент – двигателя на болида (18,8 пъти повече от единичната цена).
За разходите за един болид по време на шампионата четете в хартиеното издание
Най-четени
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му
-
Най-известната руска шпионка - тънка талия, плътни гърди и водопад от червена коса
Анна Чапман разкрива в книга как е вербувана, докато живее в Лондон Докато в Лондон продължава процесът срещу шестимата българи, обвинени в шпионаж в полза на Москва