Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Чубриков държи табелата със стартов №221, застанал до възстановения "Рено-Алпин А110".
Чубриков държи табелата със стартов №221, застанал до възстановения "Рено-Алпин А110".
Нито един от пилотите от Източна Европа, карали през 70-те години на миналия век и били част от екипа на митичния рали тим на френската фирма "Рено-Алпин", не е в листата с почетните гости за тържествата по случай 60-годишнината от построяването на първия модел през юни 1955 г.
Единствената покана от всички 700, разпратени за тридневните тържества, наречени "Сагата Алпин" е до българина Илия Чубриков. Жестът е колкото френското признание за изключителните качества на българския пилот и приноса му в успехите на марката, толкова и заради това, че
България е единствената страна, произвеждала
"Рено" и "Алпин"
в годините, когато Бачето започва бляскавата си кариера точно с тези автомобили.
„Поканени са абсолютно всички, които са свързани със златните години на този автомобил - казва Чубриков. - Малко известно е, че именно Жан-Пиер Лимонден бе този, който бе най-тясно свързан с производството в Пловдив и представяше създателя на "Алпин А110" Жан Ределе."
Поканата за Чубриков обаче не е лична. Тя е и за възстановения напълно от него "Булгар-Рено Алпин А110", с който той се състезава и в рали Монте Карло при второто си участие в най-старото рали в историята на този спорт.
"Невъзможно беше да стигна дотам с "Алпин"-а - казва Чубриков, когото през януари близо 500 човека почетоха на 80-годишния юбилей. „Двувратата" берлина е с тесен кокпит и дори за млад човек 2388 километра езда биха били истинско изпитание, камо ли за Бачето, независимо от отличната физическа форма и непроменената му пилотска кондиция.
"Можех да го направя и с автовоз, но сумата излизаше над €5000", допълва легендата на българския автомобилен спорт. Точно поради тези причини Чубриков ще остане зрител, а не един от пилотите, които ще участват в съботното импровизирано рали на над 1000 автомобили „Алпин".
Точно от тези години е личното приятелство на Бачето и с Ределе, и с Лимонден, приятелство, което е базирано на професионализма на Чубриков и френското разбиране, че
добрият автомобил в България не би имал по-добра реклама
от спортните му успехи в ръцете на български състезател.
Точно осемте години след 1965 г., до окончателното прекратяване по поръка от Москва на произвежданите по френски лиценз три модела с представката "Булгар" - "Рено 8", "Рено 10" и "Рено-Алпин", са розовото детство на българския автомобилен спорт. Зад него ще стои световноизвестна марка, а двете ни дузини талантливи състезатели няма да се наложи да се избиват за всяка една внесена от СССР или Чехия спортна кола.
Днес върху пясъка на плажа на Ламанш край Диеп е завършено строителството на село, в което ще бъде устроена огромна експозиция с автомобили, макети, снимки и други експонати на култовата марка, проследяваща историята на "Алпин" - раждането и сглобяването на първата кола в завода.
Само
от спортния модел "А110"
са произведени 208 коли
(в тях не влизат различните модификации), една от които е карана от българина в рали "Монте Карло".
Чубриков е заобиколен от приятели и журналисти при пристигането си на кея в Монако.
Чубриков е заобиколен от приятели и журналисти при пристигането си на кея в Монако.