Глас от скривалището
Може да бъде и плакат на бъдеща серия от сагата “Междузвездни войни” с Вейдър без шлем, но не е суперпродукция, а 50-часов монолог на един успял, но самотен мъж на средна възраст. Записан, подреден и професионално редактиран от изкусния писател Иво Сиромахов.
231 страници, но не автобиография, не мемоари, нито хроника. Това си е чисто отприщване на човек, мълчал твърде дълго като краля в “Желязната маска”, но по своя воля, живеещ в изолация и работохолизъм, копнеещ да си каже гледната точка, да отвърне на провокациите, да изкрещи всичко, което го е възмутило, разярило, впечатлило, вдъхновило или окрилило през последните 20 години.
Натрупал огромно количество неразказани истории, защото няма профил във фейсбук, общува предимно с екипа си, залага на сигурно, трудно допуска нови хора, не попада в непознати компании, дълбоко убеден е, че истината е само една и охранява душата си като рицар своята дама. За него е чест да гръмне най-сетне тапата, да си намести фън шуя и да проговори с човешки глас.
Няма ги обаче силните страсти на младостта, омразата завинаги, заканите, на никого не хвърля ръкавица в лицето, даже на Любен Дилов-син не търси сметка, нито пък бълва язвителност.
Напротив, зрелостта на Трифонов е спокойна, увлекателна и на места много забавна с историите за уникалните хора, които е интервюирал, политическите интриги, преживяванията в Кербала, на борда на изтребител, в “Сървайвър”, на концертите, в кампаниите, с феновете, за приятелите, които е загубил, страховете, които не го напускат, унизителните моменти и триумфите, предателствата, удовлетворението. И популизмът, разбира се, но не като средство за печелене на рейтинг, а като светоусещане.
“Публиката е над всичко”, казва той и очевидно е искрен по начина, по който започваш да си вярваш, след като повториш клишето двеста трийсет и един пъти.
Обаче тъкмо в тоя неистов стремеж да рамкира живота си и да го навре в калъпа на стриктната си ценностна система Трифонов неусетно разбулва своето истинско аз. Както уж е над нещата, така още на 20-ата страница захапва Теодор Михайлов от “Протестна мрежа”: “Той ми беше шофьор. Шофьор! А сега се изказва, включително за концерта, който аз съм направил, като някакъв, който ги разбира нещата.” Слави! Дето само той, Цеца, Бойко Борисов и “Металика” пълнят стадиони в България, се е засегнал от бившия си драйвър!
Крехкото самочувствие на Дългия е тънката червена нишка в книгата.
Вместо да върви в крак с времето, да си направи профил, да се се побудалка с тоя-оня и да стисне протестъра за гушата, той го увековечава. Ами ако утре всички измрем и след 2000 години новите обитатели на Земята не открият друга информация за нас освен “За мен е чест”? Какво ще си помислят? Че Теодор Михайлов е бил Салиери.
Независимо от завидната си амбиция и обиграното високомерие, изваден от образа на праволинеен професионалист, Слави е пленителен разказвач. Особено когато се самоиронизира, тогава виждаш ясно другото му лице - смешен, бъбрив, симпатичен, приятел.
Струва си да се прелистят историите за срещата му с убиец, осъден на смърт, за човека от публиката, викал “Татееее”, как е лежал безпомощен със счупен крак на пода на банята и молил случаен човек да му донесе гащи, за борбата да не повърне във “фантома” и защо се е напъвал да се сети как е на английски “муха лайнарка”, за майка му, която плаче по телефона, за нещастната и неимоверно смела Яница, която не напуска мислите му.
И на всяка страница почти: “Да му е..а майката!”
Но въпреки безспорния обществен успех, обожанието на публиката, уважението, вратите, които е отворил, и ръцете, които е стиснал, Дългия още не е намерил
начин да говори за любовта В книгата (може би в реалността е по-различно) липсват силните емоции, трепетът, ухажването, топлината на домашния уют, глупостите и обичайните щуротии в съвместния живот: “Не гледам с добро око на хора, които си разкриват душата просто ей така. Защото това е интимно.”
Звучи ужасно уморително, направо издевателство над личността непрестанно да бъдеш в образа на Кръстика, вечно да си нащрек как изглеждаш отстрани, от девет дерета вода да носиш, само и само да не прихнеш като луд на Краси-Радковите смешки. Защо не изплюва бастуна, по дяволите?
Почти на финала, когато читателят окончателно е загубил надежда, че Терминатора ще признае възторга си от нечии красиви очи, той отправя изненадващо съкровено послание.
Ако разкрия душата си, “тогава къде е моето скривалище?”
И след този ред осъзнаваш, че всичко това си е негова работа.
Най-четени
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Извадете тъпите учебници
ИЗВАДЕТЕ ТЪПИТЕ УЧЕБНИЦИ Сядаме днес със Sarina и Julia на обяд в столовата в Началното училище и до нас сядат двама първокласници. Единият ме поглежда и казва: - Ооо, аз те знам - ти си Емил Джаси
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър